Sida 1 av 2

Det här med service och spola växellåda och byta olja i Haldex mm

Postat: tor 23 jan 2020, 21:07
av MickeO
Har nu ringt till två auktoriserade verkstäder.

Verkstad A avråder uttryckligen från att spola lådan och byta olja i Haldexen. Sistnämnda byter man pump på när den rasar enligt dom.

Verkstad B inte bara nämner att det enligt Volvo inte behöver bytas (inget bytesintervall och ingen avtappningsplugg anges som skäl) utan avråder från spolning och byte av olja i Haldex, dock i mildare ordalag.


Verkstad B föreslår däremot glatt att man ska byta bromsvätska vartannat år vilket för mig låter lite överdrivet ofta. När jag haft en annan bil inlämnad tidigare har man mätt vattenhalten i vätskan och meddelat att det inte behövdes.

Jag tycker att det verkar ganska oseriöst att inte ha bytet av växellådsolja och i Haldex:en med jämna intervaller såsom andra tillverkare gör. Har svårt att tro att produkterna blir immuna mot oljebyten bara för att dom är monterade i en Volvo. Vad jag inte förstår är varför verkstäderna inte verkar vilja ha mina pengar? Är det dålig vinst på just dessa arbeten, vilket jag iofs har svårt att tro med tanke på priset, även om det är lite omständligt förfarande?

Det här med service och spola växellåda och byta olja i Haldex mm

Postat: tor 23 jan 2020, 21:53
av Filippo76
MickeO skrev:Har nu ringt till två auktoriserade verkstäder.

Verkstad A avråder uttryckligen från att spola lådan och byta olja i Haldexen. Sistnämnda byter man pump på när den rasar enligt dom.

Verkstad B inte bara nämner att det enligt Volvo inte behöver bytas (inget bytesintervall och ingen avtappningsplugg anges som skäl) utan avråder från spolning och byte av olja i Haldex, dock i mildare ordalag.


Verkstad B föreslår däremot glatt att man ska byta bromsvätska vartannat år vilket för mig låter lite överdrivet ofta. När jag haft en annan bil inlämnad tidigare har man mätt vattenhalten i vätskan och meddelat att det inte behövdes.

Jag tycker att det verkar ganska oseriöst att inte ha bytet av växellådsolja och i Haldex:en med jämna intervaller såsom andra tillverkare gör. Har svårt att tro att produkterna blir immuna mot oljebyten bara för att dom är monterade i en Volvo. Vad jag inte förstår är varför verkstäderna inte verkar vilja ha mina pengar? Är det dålig vinst på just dessa arbeten, vilket jag iofs har svårt att tro med tanke på priset, även om det är lite omständligt förfarande?
Det är för att de är tillsagda att hålla den linjen. Jag har gjort båda ingreppen på min bil och kan intyga att det behövs. Punkt.

Leta efter en annan vettig verkstad som vill och kan meka.

Re: Det här med service och spola växellåda och byta olja i Haldex mm

Postat: tor 23 jan 2020, 22:23
av Petterlundstrom
De säger ju så för att Aisin själv säger att lådan inte behöver byta olja under sin livslängd. Är inget Volvo själva hittat på. Däremot att inte byta olja i Haldexen verkar ju Volvo vara ensamma om.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum


Re: Det här med service och spola växellåda och byta olja i Haldex mm

Postat: tor 23 jan 2020, 22:39
av Derank
Den serien lådor sitter i 10-15 bilfabrikat och är såkallad sealed for life, om man sedan vill byta olja iaf så är det väl bara att göra det.

Re: Det här med service och spola växellåda och byta olja i Haldex mm

Postat: tor 23 jan 2020, 22:40
av Steffe3
Dom har ju en poäng i att oljan håller växellådans livslängd :P Sen att livslängden antagligen blir kortare utan service är ju en annan femma 8-)

Re: Det här med service och spola växellåda och byta olja i Haldex mm

Postat: tor 23 jan 2020, 22:43
av berrabus
Bytte olja i min Haldex och efter 17.000 mil var silarna ca 80% fulla.

Re: Det här med service och spola växellåda och byta olja i Haldex mm

Postat: tor 23 jan 2020, 22:44
av fjohan82
Om oljan hade haft samma kvalité i 50' mil, varför går då min bättre som fick ny olja efter 10'?
Om deras linje ska hålla borde jag inte ha märkt någon skillnad...
Bluff, från början till slut är vad det är. :-)

Re: Det här med service och spola växellåda och byta olja i Haldex mm

Postat: fre 24 jan 2020, 11:45
av Rubb
Jag tror att det finns en anledning till detta.
Genom att taxibilar och de som drar mkt tungt har serviceintervall på växellådsoljan så verkar det finnas ett behov. Antagligen för att dessa lådor går varmare.

Detta är vad jag tror, tror det handlar om en avvägning för Volvo. Vet inte hur godkännande delen för bilarna ser ut men jag gissar på att de behöver kunna uppvisa en livscykelanalys på varje bil. Där det bland annat framgår hur mycket olja som beräknas förbrukas under bilens livstid. Volvo lär gynnas av att hålla nere denna. Med färre oljebyten så kan de också hålla nere beräknade servicekostnaderna vilket också gynnar dom.

Dessa positiva delar ställs givetvis mot det negativa att deras kunders bilar kanske inte håller lika länge, försämrad körupplevelse med tiden etc.

Tycker däremot att det är fel att säga att dom gör detta för att en bil ska gå sönder och de ska få sälja fler. För Volvo är nog detta en avvägning lite som mellan pest eller kolera.

Re: Det här med service och spola växellåda och byta olja i Haldex mm

Postat: fre 24 jan 2020, 15:46
av Nexus
Byt i båda. Finns ingen anledning att inte byta till ny fräsch olja.

Re: Det här med service och spola växellåda och byta olja i Haldex mm

Postat: fre 24 jan 2020, 17:05
av ER
Byt olja och spola båda, inte bara byt oljan. Lägg till oljebyte i diff och ev. fördelningslåda när det ändå är på tapeten att serva drivlinan.