Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366414
En fundering. Har du tänkt att driva högtalarna med originalsteget eller ett eftermarknadssteg? Originalsteget på 4x40 w orkar inte driva en eftermarknadshögtalare på ett bra sätt, jag har provat flera högtalare.
Så om du inte tänkt driva dom med ett större steg så är det helt meningslöst att byta ut HP högtalarna. Originalhögtalarna är på 2 ohm och de är bra anpassade till det klena originalsteget .
#1366488
Millea skrev: mån 24 feb 2020, 12:19 En fundering. Har du tänkt att driva högtalarna med originalsteget eller ett eftermarknadssteg? Originalsteget på 4x40 w orkar inte driva en eftermarknadshögtalare på ett bra sätt, jag har provat flera högtalare.
Så om du inte tänkt driva dom med ett större steg så är det helt meningslöst att byta ut HP högtalarna. Originalhögtalarna är på 2 ohm och de är bra anpassade till det klena originalsteget .
Okej det låter tråkigt men det är högtalare som är ganska lättdrivna och optimerade för att driva på stereo tillåmed blev rekommenderad på en ljudsida vill bara ha något som låter snäppet renare och bättre. Annars får jag byta ut steget i framtiden eller byta tillbaka till Hp högtalarna jag gör ett försök iallafall.
#1366553
Okej valet är fritt att prova :). Högtalarkablarna var grön och grön/svart vänster fram samt lila och lila/svart höger fram på min 2012:a iaf.

Jag provade också lättdrivna 2 och 3 ohms högtalare på 65 och 90 w RMS i min bil . Blev så missnöjd med ljudet och den klena basen de gav så jag lämnade tillbaka grejerna , och kör nu originalhögtalarna istället. Originalsteget är svagare än en gammal Enkel Din stereo på 4x45 w.

Volvos HP steg är på 4x40 w vid 2 ohm och 4x 25w vid 4 ohm. Klena watt dessutom... :)
#1366743
Millea skrev: mån 24 feb 2020, 22:01 Okej valet är fritt att prova :). Högtalarkablarna var grön och grön/svart vänster fram samt lila och lila/svart höger fram på min 2012:a iaf.

Jag provade också lättdrivna 2 och 3 ohms högtalare på 65 och 90 w RMS i min bil . Blev så missnöjd med ljudet och den klena basen de gav så jag lämnade tillbaka grejerna , och kör nu originalhögtalarna istället. Originalsteget är svagare än en gammal Enkel Din stereo på 4x45 w.

Volvos HP steg är på 4x40 w vid 2 ohm och 4x 25w vid 4 ohm. Klena watt dessutom... :)
Tråkigt att hp steget var så klent trodde det skulle vara lite mera effekt är ju trots allt inte jättelitet men det är ingen fara har andra bilar där jag kan använda kittet om det skulle vara helt värdelöst med andra högtalare. Tack för tipset och input =)

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]