Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjulle
#1362479
Jag har en XC70 2015 som är helt fantastisk...förutom att det tar lång tid att få upp värmen i bilen. Jag har ca 1,3 mil till jobbet och det är precis så att mätaren når strecket för full värme när jag är framme. Det kanske är normalt , men jag misstänker att värmepaketet är igensatt eller någe annan skit. Finns det något sätt att kolla detta på? Har gått ca 20t mil.
av mikebike
#1362485
Det kan vara bra att tala om vilken motor man har.
Jag har en T6 och den blir varm jättefort, men den drar också 0,3 liter den första kilometern! :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1362487
Värmaren är i läget för autostart?
av Desmodue
#1362546
Vår förra V70 2.4 D 2010 hade problem att bli varm, och den blev aldrig mer än ljummen. Man fick alltid starta tillsatsvärmaren men även efter 30 mils åkande så blev det aldrig riktigt varmt i bilen.
Nu har vi en V70 D4 e 2016 och den blir väldigt snabbt varm och väldigt varm även på vintern och jag behöver ingen tillsatsvärme över huvud taget.

Felet visade sig troligtvis vara en termpgivare som inte kostade mycket i inköp men man fick riva halva motorn för att komma åt den då den satt mellan torpedväggen och motorn.
Jag bytte bil....
Senast redigerad av 1 Desmodue, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1362549
Min D5 tar också 15 km på sig för att få upp värmen, när det är flera minusgrader och jag har stängt av tillsatsvärmaren. Med tillsatsvärmaren i normalt automatikläge tar det bara några kilometer att få värme i bilen. Är det minusgrader brukar jag starta värmaren en stund innan jag ska köra, så går det ännu bättre.
av Fjulle
#1362668
Jag har en D4 som dessutom är pedantskött , men det saknar kanske betydelse. Min första bil....en Volvo PV , blev varm på 5 min. Alla mina bilar som jag ägt blev varma inom några min. Kanske något känt fel på D4?
Användarvisningsbild
av Derank
#1362677
Värmen kommer efter ett par min i en D4a när du kör således att du har den inställt på Auto, och stänger värmaren innan du kommer ut till bilen pga låg batterispänning när du ställt den på timer är det ju antingen att ladda batteriet el köpa ett nytt, den går max 40 min och då har du bastu i bilen.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1363017
Max gångtid är 50 minuter, men det spelar ju ingen roll. Det är ganska varmt i bilen redan efter 15 minuter. När jag utnyttjar timern brukar jag lura bilen att jag inte ska köra förrän någon kvart senare än vad jag verkligen ska. Det räcker att värmaren startar en kvart för sent, så att säga.
av Fjulle
#1364819
Ok...tackar för svaren , men nu var det ju inte motorvärmaren jag pratade om. Jag pratar om huruvida bilen blir varm eller inte efter 20 min körning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1364822
Fjulle skrev: lör 15 feb 2020, 21:42 Ok...tackar för svaren , men nu var det ju inte motorvärmaren jag pratade om. Jag pratar om huruvida bilen blir varm eller inte efter 20 min körning.
Kör du utan tillsatsvärmaren påslagen får du ingen värme i kupén och motortempen går inte upp till normal arbetstemperatur om det är kallt ute...

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]