Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360376
Har nu ringt till två auktoriserade verkstäder.

Verkstad A avråder uttryckligen från att spola lådan och byta olja i Haldexen. Sistnämnda byter man pump på när den rasar enligt dom.

Verkstad B inte bara nämner att det enligt Volvo inte behöver bytas (inget bytesintervall och ingen avtappningsplugg anges som skäl) utan avråder från spolning och byte av olja i Haldex, dock i mildare ordalag.


Verkstad B föreslår däremot glatt att man ska byta bromsvätska vartannat år vilket för mig låter lite överdrivet ofta. När jag haft en annan bil inlämnad tidigare har man mätt vattenhalten i vätskan och meddelat att det inte behövdes.

Jag tycker att det verkar ganska oseriöst att inte ha bytet av växellådsolja och i Haldex:en med jämna intervaller såsom andra tillverkare gör. Har svårt att tro att produkterna blir immuna mot oljebyten bara för att dom är monterade i en Volvo. Vad jag inte förstår är varför verkstäderna inte verkar vilja ha mina pengar? Är det dålig vinst på just dessa arbeten, vilket jag iofs har svårt att tro med tanke på priset, även om det är lite omständligt förfarande?
#1360390
MickeO skrev:Har nu ringt till två auktoriserade verkstäder.

Verkstad A avråder uttryckligen från att spola lådan och byta olja i Haldexen. Sistnämnda byter man pump på när den rasar enligt dom.

Verkstad B inte bara nämner att det enligt Volvo inte behöver bytas (inget bytesintervall och ingen avtappningsplugg anges som skäl) utan avråder från spolning och byte av olja i Haldex, dock i mildare ordalag.


Verkstad B föreslår däremot glatt att man ska byta bromsvätska vartannat år vilket för mig låter lite överdrivet ofta. När jag haft en annan bil inlämnad tidigare har man mätt vattenhalten i vätskan och meddelat att det inte behövdes.

Jag tycker att det verkar ganska oseriöst att inte ha bytet av växellådsolja och i Haldex:en med jämna intervaller såsom andra tillverkare gör. Har svårt att tro att produkterna blir immuna mot oljebyten bara för att dom är monterade i en Volvo. Vad jag inte förstår är varför verkstäderna inte verkar vilja ha mina pengar? Är det dålig vinst på just dessa arbeten, vilket jag iofs har svårt att tro med tanke på priset, även om det är lite omständligt förfarande?
Det är för att de är tillsagda att hålla den linjen. Jag har gjort båda ingreppen på min bil och kan intyga att det behövs. Punkt.

Leta efter en annan vettig verkstad som vill och kan meka.
#1360406
Om oljan hade haft samma kvalité i 50' mil, varför går då min bättre som fick ny olja efter 10'?
Om deras linje ska hålla borde jag inte ha märkt någon skillnad...
Bluff, från början till slut är vad det är. :-)
#1360439
Jag tror att det finns en anledning till detta.
Genom att taxibilar och de som drar mkt tungt har serviceintervall på växellådsoljan så verkar det finnas ett behov. Antagligen för att dessa lådor går varmare.

Detta är vad jag tror, tror det handlar om en avvägning för Volvo. Vet inte hur godkännande delen för bilarna ser ut men jag gissar på att de behöver kunna uppvisa en livscykelanalys på varje bil. Där det bland annat framgår hur mycket olja som beräknas förbrukas under bilens livstid. Volvo lär gynnas av att hålla nere denna. Med färre oljebyten så kan de också hålla nere beräknade servicekostnaderna vilket också gynnar dom.

Dessa positiva delar ställs givetvis mot det negativa att deras kunders bilar kanske inte håller lika länge, försämrad körupplevelse med tiden etc.

Tycker däremot att det är fel att säga att dom gör detta för att en bil ska gå sönder och de ska få sälja fler. För Volvo är nog detta en avvägning lite som mellan pest eller kolera.
#1360495
Byt olja och spola båda, inte bara byt oljan. Lägg till oljebyte i diff och ev. fördelningslåda när det ändå är på tapeten att serva drivlinan.

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?