Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trollvo
#1361392
Var hittar men den kännare som varnar när motorhuven inte är stängd? Huven är stängd men varningen för öppen huv lyser.
Hans
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1361407
Dra igen huven ordentligt några gånger brukar hjälpa, något år tills det är dags igen ;-)
av Rådlös
#1361504
Eller hjärtmassagemetoden. Stäng huven som vanligt. Lägg sedan ena handflatan rakt över huvlåset, det är det på högra sidan. Tryck 5 -- 6 snabba "pumpningar" som en hjärtmassage. Det finns ett "spelrum" för huven på några centimeter. Kolla vad bilen säger om låset.
Jag hade så i början på min V70. Men jag prövade detta och det fungerade för mig. Sedan stängde jag aldrig huven med en smäll. Jag sänkte ner den lugnt och försiktigt, lät den klicka fast i spärren och sedan tryckte till den över låset. Det blev aldrig några larm i fortsättningen.
Bara för att man är stark måste man inte slänga igen motorhuven. Det går att göra det lugnt och försiktigt. Mekaniska delar håller bättre då.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1361534
Rådlös skrev:Eller hjärtmassagemetoden. Stäng huven som vanligt. Lägg sedan ena handflatan rakt över huvlåset, det är det på högra sidan. Tryck 5 -- 6 snabba "pumpningar" som en hjärtmassage. Det finns ett "spelrum" för huven på några centimeter. Kolla vad bilen säger om låset.
Jag hade så i början på min V70. Men jag prövade detta och det fungerade för mig. Sedan stängde jag aldrig huven med en smäll. Jag sänkte ner den lugnt och försiktigt, lät den klicka fast i spärren och sedan tryckte till den över låset. Det blev aldrig några larm i fortsättningen.
Bara för att man är stark måste man inte slänga igen motorhuven. Det går att göra det lugnt och försiktigt. Mekaniska delar håller bättre då.
Kanske ett ännu bättre sätt det där ;-) Mindes bara att jag läst här att "dra igen den" då en S40 -00 strulade med detta

Själv "masserar" jag alltid 1-2ggr när jag stängt huven sedan dess för att förvissa mig om att den är 100% stängd, kanske därför larmet aldrig återkommit på någon bil jag haft sedan dess :-)
av Rådlös
#1361752
Ja, man är ju bara amatör, men mycket tyder på att det är en bättre metod att stänga försiktigt och massera 1 - 2 gånger som kontroll att det har låst.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]