Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359903
Kort historik: Jag köpte en XC70 -15 som är servad enl boken (serviceboken). Men eftersom jag numera gör servicen själv , vill jag ju veta exakt vad som är gjort på bilen bakåt i tiden , och vad som SKALL göras framåt. Detta är tydligen sekretessbelagt (inte det som skall göras framåt) enl en ny lag som trädde i kraft årskiftet 2018-2019. Helt barockt kan man tycka!

Endast den som betalat för servicen kan få ut dessa uppgifter. Finns det något sätt att kringgå detta trams?
#1359916
SBergdahl skrev:De vill bara inte. Vilket de inte behöver heller. Bilens servicehistorik kan inte gärna räknas som en personuppgift.
Arbetsordern är sannolikt sparad inklusive personuppgifter och hela paketet. Det går inte att ta ut bara delar av det. Men visst, hade de lust skulle de ju kunna klippa och klistra lite i typ Excel.
#1359920
Lövet skrev: mån 20 jan 2020, 21:44
SBergdahl skrev:De vill bara inte. Vilket de inte behöver heller. Bilens servicehistorik kan inte gärna räknas som en personuppgift.
Arbetsordern är sannolikt sparad inklusive personuppgifter och hela paketet. Det går inte att ta ut bara delar av det. Men visst, hade de lust skulle de ju kunna klippa och klistra lite i typ Excel.
De flesta system tillåter väl selektiv export av uppgifter? Om man nu inte sitter på nåt gammalt mög. Och givetvis om man öht vill dvs. Det tar ju tid till oklar nytta för verkstan.
#1359925
Saknades papper från ett servicebesök på min begagnade V60, frågade på en verkstad om man kunde se i historiken om exempelvis EGR-ventil eller balansaxlar var åtgärdade på detta besök. Det ville man inte berätta med hänvisning till sekretess. Körde vidare till en annan verkstad och där fick jag en utskriven skärmdump på vad som var gjort.
Vet fortfarande inte vilket av ställena som hanterade det rätt.
#1359928
SBergdahl skrev:De flesta system tillåter väl selektiv export av uppgifter? Om man nu inte sitter på nåt gammalt mög. Och givetvis om man öht vill dvs. Det tar ju tid till oklar nytta för verkstan.
Servicesystem är typ alltid gammalt mög. Nu har jag inte jobbat med Volvos exakt men med andra märken och tro mig, den enskilda verktstaden kan inte välja vad de vill skriva ut eller titta på. Det är allt eller inget, arbetsorder för arbetsorder. Så det tar ju sin tid (vilket nog är en del av förklaringen att man drar till med "gdpr" för att slippa jobbet)
#1359973
kebabpizza skrev: tis 21 jan 2020, 06:10 Bokade service på en XC70 -14 för ett par veckor sedan (vi har ägt den i ca ett år), var inga som helst problem att se historiken bakåt, t.o.m. jag fick fick titta på skärmen och se allt.
Så det det handlar helt enkelt om dom vill eller inte.
Nja, tror snarare att det handlar om stor osäkerhet kring vad GDPR-lagstiftningen i praktiken innebär. Det har väl rests vissa frågor och någon ansvarig har bestämt att vara restriktiv för säkerhets skull.

Enda sättet att få klarhet är att få det prövat juridiskt, men om en sådan prövning resulterar i att tidigare servicehistorik inte får lämnas ut kan de som lämnat ut den få problem. Alltså vill man inte ens ta risken. Typiskt företagsbyråkratiskt beslut.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]