Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lången
#1360209
Hej

Bytte bromsbelägg bak på frugans bil, läste hur man kunde göra här på forumet, lossa elmotor och skruva tillbaka den och pressa tillbaka kolven, dit med nya belägg och skruva ihop. Allt gick fint förutom när bilen skulle startas. Då blinkar bromslampan i displayen och service handbroms kommer upp. Och bilen tror att handbromsen är årdragen för när man kör så plingar det och den röda varningstriangeln lyser. Finns det nått enkelt sätt att fixa detta då vi har långt att åka till närmsta verkstad?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1360214
Gör om och gör rätt.
Elmotorn behöver inte tas bort!
Släpp på handbromsen på knappen i bilen.
Lossa kontaktstycket till elmotorn. Koppla på 12V på stiften för att backa elmotorn. Du märker om du kopplar plus och minus fel då drar du åt bromsen instället för att backa. När mekanismen är backad pressar du in kolven i botten. När det är gjort och nya beläggen är på plats bromsar du ut beläggen med bromspedalen. Sen kan du ta en provtur och bromsa lite försiktigt och sedan stanna för att lägga ann handbromsen och släppa den upprepa några gånger. Klart!
Jag gjorde så men fick felkod eftersom jag hade glömt att koppla ihop en av elmotorerna. Men annars så fungerar det perfekt. Felkoden försvinner över natten, i alla fall på min V60 2016.
#1360220
Du måste skruva in kolven efteråt så beläggen nästan ligger emot skivan. Efter det ska man lägga till o från handbromsen 3ggr för att kalibrera den.

Ligger kolven helt utskruvad så tar det så lång tid för elmotorn att nå skivan att datorn tror att beläggen är slut...
av Lången
#1360257
Jag gör om proceduren idag som ni skriver här ovan, och hoppas på att den slutar plinga och blinka. Om inte, finns det nått sätt att nolla datorn på förutom att koppla upp sig mot den? Har som sagt en bit att åka till närmsta verkstad. Är en volvo v70 2.5 2011.
#1360285
Har läst här på forumet om nåt styrdon till handbromsen som kan lägga av, sitter i bagaget till vänster under luckan för reservhjulsutrymmet.

Tydligen inte ovanligt att dom går sönder.

Du kan ju prova att koppla bort pluspolen till batteriet en stund o sen testa handbromsen igen.
av Lången
#1360520
Har lyckats få fram två felkoder. PBM C200719 och den andra minns jag inte, men var likadan fast det var för vänster motor, koden ovan är för höger handbromsmotor. Säger mig inte så mycket, men det är antingen kortis nånstans eller att motorerna går tungt. Går att ta bort koden men den kommer tillbaka på engång. Nån som varit med om det förut?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1360530
Har motorerna alls rört sig efter att du haft dem av? Jag hade först provat köra dem med ett batteri för att se så de inte sitter fast. O motorerna funkar och går att köra "manuellt" så hade jag riktat misstankarna mot styrdonet som redan är nämnt i tråden. Konstigt att det skulle gett upp just vid kloss-byte kan man tycka iofs..
viewtopic.php?f=56&t=108064&start=30
av Lången
#1360695
Nu är det fixat, men fråga mig inte hur. Körde en sväng med bilen, bromsade hårt några ggr. Åkte hem och vi prövade nolla felkoderna, vips så gick det och allt funkar igen.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]