Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360930
Hej
Jag har köpt mig en 2016 V70 D3 Classic på 8000 mil, uttagen hösten 2015.

Jag har aldrig haft en sådan pass "ny" bil tidigare. Annars brukar de vara 7-8 år och då brukar jag skippa serviceboken och serva själv då det sällan/aldrig finns några garantier/uppdateringar kvar att göra och jag tycker det är trivsamt att pyssla om bilen själv.
Kan jag tänka lika på denna bil eller är det något som gör att jag bör fortsätta att serva bilen och stämpla serviceboken hos Volvo-verkstad ett tag till?
Varför och hur länge?

Tappat andrahandsvärde vet jag om så den variabeln kan vi bortse ifrån.

Mvh
#1360932
Gör man det själv eller oauktoriserat så får man inte mjukvaruuppdateringarna, kan vara ganska bra att få eftersom man antagligen pillar på egr-funktioner mm fortfarande.
Senast beställde jag Anpassad Service och gjorde resten själv för att uppnå Basservice som bilen egentligen skulle ha. Då fick jag stämpel och "Service 2.0" med mjukvara.
#1360945
Maskinskadeförsäkringen ska gälla så länge service är utfört fackmannamässigt. Jag har aldrig behövt använda maskinskada men är lite extra noga att spara kvitton sålänge den gäller.

Sen tycker jag du formulerar dig lite dumt angående serviceboken, du ska ju inte sluta skriva in service i den bara för att du gör dem själv. Som en bilhandlare sa till mig gällande detta ”servar du själv eller på mekonomen gör vi inga avdrag för, är där däremot hål i servicehistoriken gör vi avdrag.”

Säger väl sig självt, man köper ju inte en bil där det inte finns spår av service på 5 år :-)
#1360952
Maskinskadeförsäkringen är det som gör att jag vill ha "stämpel" i boken av någon som anses göra det fackmannamässigt.

När maskinskadeförsäkringen inte gäller har jag servat mina bilar själv. Bilen är då normalt så pass gammal att det inte kommer någon vettig mjukvara till den i alla fall.

När jag servar själv så skriver jag in vad jag gjort i serviceboken, vilket datum och miltal, samt gör en liten signatur. Ingen som köpt mina gamla bilar har klagat på det.
#1360955
Maskinskadeförsäkringen gäller så länge servicen är "fackmannamässigt utförd av verkstad", exakt formulering finns i dina villkor. Serva själv duger inte (även om du är mek på dagarna). Det avgjordes i KIA fallet i domstol.

Därmot finns ett tillägg hos Volvia där maskinskadeförsäkringen gäller längre (typ 18.000mil?) om man servar på Volvo. Det är alltså viktigt att skilja på vilka garantier eller försäkringar vi pratar om.
#1360979
Lövet skrev:Maskinskadeförsäkringen gäller så länge servicen är "fackmannamässigt utförd av verkstad", exakt formulering finns i dina villkor. Serva själv duger inte (även om du är mek på dagarna). Det avgjordes i KIA fallet i domstol.

Därmot finns ett tillägg hos Volvia där maskinskadeförsäkringen gäller längre (typ 18.000mil?) om man servar på Volvo. Det är alltså viktigt att skilja på vilka garantier eller försäkringar vi pratar om.
Formuleringen "fackmannamässigt utförd av verkstad" har jag inte sett i den domen mot KIA. Där pratar man mest om att det ska utföras på ett fackmannamässigt sätt. Sen är väl alltid problemet att definiera det men lite längre ner i detta inlägg kan du se en av definitionerna jag hittade. Jag skulle anse att en som jobbar som mekaniker om dagarna kan serva sin egen bil på ett fackmannamässigt sätt utanför sin arbetstid.

Men med det sagt så tror jag att gör man som privatperson sin egen service då behöver man kunna uppvisa att det görs på ett fackmannamässigt sätt, det är nog lättare sagt än gjort. I utdragen nedan så används formuleringen oberoende verkstad men vikten ligger i om det kan utföras på ett fackmannamässigt sätt eller inte.

Skummade igenom lite snabbt i domen mot KIA där båda sidorna la fram sina argument, KIA argumenterade mycket kring att personal på auktoriserade verkstäder är mer kunniga, det är viktigt med kvalitetsdelar, tillgång till specifika diagnosverktyg etc. Vad man kan vänta sig att de ska lägga fram som argument.

Vissa utdrag ur domen:
"27 KIA-bilar är jämfört med andra bilmodeller inte särskilt tekniskt komplicerade, utan är att betrakta som standardbilar. Det finns inget behov av en detaljerad KIA-specifik expertis avseende service eller reparationer. En skicklig och erfaren reparatör som har tillgång till nödvändig teknisk information kan utan svårigheter utföra föreskriven service på en KIA-bil på ett fackmannamässigt sätt."

"55 Utbildningsnivån hos oberoende verkstäder är tillräcklig för att utföra regelbunden service av KIA-bilar på ett fackmannamässigt sätt. Mekaniker inom oberoende verkstäder har en adekvat kunskapsnivå och deltar regelbundet i nödvändiga kurser och utbildningar."

"56 Även om en märkbar skillnad i utbildningsnivå generellt skulle föreligga mellan auktoriserade och oberoende verkstäder, vilket SBF bestrider, innebär inte detta att oberoende verkstäder därmed inte skulle kunna utföra regelbunden service av olika bilmärken på ett fackmannamässigt sätt."

Källa: https://lagen.nu/dom/md/2012:13

"Vad betyder fackmannamässigt?
Vad betyder egentligen fackmannamässigt? Enligt en allmän definition så innebär det att ett arbete ska utföras på ett sådant sätt som normalt kan förväntas av en seriös fackman. Kravet kopplas alltså till de krav på kompetens som krävs inom den aktuella branschen. En snickare ska följa tillämpliga branschregler, en tapetserare sin branschstandard, en golvläggare sin branschs bestämmelser osv. Det handlar om att ett arbete ska utföras på ett sakkunnigt och yrkesmässigt sätt. Som synes är definition inte alldeles tydlig och problem uppstår när olika aktörer har olika uppfattning om vad som egentligen är fackmannamässigt. Vad som säkert kan sägas är dock att det inte handlar om att det behöver vara en yrkesverksam hantverkare som utför arbetet. Är du händig och själv kan göra ett jobb på ett professionellt sätt så kan det visst vara fackmannamässigt utfört. [...]"

Källa: https://www.bostadsjuristerna.se/vad-ar ... -fragorna/
#1360980
Rubb skrev:En skicklig och erfaren reparatör som har tillgång till nödvändig teknisk information
Redan där får man problem som privatperson att kunna visa att du har tillgång till KIAs officiella dokumentation för verkstäder. Det är ju inget man köper som privatperson direkt. 55 och 56 tyder också på att det krävs en formell verksamhet som verkstad.

För övrigt är ju KIAs argument för "särskild skicklighet" stor humor. Som att det skulle krävas auktorisation för att lossa en oljeplugg liksom :-D
#1361016
Jag förstår till viss del friskrivningen om "fackmannamässigt utförande".
Exempelvis är det mer än en gång jag läst här om verkstäder som hällt på A5/B5-olja på VEA och tyckt det var ok med 3000 mil intervall på detta.

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]