Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
#1359499
Hej!
På väg att bli Volvoägare igen. Denna gång en V70 MY10 automat Summum. Glömde tillägga: 2,4 D 175 hk
Åsikterna går isär, men skall jag tänka på att spola vxlådan? Varför, vad får man för förbättringar jfr med en "ospolad"? Är det nödvändig? Lever lådan längre eller mår bättre?
Finns det utvändig skillnad mellan en Summum och en Momentum?
Ingår High Performance sound i Summum per automatik?
Ha en fin helg! Mvh Laszlo
Senast redigerad av 1 V7003, redigerad totalt 0 gånger.
#1359512
V7003 skrev: lör 18 jan 2020, 15:14 Hej!
På väg att bli Volvoägare igen. Denna gång en V70 MY10 automat Summum.
Åsikterna går isär, men skall jag tänka på att spola vxlådan? Varför, vad får man för förbättringar jfr med en "ospolad"? Är det nödvändig? Lever lådan längre eller mår bättre?
Finns det utvändig skillnad mellan en Summum och en Momentum?
Ingår Performance sound i Summum per automatik?
Ha en fin helg! Mvh Laszlo
Grattis!
angående spola vxlådan, går ju alltid att göra det efterhand när du kört bilen; om växlarna fungerar som det ska ser jag ingen brådska med att göra en spolning.
Du kommer inte se någon skillnad på en Momentum vs Summum utvändigt(förutom listen runt fönstret). enbart invändigt ser man. Hade du däremot R-design så skulle du definitivt se skillnad. (Det som skiljer åt är att dimljusgallerna är i silver/krom samt att bakre-stötfångar-spoilern är mer visuellt finare än den som finns på kinetic/momentum/summum(exklusive då D5/T6-motorerna) då blir avgasrören-synliga med en färganpassad bakre-nedre-spoiler än gömd.
Tyvärr ingår inget bättre ljud vare sig vilken utrustning man än valde.. fanns 3 olika ljudanläggningar. Performance/HP/PS.

viewtopic.php?t=102354 - där finns en liten vad som ingick i te.x olika utrustningar. inte den bästa bilden men någorlunda "läsbart".
Användarvisningsbild
av V7003
#1359515
Stort tack! Ljudet går säkert att bygga ut/förbättra ;) bara man har en lågnivåuttag i stereon någonstans. Originalhögtalarna går säkert att ersättas med bättre också. R-design är ganska svårt att hitta för (för mig) rimliga pengar.
Användarvisningsbild
av ER
#1359517
Givetvis ska du spola lådan och byta oljan, enklaste sättet att få lådan må bra och få den hålla längre. Växlingarna blir mjukare och även helt omärkbara där det kan vara kännbara och även ryckiga med ospolad och misskött låda där man bara kört och kört.
Ångrar inte att jag gjorde det och kommer hålla 6-12000 intervall på det precis som haldex, f-låda samt diff får översyn med olja och filter.
Vad gäller utvändigt så är tydligaste skillnaden att momentum inte har markbelysning i backspeglarna medan summum har infällbara med markbelysning samt silverfärgade rails .
Finns momentum som har silverfärgade lister runt rutorna.
Användarvisningsbild
av ER
#1359600
berrabus skrev:
ER skrev:Finns momentum som har silverfärgade lister runt rutorna.
Det har väl alla momentum av årsmodell 2010?
Troligt att så är, om det inte är en frakenstein där man rensat lager på delar och råkat hitta svarta lister i lagret man vill bli av med.
Min S60 hade dörrsidor för Premium Sound men hade bara High Performance systemet men senare fick systemet uppgraderat till Premium Sound.
Användarvisningsbild
av V7003
#1359654
Premium Sound? Vad är det bästa för en V70 Summum egentligen? Går det att eftermontera/byta ut det som "medföljer"? Evt eftermarknad? Måste man programmera om systemet efter uppgraderingen?

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]