Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjulle
#1365528
Jag vet att detta har varit uppe tidigare , men måste lufta mina känslor . Jag har skaffat mig en XC 70 2015 som har en brukare och har i skrivande stund gått 19700 mil. 3000 mil eller 1 år mellan oljebytena verkar lite i längsta laget kan jag tycka. Jag gjorde servicen själv ca 1300 mil innan det var dags och tänker fortsätta på den banan...dvs var 1500:e mil med olja , oljefilter och luftfilter. Jag inbillar mig att jag kommer att ha bilen i skick längre på det sättet än att gå på Volvos rekommendationer.
Är det någon som har samma tankar som jag?

Mvh Kenta
#1365585
Jag byter olja två gånger om året, brukar bli med cirka 1000 mils mellanrum. Årlig service också eget byte där i mellan.
av Fjulle
#1365697
Volvos service , med tanke på priset , ger jag inte mycket för. Byta olja och div filter är ingen raketforskning om man säger. Mjukvaruppdateringarna vet jag inte ens vad det innebär. Sedan alla kontroller som görs...dvs lyser höger baklampa....finns det kylvätska ... etc etc.. Det där får man betala tusenlappar för. Stämpeln i serviceboken är säkert bra om man byter bil i tid och otid , men planerar man att ha bilen kvar i många år kan det nog skita detsamma. Jag skriver i boken själv vad jag gjort mest för min egen skull.
#1365829
Jag har använt Volvos service en del på senare år. Den ger ju även assistans utan extra kostnad, så länge bilen inte är för gammal.
En anledning är att jag inte kan byta olja utan att lyfta bilen och ha hjälp av någon på min XC70. Så jag får i praktiken köra till min kusin, som har lyft. Numera bor vi inte lika nära varandra som förr i tiden, när jag regelmässigt använde hans lyft för oljebyten.
av Nicke83
#1365957
apersson850 skrev:Jag har använt Volvos service en del på senare år. Den ger ju även assistans utan extra kostnad, så länge bilen inte är för gammal.
En anledning är att jag inte kan byta olja utan att lyfta bilen och ha hjälp av någon på min XC70. Så jag får i praktiken köra till min kusin, som har lyft. Numera bor vi inte lika nära varandra som förr i tiden, när jag regelmässigt använde hans lyft för oljebyten.
Visst vet du om att vägassistans ingår i din bilförsäkring? Att betala 5000-6000 tusen för att byta olja och filer är bara dumheter :-o
#1365958
Nicke83 skrev: lör 22 feb 2020, 01:07
apersson850 skrev:Jag har använt Volvos service en del på senare år. Den ger ju även assistans utan extra kostnad, så länge bilen inte är för gammal.
En anledning är att jag inte kan byta olja utan att lyfta bilen och ha hjälp av någon på min XC70. Så jag får i praktiken köra till min kusin, som har lyft. Numera bor vi inte lika nära varandra som förr i tiden, när jag regelmässigt använde hans lyft för oljebyten.
Visst vet du om att vägassistans ingår i din bilförsäkring? Att betala 5000-6000 tusen för att byta olja och filer är bara dumheter :-o
Assistans ingår normalt sett inte i bilförsäkring utan är en tilläggsförsäkring.

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]