Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359998
Hej!
(om låst baggagelucka på v70 II generellt har jag googlat, sökt och läst ett tiotal trådar här i detta forum, etc. Så jag vet att det finns andra trådar, men hittar inget specifikt som verkar relaterat till precis mitt problem. Därav denna nya tråd.)

Jag har ett problem med min Volvo V70 (II) MY 2011:

Kan ej öppna baggageluckan då knappen (eller "taget" som man drar/för mot sig) inte har fått tag (i det den ska få tag i, inuti låset så att den öppnas).

Dvs:
* Jag trycker på öppna på fjärrnyckeln, låsen överallt i bilen "klickar till" - låter helt normalt och ok även i baggageluckan.
* Jag tar nu tag i dörrens handtag, hittar spaken och "klämmer" (för den mot mig).

* Normalt sett möter jag då lite motstånd och jag känner hur denna rörelse flyttar något i låset/dörren och dörren öppnar sig, och jag kan öppna/svänga upp den.

Nu händer inte detta, utan jag klämmer spaken och det kommer inget motstånd (nästan, där är ju en fjäder som gör att den går tillbaka). Jag släpper och den fjädrar tillbaka. Inget händer.


Detta hände förra året. Både då och nu har fjädern inte orkat trycka tillbaka spaken.
Då gick jag loss och rengjorde, sprutade lite crc (försiktigt och torkade av noggrannt efteråt), borstade med liten borste, "motionerade" den lille spaken, upprepade. Efter att det såg bättre ut, provade jag igen (jag upprepar några gånger "låsa/öppna/låsa/öppna" med fjärrnyckeln och provar sedan öppna). Då fungerade luckan och jag kunde öppna igen.

I år gör jag samma sak, men nu vill den inte. Fjädern blev bra igen och spaken hoppar tillbaka. Men trots det får den inte fäste och blir som jag skriver ovan.

Tips? Jag tänker att jag får lämna in den. Måste kanske rengöras inuti.

Det lilla metall"röret" som spaken sitter på var ruskigt rostigt både förra året och i år. Jag får den ganska fin med borste, men den vill ändå inte.

Tacksam för alla tips, och relaterad info.

MVH! /marcus

Bilder som visar lite (sista bilden efter rengöring, lite skillnad iaf):
1.jpg
1.jpg (89.57 KiB) Visad 652 gånger
2.jpg
2.jpg (154.35 KiB) Visad 652 gånger
3.jpg
3.jpg (86.36 KiB) Visad 652 gånger
4.jpg
4.jpg (87.31 KiB) Visad 652 gånger
#1360001
mawster skrev:
Detta är tyvärr en vanligt fel på V70 MY08-16. Du har gjort dom åtgärder som går att göra i princip. Skulle du nu ta till en verkstad kommer du få samma svar som jag ger dig. (dom kommer att byta själva bakluckehandtag-delen)... Även jag har detta problem på min MY11.. just nu fungerar den periodvis. annars fungerar fjärrnyckeln&knappen vid förarsidan utan som helst problem förutom handtaget som glappar

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... dtag/Alla/
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... dtag/Alla/

Problemet kommer att komma tillbaka efter x antal år. att byta den rostiga-spaken/pinnen/you name it kommer Volvo inte göra utan du kommer få köpa hela den som är länkad ovanför fast i nyskick som kostar ~3000kr minst från ÅF/verkstad.
#1360159
Bytet måste göras från insidan.
Det är dock inte alls svårt.
Jag hittade en länk på volvos sida för tillbehör om hur man tar bort inredning. Köpte på mig några clips i samband med att jag köpte handtaget, vis av erfarenhet att clipsen brukar gå sönder. Hade dock bara sönder ett enda.
Resten av bytet skulle jag säga är väldigt självbeskrivande när man väl har sakerna framför sig.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]