Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359228
XC70 D5 -08 med 30900mil

Tror ni följande symptom lär visa sig vid felkodsavläsning vid nästa service?

VXL-lådan låser inte momentomvandlaren som man ska kunna förvänta sig utan den ligger liksom och "slirar" fastän man ligger och kör i säg 70-110km/h utan särskild belastning. Men petar jag över till manuell växling låser den växlarna direkt och varvtalet på exempelvis motorväg dippar ner typ 200varv, så jag brukar alltid peta över den till manuell när jag så att säga uppnått den fart vägen tillåter. Jag kommer inom kort lämna in den för felkodsavläsning och visar inte den något kanske en nollställning/adaption ger någon skillnad?

Spolade lådan med 12 liter för några månader sedan i hop om lösning men det gav 0 skillnad. Lådan växlar mjukt men det är just det här att den inte låser växlarna som börjat driva mig till vansinne.

En teori jag har är att kanske någon tempgivare spökar så den tror att oljan är kall och därför låter den slira för att öka temperaturen, men som sagt endast en teori ;-)
#1359402
farsan har också en 08:as d5 aut, som gör samma, kommer inte ihåg om det är så pass som 200 varv på mätaren den gör, men man ser att varvmätaren dippar ner direkt man flippar i manuellt. men den slirar ju inte som då den är kall och slirar för satt bygga värme, då är det ju säkert 500 varvs skillnad om inte mer, och så fort den tycker den är varm nog så går den distinkt in och låser (om än nu inte helt hundra). så fel eller inte, det kan jag inte svara på, men den har då gjort så där sen dom köpte den och 20 tusen mil utan något annat fel
#1359450
Hur mycket varvtalet ändras när lockup är till eller från, det beror på belastningen. Hydrauliken, alltså momentomvandlaren, växlar ner mer ju högre belastningen är, för att öka vridmomentet ut från lådan.
Vid jämn fart i 90 km/h på plan väg skiljer det 200-300 r/min på min låda, när lockup går in.
Åtminstone min 2012:a har också limited slip lockup. Den kan alltså låsa delvis. Det används vid låg belastning på låga varv. Genom att släppa lite på lockup kan lådan undvika att växlar ner, men ändå fixa körningen utan att alltför kraftiga vibrationer från motorn, som då går 1100-1200 r/min eller så, fortplantar sig genom hela bilen.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]