Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
#1358643
Fick beskrivet av frugan att plörsligt när hon skulle växla vid färd kunde hon inte trycka ner kopplingen helt och det tog stopp en bit innan bottenläget. Hon kunde inte heller växla.

När jag känner på den så är kopplingen trögare än den brukar dvs mer motstånd men den funkar inte.

Har inte haft möjlighet att hissa upp och kolla läckage men vätskebehållaren är full.

Vet att det inte är mkt att gå på men vad är en kvalificerad gissning på vad som hänt?
Trodde först att slavcylindern pajat men tycker inte symptomen tyder på det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1358661
Låter som mekaniskt ras i själva kopplingen. Om olja läcker eller slavcylinder gått går ju pedalen i botten utan motstånd.
av berrabus
#1358679
VolvoB20 skrev:Låter som mekaniskt ras i själva kopplingen. Om olja läcker eller slavcylinder gått går ju pedalen i botten utan motstånd.
Vad är det mer konkret som kan hända med tryckplatta/lamell för att det skall bli såhär?

Har själv bara varit med om trasig slavcylinder och slirande lameller.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1358690
Ingen expert, men hände på en koppling med "vipparmar" att en arm lossnad och fastande snett. Men du är det väl mest solfjäder som gäller.
av berrabus
#1360335
Har ingen möjlighet att byta det själv då jag inte har tillgång till garage. Annars hade jag gjort det.

Hade grejorna liggandes hemma från en annan bil och hittade en Volvoverkstad som gjorde själva jobbet för 6000 med mina delar.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]