Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1364063
Såg att en och annan på Swedespeedforumet lyckats ordna automatiskt halvljus på S60 11-12 (som infördes 2014), tänkte därför försöka mig på samma sak med min V70 -11. Elektroniken är väl i grund och botten likadan?

Såvitt jag förstår fungerar automatiken med hjälp av ljussensorn som styr dag/nattläget till instrumentpanelen m.m. De på Swedespeedforumet som ordnat det här har helt sonika skaffat en ljusströmställare med "Auto"-läge och programmerat om bilarna med Vdash. Jag har därför skaffat en likadan strömställare från en V70 -15, som bonus fick jag metalldekoren runt strömställaren som passar fint i min R-Design.

Sedan ett par år har jag automatiska LED DRL på bilen. Jag köpte två Volvo DRL-lyktor till en XC70, de har exakt samma dimensioner och passform som originaldimljusen. Dessa kopplade jag in med en kontrollenhet från Philips så att de tänds automatiskt när halvljuset släcks, och släcks när halvljuset tänds (jag har alltså inga dimljus fram).

Enda frågetecknet är vilken av alla programmeringsalternativ i Vdash jag ska använda. Det finns ett antal att välja mellan, och den engelska textförklaringen är inte särskilt tydlig. Jag mailade Vdash och frågade om tips men får inget svar, och jag har ingen lust att betala 500 kr för en programmering som inte fungerar. Det kan bli väldigt dyrt att prova sig fram...

Så, finns det någon här som har något förslag? Någon som har lite koll på vad de olika konfigurationsalternativen faktiskt betyder? Vore ju kul om man fick det här att fungera, så kunde fler få nytta av det.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1364064
PS. Jag har frågat på Swedespeed, men svarsfrekvensen där är inte alltid så hög.
av jatalleras
#1366505
Brukte denne funksjonen (user configurable dediceted day running ligths in Pos auto), baklysene skrus på ved å aktivere dette i sensus, og du får ingen lys i hovedlykten frem før det er mørk ute.

Hvor tar du styrestøm til DRL lysene? Disse må jo da ha strøm når bilen startes, har sett på dette selv og lurer på hvor jeg kan hente styrestøm fra.



Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
#1366514
Det är inte tillåtet att ändra funktionen på en befintlig lykta på bilen.
Det kanske ingen tänker på, men vill det sig illa kan det bli problem.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1366557
apersson850 skrev: mån 24 feb 2020, 19:44 Det är inte tillåtet att ändra funktionen på en befintlig lykta på bilen.
Det kanske ingen tänker på, men vill det sig illa kan det bli problem.
Hur menar du att funktionen ändras? Jag är inte alls säker på att det är tillämpligt här. Med ändring brukar man avse att fysiskt ändra lyktan, men det här är ju fråga om en mjukvarustyrning.

Jag har en gång fått mjukvarustyrningen ändrad på min lokala Volvoverkstad så jag har allt ljus avstängt i "0"-position (förutom främre DRL), praktiskt att ha när man kör i vissa länder där folk blir tokiga om man kör med halvljuset på dagtid. Jag ser det principiellt som samma sak.
Senast redigerad av 1 MarcusJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1366559
jatalleras skrev: mån 24 feb 2020, 19:23 Brukte denne funksjonen (user configurable dediceted day running ligths in Pos auto), baklysene skrus på ved å aktivere dette i sensus, og du får ingen lys i hovedlykten frem før det er mørk ute.

Hvor tar du styrestøm til DRL lysene? Disse må jo da ha strøm når bilen startes, har sett på dette selv og lurer på hvor jeg kan hente styrestøm fra.



Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Min bil har ju inte Sensus, så där finns ett potentiellt problem.

Styrström till DRL tar jag från halvljuset. När kontrollenheten får styrström därifrån stänger den av DRL, och när den inte får styrström samtidigt som tändningen är på tänds DRL. Köpte en sats Philips DRL 9 (https://www.hova.com/philips-drl-led-daylight-9/) och kopplade till Volvos DRL-lyktor. Har fungerat felfritt i ett par år nu.

Bytte även strömställaren/ljusvredet till en utan främre dimljus. Allt är inkopplat enligt regelverket, DRL lyser som reglerna föreskriver och är typgodkända DRL-lyktor med rätt märkning.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1366615
apersson850 skrev: mån 24 feb 2020, 23:41 Jag menar att exempelvis ändra dimljus till varselljus.
Jag har inga främre dimljus. De lyktorna är borttagna från bilen och ersatta med godkända DRL-lyktor som är inkopplade precis så som regelverket föreskriver.

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]