Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselkenneth
#1364825
utan tillsatsvärmare är det normalt att det tar lång tid att få upp värmen i en modern dieselbil. Det är mycket som skall värmas upp, 10-15 liter kylarvätska + en metallklump (motorn) på över hundra kilo som skall värmas upp av 1.5-2 liter diesel på 20 min. konstruktionen på dieselmotorer är inte så energieffektiv när det gäller att ta tillvara värmen då den inte har ett gasspjäll som bensinmotorn utan reglerar effekten enbart med insprutningen dvs det är full genomströmning av luft genom motorn hela tiden och man eldar för kråkorna.
av berrabus
#1364829
Fjulle skrev:Ok...tackar för svaren , men nu var det ju inte motorvärmaren jag pratade om. Jag pratar om huruvida bilen blir varm eller inte efter 20 min körning.
Dieselvärmaren har i allra högsta grad med detta att göra. Vet du att den fungerar?
av daekol
#1364841
V70 2,4d 2010. 3km till påfarten av motorvägen hemifrån och jag börjar redan känna värme ifrån utblåsen i kupén. Detta oavsett om det är 10 grader ute eller -10. Detta om bilen startas kall utan att dieselvärmaren har gått. Däremot startar ju dieselvärmaren sig själv när man kallstartar bilen. Däremot när termostaten läckte så blev det aldrig varmt i bilen. Nog för att det är diesel men värme skall man kunna ha iaf och det skall inte ta överdrivet lång stund!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1364976
Om jag stänger av den automatiska tillsatsvärmaren, och inte heller kör någon värmare före start, då behöver jag 15 km i landsvägsfart för att nå normal kylvätsketemperatur om det är -10°C ute. Jag har testat.
av erikeriksson
#1365163
Hej, någon skrev så här;

"utan tillsatsvärmare är det normalt att det tar lång tid att få upp värmen i en modern dieselbil. Det är mycket som skall värmas upp, 10-15 liter kylarvätska + en metallklump (motorn) på över hundra kilo som skall värmas upp av 1.5-2 liter diesel på 20 min. konstruktionen på dieselmotorer är inte så energieffektiv när det gäller att ta tillvara värmen då den inte har ett gasspjäll som bensinmotorn utan reglerar effekten enbart med insprutningen dvs det är full genomströmning av luft genom motorn hela tiden och man eldar för kråkorna."

Håller inte riktigt med, tror att det är så här.
Dieselmotor är effektivare än bensinmotorer att omvandla bränslet till mekanisk energi, därmed blir det mindre värme överskott och de tar därmed längre tid att värma upp.
Att de är effektivare beror helt enkelt på att de har högre kompression, och att de kan ha det beror på att diesel tål att komprimeras mer än bensin innan självantändning.
Dessutom är det en fördel att INTE ha spjäll då tryckfallet blir lägre, det är en orsak till att dieslar är så "extra" effektiva på tomgång och låga varv. (Det är ju samma mängd luft som ska igenom, bara det att motorn måste övervinna ett högre internt motstånd som spjället är)

Sedan kan ju onormalt lång uppvärmning bero på att termostaten är dålig, det gäller ju både bensin och dieselmotorer.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1365206
Ja, pumpförlusterna är lägre på dieslar som saknar spjäll. Till det du skriver ska då dessutom läggas att det alltid är fullflöde av kalluft in i motorn.
av mattish
#1365716
Fjulle skrev:Det kan inte vara så att värmepaketet är igensatt? Min bil har ju ändå gått nästan 20 t mil...
Visst finns det möjlighet till det, men jag kan inte se att du svarat på om du har bränslevärmaren inställd på auto eller inte?? Är den inställd på auto ger den tillskottsvärme och motorn blir varm snabbare..
av erikeriksson
#1365720
Hej igen. Teoretiskt blir ju motorn snabbare varm om värmepaketet är igensatt. Om tempen på motorn går upp någorlunda snabbt utan att det bli varmt i bilen, är proplemet värmepaketet, eller kanalerna. Om motorn tar väldig lång tid att bli varm är problemet termostaten.
av Erik Å
#1365758
Om värmen blir bättre vid ökande motorvarv så är det antagligen dåligt flöde genom värmepaketet pga igensatta kanaler.. Med högre varv på vattenpumpen så lyckas den få igenom tillräckligt med vatten. Ett annat dåligt tecken är att det är stor temperaturskillnad på slangarna som går in till respektive ut från värmepaketet
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]