Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tewo22
#1365685
Hej,

För att klargöra, det vinande ljudet är mörkare än vad en växellåda låter, om någon får det som tanke :-)

Min mors V70 D2 från 2012 med 17K mil har börjat "vina", det är ett oljud som kommer vid ca 40km/h och successivt ökar ju mer hastigheten ökar. Jag hör ingen ljudskillnad om jag tar ned förarrutan, ljudet är samma oberoende på om jag gasar eller inte.

Det påverkas inte om jag växlar till friläge eller om jag trampar ned koppling.

Jag upplever inte att det blir värre/sämre om jag svänger åt något håll.

Ratten håller sig stilla och bilen går rakt om jag släpper ratten.

Bromsskivorna ser inte dåliga ut men efter att jag kört idag så var höger bak tillräckligt varm för att brännas på, resterande skivor var normalt varma.

Däcken är billiga vinterdäck med dubb och då vi bor i mitten av landet så tänkte jag att dubben var slut och att det har med kvaliteten på gummit att göra.

Är det någon som har några idéer på vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1365721
Om nu bromsarna bak går varma så är det kanske läge att ganska omgående åtgärda det. Börjar det gå varmt så kommer följdskador på skivor/belägg snart som ett brev på posten.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1365746
Varmgång av bromsarna skulle kanske även höja risken för att hjullagerna har tagit stryk. Vet inte hur vanligt det är på en V70, du kan ju söka här på forumet.
Gissar mest på ganska vag beskrivning så får ta det med några nypor salt.
Du kan ju lyfta upp ett hjul i taget, snurra och lyssna.
av Erik Å
#1365754
Det går ju i och för sig att växla till sommardäck tillfälligt för att utesluta däcken.
Annars skulle jag nog misstänka att det är ett dåligt hjullager även om ljudet inte ändras i sväng..
Lyft ett framhjul i taget och försök "vicka" på det. Om det finns märkbart glapp så behöver något bytas :-) Typ hjullager eller styrleder.. Sen finns det ju ett stödlager en bit in på höger drivaxel, det är inte fel att trycka i lite fett i det lagret med några års mellanrum.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]