Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359128
Tjena.

Har en Volvo V70 D4 AWD -16 som just rullat 11.000mil. Supernöjd med bilen för övrigt.

Lite bekymmer med bilen just nu dock.

Helt plötsligt i mellandagarna så blev bilen svårstartad och sedan dess så har det fortsatt så.
Om bilen står under natten eller under dagen när jag är på jobbet ca 9h så startar den direkt, oavsett om den är kall eller om man kör dieselvärmaren. Med direkt så menar jag som tidigare normalt, trycker på knappen startmotorn går en kort stund och sedan smäller den igång och går snyggt och prydligt.
Om jag stänger av bilen efter någon kilometers körning (eller några mils körning) så blir den helt plötsligt otroligt svårstartad. Vad jag då menar är att den oftast startar på första försöket men ibland så upphör startförsöket och man får trycka på knappen ännu en gång. Vet inte exakt hur långt ett startförsökt är men det hinner komma upp i displayen "Uppstartsförsök pågår, vänligen vänta". Så där fortsätter det tills bilen fått stå i några timmar som jag förklarade ovan. När bilen väl startar efter den svårstartade proceduren så går den helt utan komplikationer. Inget konstigt känns.
Jag testade idag att köra tändning (hålla in knappen 3sec) tre gånger innan jag tryckte ner bromsen och startade men ingen skillnad uppstod. Svårstartad även då.

Det jag tidigare gjort och felsökt är följande.
* Tömt dieselfiltret några ggr. Anar en viss vätska i botten av burken jag tömt ut. Dock ej vatten då jag testat med vattenpasta. Sista gången kom det inte mycket ur filtret, detta efter några mils körning sedan tidigare byte. Skruvade helt ut pluggen under filterhållaren vid alla tömningar. Bytte för övrigt filter i oktober, ett original monterades.
* Batteriet är nytt och en nollställning med dator är gjord (ej volvo original).
* Laddar jag batteriet under natten så uppstår felet på samma sätt som om jag inte laddar det på några dagar.
* Kollade även det lilla hjälpbatteriet och det gav strax över 13v vid vilande.
* Ingen felkod får jag fram med min iCarsoft Vol 2. Inga felande lampor tänds.
* Testat att hälla i en flaska från Mekonomen med sånt medel för att bekämpa beväxtlighet i tanken, Omega Diesel Add+ 903. Ingen skillnad.

Vad har folk för ideér och råd som jag här näst kan göra innan ett inlämnande på verkstad blir aktuell?

Låt era tankar flöda. Mycket tacksam för hjälp.

Själv måste jag nu stå ut med att åka Volvo fram och tillbaka från jobbet då sambon inte vill köra den. Jag vill få tillbaka min Caddy. ;-)

MVH
Joakim Lindström
Volvo V70 D4 AWD Sport Edition 2016
Innnehar iCarsoft Vol II för Volvo
#1359918
Ingen som har någon idé?

Tog idag bort dieselfiltret helt och satte på tändningen några ggr. Men det kommer ingen diesel från filterhållaren. Kan detta verkligen stämma? Eller är det någon ventil som gör att det inte kan komma fram någon diesel när till filtret när det inte finns något filter i?

Någon som vet vart man hittar relä:et till pumpen som sitter i tanken?

Kom igen, jag behöver tips och ideér.

MVH
Joakim Lindström
Volvo V70 D4 AWD Sport Edition 2016
Innnehar iCarsoft Vol II för Volvo
#1359936
Enda jag tänker på är felkoder nu, läser icarsoft alla volvos? Krävs 4 sekunder tror jag för att en ska registreras, kanske kan det ge utslag.

Vad händer om du gasar så fort du märker att den är svårstartad?
#1359954
Micce1980 skrev: mån 20 jan 2020, 23:19 Enda jag tänker på är felkoder nu, läser icarsoft alla volvos? Krävs 4 sekunder tror jag för att en ska registreras, kanske kan det ge utslag.

Vad händer om du gasar så fort du märker att den är svårstartad?
Vet faktiskt inte om iCarsoft läser alla koder. Men det lyser ingen lampa heller, typ motorlampa.

Ingen skillnad om jag trycker på gasen när den försöker starta.

MVH
Joakim Lindström
Volvo V70 D4 AWD Sport Edition 2016
Innnehar iCarsoft Vol II för Volvo
#1360088
"Om jag stänger av bilen efter någon kilometers körning (eller några mils körning) så blir den helt plötsligt otroligt svårstartad."

Den är alltså alltid svårstartad även om den är riktigt genomvarm?
#1360092
Cotag skrev: ons 22 jan 2020, 00:06 "Om jag stänger av bilen efter någon kilometers körning (eller några mils körning) så blir den helt plötsligt otroligt svårstartad."

Den är alltså alltid svårstartad även om den är riktigt genomvarm?
Absolut. Ingen skillnad på motortemp. Den fortsätter att vara svårstartad några timmar efter man kört. Dock efter en arbetsdag så är den lättstartad igen.

MVH
Joakim Lindström
Volvo V70 D4 AWD Sport Edition 2016
Innnehar iCarsoft Vol II för Volvo
Senast redigerad av 1 Jockelw, redigerad totalt 0 gånger.
#1360093
apersson850 skrev: tis 21 jan 2020, 22:54 Fel på någon temperaturgivare, så att den inte inser att motorn är varm?
Har försökt läsa ut dom temperaturer jag kan och dom verkar stämma.

MVH
Joakim Lindström
Volvo V70 D4 AWD Sport Edition 2016
Innnehar iCarsoft Vol II för Volvo
#1360148
Googlar man så verkar BMW ha kamaxelgivare som lägger av när motorn blir varm och ger liknande symptom. Kan kanske vara ett uppslag?
Vevaxelgivare och bränslepumpar är andra felkällor, på min bil går det att avläsa både låg och högtrycksidans bör och är-värde med vida/dice, hur det är möjligt med en icarsoft vet jag inte.
Se det som gissningar.
#1360182
Cotag skrev: ons 22 jan 2020, 13:29 Googlar man så verkar BMW ha kamaxelgivare som lägger av när motorn blir varm och ger liknande symptom. Kan kanske vara ett uppslag?
Vevaxelgivare och bränslepumpar är andra felkällor, på min bil går det att avläsa både låg och högtrycksidans bör och är-värde med vida/dice, hur det är möjligt med en icarsoft vet jag inte.
Se det som gissningar.
Tack. Alla gissningar och förslag är välkomna.

MVH
Joakim Lindström
Volvo V70 D4 AWD Sport Edition 2016
Innnehar iCarsoft Vol II för Volvo

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]