Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RobinH
#1363683
Tack för en utförlig förklaring ang. funktionen.

Såå, tyder detta på en felaktig antenn? Eller kan det ligga i att en uppdatering behövs?
apersson850 skrev: sön 09 feb 2020, 18:50 Värdet "used: 0" tyder förstås på att antennen inte ger någon signal.
av Erik Å
#1363684
Det fanns någon mer bugg också som kunde få mottagaren att låsa "mitt mellan" satellitfrekvenserna, jag kommer inte riktigt ihåg. Hade det varit min bil så skulle jag i alla fall lyft batterimatningen i 10 minuter för att tvinga fram en riktigt kallstart. Men sen behöver gps:en som sagt uppåt 20 minuter i värsta fall för att komma igång till 100%
av RobinH
#1363686
Provat ha bortkopplat batteriet över 30 minuter. Men ingen skillnad.
Åkte till jobb dagen efter (4-5 timmar bilfärd).

Borde man ”nolla” och sen ha bilen stillastående igång en längre stund?
Erik Å skrev: sön 09 feb 2020, 19:08 Det fanns någon mer bugg också som kunde få mottagaren att låsa "mitt mellan" satellitfrekvenserna, jag kommer inte riktigt ihåg. Hade det varit min bil så skulle jag i alla fall lyft batterimatningen i 10 minuter för att tvinga fram en riktigt kallstart. Men sen behöver gps:en som sagt uppåt 20 minuter i värsta fall för att komma igång till 100%
av Erik Å
#1363687
Näe den borde få en fix ganska snabbt sen den väl hittat några satelliter. "Visible: 12" borde ju tyda ju på att den gör det.. Men mjukvara kan man aldrig riktigt lita på :-D Rätt vad det är så hittar diagnosfunktionerna någon gammal lagrad inaktuell data som de tycker är värd att visa
Men återigen, kan du får "Visible 12" att ändra sig så borde antennen vara okej. Om den inte någonsin ändras så skulle jag misstänka antenn eller kabel.. (kan det ha runnit in vatten i kontakten på kabeln?)
Kan ju bli fel på mottagaren också förstås men har den dött helt så borde du få ett felmeddelande.
av RobinH
#1363691
Får prova testa igen när jag har datorn tillgänglig :)



Såg att det finns billiga gps-mottagare.
Gäller bara klura ut vilken kontakt man skall ha, (om det nu går att använda annan antenn än volvos orginal)

MMCX hona kanske?
Senast redigerad av 1 RobinH, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1363693
I ecu-änden tror jag det är Fakra (blå kodning). Vid antennen ser det ut att vara någon slags adapter men antennen i sig själv borde ha Fakra (jag gissar, vet inte till 100%)..
GPS går på 1575 MHz. Fantommatning (dc ca 5V) via antennkabeln till LNA i antennen
Fast egentligen pratar vi om GNSS här (GPS, Galileo och Glonass), då är frekvensområdet större
https://gssc.esa.int/navipedia/index.php/GNSS_signal
Det brukar fungera hyfsat att ha en antenn på insidan av t.ex. vindrutan. Fast inte om man har en Renault med ir-film (metallfilm) på vindrutan, den dödar GNSS-signalerna :-o

Den här kanske skulle göra jobbet om man kopplar den direkt till ecu:n
https://www.24.se/hem-fritid/biltillbeh ... gLup_D_BwE
Finns risk att det blir en felkod eftersom diagnosmotståndet saknas men det kanske man kan stå ut med?
109 kr får man inte många minuters felsökning för hos en Volvoverkstad :-D
av RobinH
#1363699
Ja, vart ligger själva mottagardelen?
Du pratar om ECU:n? Men ligger allting kanske i IAM:en ?

Tror man får kolla lite i VIDA :-)
av Erik Å
#1363706
Har du inte TEM i MCA? Det är i alla fall den jag pratar om. Satt nog bakom brädan i mitten någonstans.
Undrar om det inte fanns en gps-mottagare till bara för navigatorn, det råkade visst bli dubbelt i just den bilgenerationen... :oops: Aha! Det förklarar nog varför det sitter en adapter på fakra-kontakten under hajfenan, där byter man till ett annat kablage som går till navigatorn. Kanske inte finns någon TEM då? :-) Och jag tar tillbaka det där med Fakra i ecu-änden, kan vara nåt helt annat
av RobinH
#1363718
Försöker hänga med i förkortningarna här :-D
Bilen har:
Ingen volvo on call på bilen.
Sensus navigation/connect kanske?

V70 årsmodell 2015.
Senast redigerad av 1 RobinH, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1363721
Aha, eCall (automatiskt ringa efter räddning om man krockar) blev lagkrav först 1/4 2018. Innan dess var det extrautrustning. Då sitter din GPS sannolikt i navigatorn
Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]