Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OssianF
#1365993
Var och besiktigade bilen. Inga anmärkningar, jämn och bra bromsverkan, både bak och fram. På hemväg från besiktningen började det låta som en metallsvarv från fören. Blev värre och värre, speciellt vid inbromsning. Vid kontroll visade sig bromsbelägg, höger fram vara helt utslitet på insidan. Bytte för ganska exakt 2 år sedan både skivor, belägg och bromsslangar. Använde skivor och belägg från EBC. Green stuff belägg. Körsträcka på dessa två år, 3200 mil. Inga snabbkörningar, lugn körning mestadels runt Stockholm. Bor strax utanför, mkt lie stadskörning, inga jobbresor. När jag sitter i förarsätet (är enda föraren sen bilen var 600 mil gammal) kör jag bil, åka bil gör jag bara när jag åker med någon annan som passagerare.
Frågan är alltså: Hur rimligt är det att bromsbeläggen slits ner så kapitalt på 3200 mils lugn körning?
av Erik Å
#1365997
Om det ena belägget har slitits ner snabbare än det andra så är det bevis på att glidkolvsoket inte glider omkring som det är tänkt :-) Sannolikt pga kärvande styrpinnar eller glidytor..
Nöts beläggen på ena sidan av bilen snabbare än på andra så finns det goda skäl att misstänka anliggande broms
av OssianF
#1365999
Åkte till verkstaden som monterat skivor och belägg. De demonterade hjulet och kollade. Såg enl. dem inte onormalt ut. Fick ett beg. bromsbelägg monterat tills det finns tid att byta både skivor och belägg fram. Tänker använda Zimmerman skivor och ev. även deras belägg.
Men, skall jag tolka Ditt svar som att det inte är normalt, om allt är rätt monterat och smort, att ett belägg slits ner totalt efter 3200 mil?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1366003
Det är onormalt och är det bara ett av fyra så är det ju ännu tydligare att något kärvar.
av Raad
#1366019
Byter skivor både bak och fram 1240000 km. Bak belägg praktiskt taget slut (el handbroms) Främre beläggg halvslut men tecken på ej slitage över hela bromsskivan. glidpinnar kärvar eller något liknande. Vill ha bra och sjyst bromsverkan :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1366026
Raad skrev: lör 22 feb 2020, 12:15 Byter skivor både bak och fram 1240000 km. Bak belägg praktiskt taget slut (el handbroms) Främre beläggg halvslut men tecken på ej slitage över hela bromsskivan. glidpinnar kärvar eller något liknande. Vill ha bra och sjyst bromsverkan :-D
Ja efter 124000 mil måste bromsarna vara dåliga... ;-)
av jeg46
#1366424
Dagens bilar förbrukar både skivor o belägg! Har en gammal Volvo 142 dl -71 som jag köpte ny som aldrig är bytt skivor på 35000 mil klossarna har jag bytt en par gånger . Ska besikta bilen sista gången nu i vår då den blir 50 år :-D

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]