- tis 18 feb 2020, 06:19
#1365163
Hej, någon skrev så här;
"utan tillsatsvärmare är det normalt att det tar lång tid att få upp värmen i en modern dieselbil. Det är mycket som skall värmas upp, 10-15 liter kylarvätska + en metallklump (motorn) på över hundra kilo som skall värmas upp av 1.5-2 liter diesel på 20 min. konstruktionen på dieselmotorer är inte så energieffektiv när det gäller att ta tillvara värmen då den inte har ett gasspjäll som bensinmotorn utan reglerar effekten enbart med insprutningen dvs det är full genomströmning av luft genom motorn hela tiden och man eldar för kråkorna."
Håller inte riktigt med, tror att det är så här.
Dieselmotor är effektivare än bensinmotorer att omvandla bränslet till mekanisk energi, därmed blir det mindre värme överskott och de tar därmed längre tid att värma upp.
Att de är effektivare beror helt enkelt på att de har högre kompression, och att de kan ha det beror på att diesel tål att komprimeras mer än bensin innan självantändning.
Dessutom är det en fördel att INTE ha spjäll då tryckfallet blir lägre, det är en orsak till att dieslar är så "extra" effektiva på tomgång och låga varv. (Det är ju samma mängd luft som ska igenom, bara det att motorn måste övervinna ett högre internt motstånd som spjället är)
Sedan kan ju onormalt lång uppvärmning bero på att termostaten är dålig, det gäller ju både bensin och dieselmotorer.