Sida 1 av 2
2.5 T motorn i s80 gör mig förbryllad
Postat: fre 09 mar 2007, 22:47
av Pachipachihand
Hej!
Har tänk att byta till en s80 2.5 T nästa gång men på volvos hemsida står det att den motorn "bara" har 200 hk och 300 nm vrid. Medans i min v70 -06 med samma motor levererar den 210 hk och 330 i vrid,det är ju samma motor men varför skulle den leverera sämmre? Är det isåfall en nedprogramerad variant för att passa? s80 bättre?
Har tänkt att satsa på 2.5 T motorn för att den har bra pris och kul att köra. 3.2 l sexan är ju oerhört smidig men vill ha lite mer prestanda och aktivare körning ochså. Saknar bara AWD men det kanske är på väg för de mindre motorerna ochså.
Postat: lör 10 mar 2007, 19:28
av LeoniAquila
Det känns som om Volvo har pillat med lättrycksturbon i flera år nu, fram och tillbaka. En gissning skulle kunna vara krav på utsläpp och bränsleförbrukning.
I detta fall tror jag dock snarare att det beror på 3,2:an - man vill inte att de skall ligga alltför nära varandra kanske?
2,5T har jag bara kört i gamla S80, inte i nya. Nya 3,2 är annars väldigt fin! Trevligt att ha en sexa när nästan alla andra har femma... och SAAB-ägare har väl bara fyra cylindrar om man inte tar en 9-3 Aero!
Postat: lör 10 mar 2007, 20:37
av CarMan
det är samma motor, men olika mjukvara.
man vill ha ett större steg mellan den & den nya 6:an
alla ska känna skilnaden direkt när man testar 6:an
Postat: lör 10 mar 2007, 21:07
av Pachipachihand
CarMan skrev:det är samma motor, men olika mjukvara.
man vill ha ett större steg mellan den & den nya 6:an
alla ska känna skilnaden direkt när man testar 6:an
Så måste det vara. Men det är ju lätt att lägga in ny programvara och få ut riktigt bra prestanda ur lätttryckarn.
Postat: lör 10 mar 2007, 22:18
av CarMan
Pachipachihand skrev:CarMan skrev:det är samma motor, men olika mjukvara.
man vill ha ett större steg mellan den & den nya 6:an
alla ska känna skilnaden direkt när man testar 6:an
Så måste det vara. Men det är ju lätt att lägga in ny programvara och få ut riktigt bra prestanda ur lätttryckarn.[/quote
det är bra prestandars som det är. så hilma stor skilnad gör inte strypningen.
varför lägga pengar på att trim om du kan välja en störe motor o desutom behålla garantin, samt hålla ett högre andrahandsvärde genom att välja 6:an
jag tycker det är glasklart. vill man ha effekt köper men det , vil man spara pengar gör men det. allt annat är idioti.
Postat: lör 10 mar 2007, 23:07
av Frigge
Som sagts tidigare, skillnade mellan 2,5 t och 3,2:an var för liten så man sänkte effekten på 2.5t helt enkelt.
Postat: tor 15 mar 2007, 22:04
av haxpet
Jag tycker dock att Volvo varit lite försiktiga när dom klämt ut effekt ur maskinerna. En 6:a på 3.2 liter borde ju ha ca 250-260hk. Och den där 3.0 turbomaskinen (T6:an i nya V70 lär man kunna få 300-310hk (285hk idag) ur enbart med lite justeringar i mjukvaran. Den motorn lär dom ha hållit tillbaka enbart för att V8:an som har 315hk inte ska ligga för nära (antar jag).
Har man slutat att tillverka V70R i och med att den nya är på väg?
Postat: fre 16 mar 2007, 18:57
av Pachipachihand
Finns det ingen som känner till vad R line avdelningen på volvo håller på med idag. Verkar ju onödigt att ha pumpat in massa pengar i en sån avdelning för att sen lägga ner den. Vet inte hur fösäljnings siffrorna ser ut för R bilarna troligtvis mycket dåliga i Sverige iaf pga det ohyggliga priset. I Usa verkar det ju finnas många som gillar dom skarpt. Sen att bara ha en R modell på programmet tror jag gör att de vanliga versionerna säljer bättre ochså. Men kanske är det för svårt att hänga med tyskarna och japanerna kapplöpning.
Postat: sön 18 mar 2007, 12:54
av Billy
haxpet skrev:Jag tycker dock att Volvo varit lite försiktiga när dom klämt ut effekt ur maskinerna. En 6:a på 3.2 liter borde ju ha ca 250-260hk. Och den där 3.0 turbomaskinen (T6:an i nya V70 lär man kunna få 300-310hk (285hk idag) ur enbart med lite justeringar i mjukvaran. Den motorn lär dom ha hållit tillbaka enbart för att V8:an som har 315hk inte ska ligga för nära (antar jag).
Har man slutat att tillverka V70R i och med att den nya är på väg?
Visst kan man tycka att mer effekt borde funnits, men jag tror Volvo valt att prioritera miljö och bränsleförbrukning. Exempelvis så är ju V8:an på 4,4 liter inte heller imponerande om man kollar hästkrafter.
Jo, 2.5T motorn är ju tydligen populär. I C30/S40/V50/C70 heter den ju T5 uppskrämd till 220hk, i S60/V70/XC90 och gamla S80 heter den ju som sagt 2.5T med 210hk och i nya S80 2.5T med 200hk. Dessutom sitter samma motor i Ford S-Max 2.5T och Ford Focus ST men här med 225hk (är dock lite osäker på effekten i S-Max). Senare ska ju även denna motor sitta i kommande Ford Mondeo ST men konfigurationen är hittills okänd. I övrigt är väl 2.5T motorn samma som R-motorn i grunden men utan samma avancerade turbo och sådana grejer. Intressant är ju också att Volvos R-motor snart hittar ner till Ford Focus RS. Men det är ju som sagt förvirrande, och lite synd att Volvo på sikt planerar att sluta med fem cylindrar.
Postat: mån 19 mar 2007, 13:12
av Guru
Alla skriver att 2.5T är samma motor. Riktigt så enkelt är det inte. Att jämföra P2 med Y2 är att generalisera lite väl mycket. Turbon är integrerad med grenröret på Y2 och P1, det är den inte i P2. IC'n är ett eget cellpaket som sitter framför kondensorn och inte som i P2 mellan kondensorn och kylet. Rördragningen ska vi inte prata om... Men visst, på pappret ser dom ju väldigt lika ut.