Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1357108
valln skrev:Istället för släp går det att trycka på bromsen.
En modern bil stänger av gasen då, det går alltså inte bromsa och gasa samtidigt.
Jag förstår din idé, skulle tro att bromsarna, även om det var genomförbart, skulle bli överhettade före motorn blir varmare än den kan kontrollera med termostaten.
#1357111
osla skrev: lör 04 jan 2020, 19:03 hade jag varit dig så hade jag krokat på ett stort tungt släp, och åkt ut och plågat "livet" ur den, höga varv med tung belastning (ja, det ska plågas ordentligt) för att kanske om man har riktigt tur att ringarna släpper av trycket och hög värme
Vill man verkligen göra detta med en VEA, är det inte risk att motorblocket spricker då?
#1357132
Derank skrev:Just den här motorn är ju körd i iaf, så det är väl bara att laborera sig fram, personligen skulle jag bytt motor, med den förbrukningen är den bortom all räddning.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jag håller inte med alls här.
"Motor körd"? En motor är körd när vevstaken sticker ut genom blocket.
Med det här resonemanget är det många D4 ägare i Sverige, med "körda" motorer då.
Inlägget tillför inget alls, tråden handlar om fakta, så gott det går, inte generaliseringar.
Bilen går hur fint som helst, ryker inget och klarar besiktningens avgastest, utan några problem.
Att byta motor i denna bil, är inte alls ekonomiskt lönsamt, det är uteslutet.
Oljeförbrukningen varierar också mellan 1.21 och 0,53/100 mil. En motor som är "körd" skulle inte variera sig på det viset, menar jag.

Konstigt resonemang, att det inte skulle spela någon roll att medvetet riskera att rasa en maskin som faktiskt fungerar, med brister.
#1357133
frippe64 skrev:
osla skrev: lör 04 jan 2020, 19:03 hade jag varit dig så hade jag krokat på ett stort tungt släp, och åkt ut och plågat "livet" ur den, höga varv med tung belastning (ja, det ska plågas ordentligt) för att kanske om man har riktigt tur att ringarna släpper av trycket och hög värme
Vill man verkligen göra detta med en VEA, är det inte risk att motorblocket spricker då?

Personligen tror jag inte på idén. Det finns så mycket kylreserver i kylsystemet på de moderna lågfriktionsdieslarna, så termostaten kommer kompensera upp värmen, utan problem alls, oavsett last.

Blocket spricker nog inte heller, utan min åsikt är att motorn klarar det du gör med den, om du håller dig inom tillåtna varvtal.
#1357134
buurt skrev:
osla skrev:hade jag varit dig så hade jag krokat på ett stort tungt släp, och åkt ut och plågat "livet" ur den, höga varv med tung belastning (ja, det ska plågas ordentligt) för att kanske om man har riktigt tur att ringarna släpper av trycket och hög värme
Hej!

Ja, det är ju en variant.
Nu tror jag inte längre på idén att ringarna sitter,
Jag menar att kompressionen skulle vara sämre då.
Oavsett kan jag inte genomföra detta, då det saknas drag på bilen.

Mvh Alex
fast det är väl egentligen bara olje skrapringarna som är problemet enligt många, alltså utformningen på dom och inte på kompressions ringarna. med andra ord kan dom ringarna vara bra, med bra komp fast olje ringarna som ska skrapa bort överflödig olja inte gör sitt jobb och olja kommer mellan och in i förbränningen. med oljeförbrukning som följd.

sen tror jag inte heller det kommer hjälpa. men det skadar ju inte att testa, problemet finns ju redan
#1357139
Ja, helt rätt.
Svårt att testa dock, då jag inte har drag och det går inte att bromsa bilen, samtidigt som, man gasar.
Då återstår att varva högt, men det belastar inte bilen så mycket, anser jag.

Nja, vette tusan om jag försöker mig på detta.


Nu tänker jag avvakta lite.
Både för att den ska in på EGR åtgärd den 10 januari men även för att jag kört WD40 testet, bara kanske inte så länge som jag kunnat.

Jag tänker rapportera in oljeförbrukningen, så ser vi om det finns någon tendens till antingen mer eller mindre förbrukning.
Två mättillfällen ger inget vidare snitt, framför allt inte med de variationer de hade.


Ha en fin dag!
#1357143
buurt skrev: sön 05 jan 2020, 14:39
frippe64 skrev:
osla skrev: lör 04 jan 2020, 19:03 hade jag varit dig så hade jag krokat på ett stort tungt släp, och åkt ut och plågat "livet" ur den, höga varv med tung belastning (ja, det ska plågas ordentligt) för att kanske om man har riktigt tur att ringarna släpper av trycket och hög värme
Vill man verkligen göra detta med en VEA, är det inte risk att motorblocket spricker då?

Personligen tror jag inte på idén. Det finns så mycket kylreserver i kylsystemet på de moderna lågfriktionsdieslarna, så termostaten kommer kompensera upp värmen, utan problem alls, oavsett last.

Blocket spricker nog inte heller, utan min åsikt är att motorn klarar det du gör med den, om du håller dig inom tillåtna varvtal.
Fast sprickor i VEA-block har inträffat tidigare:
viewtopic.php?f=56&t=130509
#1357147
frippe64 skrev: sön 05 jan 2020, 16:15
buurt skrev: sön 05 jan 2020, 14:39
frippe64 skrev:
Vill man verkligen göra detta med en VEA, är det inte risk att motorblocket spricker då?

Personligen tror jag inte på idén. Det finns så mycket kylreserver i kylsystemet på de moderna lågfriktionsdieslarna, så termostaten kommer kompensera upp värmen, utan problem alls, oavsett last.

Blocket spricker nog inte heller, utan min åsikt är att motorn klarar det du gör med den, om du håller dig inom tillåtna varvtal.
Fast sprickor i VEA-block har inträffat tidigare:
viewtopic.php?f=56&t=130509
Jösses.
Verkar inte finnas någon hejd på olika fel på de här maskinerna.
Trodde de var mer skottsäkra, faktiskt.
#1357149
buurt skrev:
Derank skrev:Just den här motorn är ju körd i iaf, så det är väl bara att laborera sig fram, personligen skulle jag bytt motor, med den förbrukningen är den bortom all räddning.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jag håller inte med alls här.
"Motor körd"? En motor är körd när vevstaken sticker ut genom blocket.
Med det här resonemanget är det många D4 ägare i Sverige, med "körda" motorer då.
Inlägget tillför inget alls, tråden handlar om fakta, så gott det går, inte generaliseringar.
Bilen går hur fint som helst, ryker inget och klarar besiktningens avgastest, utan några problem.
Att byta motor i denna bil, är inte alls ekonomiskt lönsamt, det är uteslutet.
Oljeförbrukningen varierar också mellan 1.21 och 0,53/100 mil. En motor som är "körd" skulle inte variera sig på det viset, menar jag.

Konstigt resonemang, att det inte skulle spela någon roll att medvetet riskera att rasa en maskin som faktiskt fungerar, med brister.
Ja, antingen repar man den el åker vidare som det är, inte svårare än så.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 20

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]