D4 VEA 1,21 liter olja per 100 mil. *Ren tråd med fakta* (helst) Oljeförbrukning, test
Postat: lör 14 dec 2019, 10:31
Hej!
Jag har nu läst "en miljon" inlägg om D4 VEA motorers oljeförbrukning och min uppfattning är att problemet finns hos många:
Inte all dock och att det är en hel del gissningar och pajkastning i andra trådar.
Jag tyckte inte mitt inlägg passade att haka på i någon befintlig tråd, så jag gjorde en egen.
Vi har en V70 2016 (tillverkad 2015) D4 VEA motor som drar exakt 1.21l olja per 100mil, vid sista påfyllningen.
(Jag har skrivit om hur man gör rent EGR på denna, i en annan tråd)
Eftersom Volvo valt bort en manuell sticka i förmån för, i mina ögon, en mycket opålitligt digital historia, så köpte jag en lite OBD läsare, som kollar till telefonen.
På det viset får jag millimetrar på "stickan" i realtid:
Mätarställning 561826km.
Den här avmätningen är gjord på plan mark med motorn avstängd, naturligtvis. Jag har också observerat att nivån stabiliserat sig, att inte mer olja sjunker ner i tråget alltså.
Millimetertalet, ca 39mm, är taget som en referens.
Då visar oljemätaren i bilen full, alltså fältet under rött, fyllt.
Efter 136,6 mils körning ville bilen ha en halvliter igen, enligt display.
Då var nivån på "stickan" nere på 3.57mm. Mätarställning 563192km.
För att komma åter till 39mm, behövdes det 1.65 liter olja.
Jag mätte med decilitermått, så exakt jag kunde.
Jag menar att detta är det mest exakta sätt att mäta oljeförbrukningen.
Bilen står på samma ställe vid båda tillfällen och allt görs lika.
Kanske slår det på någon centiliter, men inte mer, tycker jag.
Jag kör med 10-40 olja, tror inte på vattenoljan.
Bilen har ju gått drygt 55000mil, så det är väl ett extremexempel.
En förare under hela taxiperioden, vilket bör vara snarlikt körmönster under hela den tiden.
Bilen är också fullservad på Volvo, enligt deras intervaller.
Frågorna jag har är flera:
För det första så har jag inte hittat någon som verkligen mätt oljeförbrukningen, utan bara "fick fylla xx deciliter på xx mil", vilket i mina ögon inte säger något alls, på grund av mätarsystemet i bilen.
Är det någon som kollat på samma vis som jag?
Fråga två är om någon vet hur många millimetrar på stickan oljenivån ska vara på när det är 5.2 liter olja, som specarna säger?
Fråga tre är om någon faktiskt VET var oljan tar vägen. Inte gissningar typ "motor slut, skrot, skit" eller annat liknande.
Jag förstår ju vart oljan KAN ta vägen; kolvringar, ventilstyrningar, externt läckage, turboaxel, mm, mm.
Vad jag söker är fall där någon fått konstaterat att oljeförbrukningen berodde på något?
"Volvo bytte motorn åt mig", ger ju inget om vart oljan tog vägen.
Så om det går så skulle jag vilja att denna tråd var faktabaserad.
I en annan tråd om detta så fanns ett inlägg som förkortat lydde:
"Jag hade ett snack om detta med en volvotekniker, han menade att han hade kunder med taxibilar som drog 1L till varje tank, typ. Taxibolagets lösning blev till slut att hälla på 0w-60 olja istället, den BMW kör med, vilket gjorde att bilarna helt slutade ta olja"
Är det någon som testat det här?
Åsikter om lämpligheten behövs inte, bara faktiska tester.
Naturligtvis kommer jag testa, ville bara se om någon varit före.
Min intention är att hålla tråden levande, jag lämnar inte utan fortsättning.
Det skulle vara om bilen rasar då, men då skriver jag detta.
Ha en fin dag!
Mvh Alex
Jag har nu läst "en miljon" inlägg om D4 VEA motorers oljeförbrukning och min uppfattning är att problemet finns hos många:
Inte all dock och att det är en hel del gissningar och pajkastning i andra trådar.
Jag tyckte inte mitt inlägg passade att haka på i någon befintlig tråd, så jag gjorde en egen.
Vi har en V70 2016 (tillverkad 2015) D4 VEA motor som drar exakt 1.21l olja per 100mil, vid sista påfyllningen.
(Jag har skrivit om hur man gör rent EGR på denna, i en annan tråd)
Eftersom Volvo valt bort en manuell sticka i förmån för, i mina ögon, en mycket opålitligt digital historia, så köpte jag en lite OBD läsare, som kollar till telefonen.
På det viset får jag millimetrar på "stickan" i realtid:
Mätarställning 561826km.
Den här avmätningen är gjord på plan mark med motorn avstängd, naturligtvis. Jag har också observerat att nivån stabiliserat sig, att inte mer olja sjunker ner i tråget alltså.
Millimetertalet, ca 39mm, är taget som en referens.
Då visar oljemätaren i bilen full, alltså fältet under rött, fyllt.
Efter 136,6 mils körning ville bilen ha en halvliter igen, enligt display.
Då var nivån på "stickan" nere på 3.57mm. Mätarställning 563192km.
För att komma åter till 39mm, behövdes det 1.65 liter olja.
Jag mätte med decilitermått, så exakt jag kunde.
Jag menar att detta är det mest exakta sätt att mäta oljeförbrukningen.
Bilen står på samma ställe vid båda tillfällen och allt görs lika.
Kanske slår det på någon centiliter, men inte mer, tycker jag.
Jag kör med 10-40 olja, tror inte på vattenoljan.
Bilen har ju gått drygt 55000mil, så det är väl ett extremexempel.
En förare under hela taxiperioden, vilket bör vara snarlikt körmönster under hela den tiden.
Bilen är också fullservad på Volvo, enligt deras intervaller.
Frågorna jag har är flera:
För det första så har jag inte hittat någon som verkligen mätt oljeförbrukningen, utan bara "fick fylla xx deciliter på xx mil", vilket i mina ögon inte säger något alls, på grund av mätarsystemet i bilen.
Är det någon som kollat på samma vis som jag?
Fråga två är om någon vet hur många millimetrar på stickan oljenivån ska vara på när det är 5.2 liter olja, som specarna säger?
Fråga tre är om någon faktiskt VET var oljan tar vägen. Inte gissningar typ "motor slut, skrot, skit" eller annat liknande.
Jag förstår ju vart oljan KAN ta vägen; kolvringar, ventilstyrningar, externt läckage, turboaxel, mm, mm.
Vad jag söker är fall där någon fått konstaterat att oljeförbrukningen berodde på något?
"Volvo bytte motorn åt mig", ger ju inget om vart oljan tog vägen.
Så om det går så skulle jag vilja att denna tråd var faktabaserad.
I en annan tråd om detta så fanns ett inlägg som förkortat lydde:
"Jag hade ett snack om detta med en volvotekniker, han menade att han hade kunder med taxibilar som drog 1L till varje tank, typ. Taxibolagets lösning blev till slut att hälla på 0w-60 olja istället, den BMW kör med, vilket gjorde att bilarna helt slutade ta olja"
Är det någon som testat det här?
Åsikter om lämpligheten behövs inte, bara faktiska tester.
Naturligtvis kommer jag testa, ville bara se om någon varit före.
Min intention är att hålla tråden levande, jag lämnar inte utan fortsättning.
Det skulle vara om bilen rasar då, men då skriver jag detta.
Ha en fin dag!
Mvh Alex