Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1356743
buurt skrev: mån 23 dec 2019, 18:28
Cotag skrev: fre 20 dec 2019, 21:42 Har du handlat medikamenter inför julhelgen? :-D

55k mil med både hög oljekonsumtion och igenklistrad EGR så tänkte jag höra om du även har balansaxelvin i bilen? Skulle nästan vara konstigt om motorn inte har det ...
viewtopic.php?p=1264849#p1264849
Hej!

Nej, något vinande hör jag inte. Eller är det svårt att höra? Går så fint så.
Du som haft nere EGR-systemet vet ju hur eländigt klistrigt och jäkligt det kan se ut.
Vad tror du om att ett -riktigt- ilsket industrirengöringsmedel i cylindrarna skulle ytterligare kunna hjälpa till att lösa upp igenkoksade oljeringar? Finns en del såna ideer att läsa om i "WD 40-trådarna". Ingen som realiserat tankegångarna vad jag sett, kanske finns någon anledning ... :-D

Angående balansaxlarna så finns det några exempel hur det kan låta, bl.a. min bil, när de ger upp i den här tråden: viewtopic.php?p=1264849#p1264849
#1356768
Cotag skrev:
buurt skrev: mån 23 dec 2019, 18:28
Cotag skrev: fre 20 dec 2019, 21:42 Har du handlat medikamenter inför julhelgen? :-D

55k mil med både hög oljekonsumtion och igenklistrad EGR så tänkte jag höra om du även har balansaxelvin i bilen? Skulle nästan vara konstigt om motorn inte har det ...
viewtopic.php?p=1264849#p1264849
Hej!

Nej, något vinande hör jag inte. Eller är det svårt att höra? Går så fint så.
Du som haft nere EGR-systemet vet ju hur eländigt klistrigt och jäkligt det kan se ut.
Vad tror du om att ett -riktigt- ilsket industrirengöringsmedel i cylindrarna skulle ytterligare kunna hjälpa till att lösa upp igenkoksade oljeringar? Finns en del såna ideer att läsa om i "WD 40-trådarna". Ingen som realiserat tankegångarna vad jag sett, kanske finns någon anledning ... :-D

Angående balansaxlarna så finns det några exempel hur det kan låta, bl.a. min bil, när de ger upp i den här tråden: viewtopic.php?p=1264849#p1264849
Tack för ditt inlägg!

Det verkar som problemet med min bil inte är oljeringsrelaterat.
Bilen har nu stått i två och ett halvt dygn och wd40 rinner inte igenom alls.
Det tyder på att kolvringarna tätar fint, att de inte fastnat.
Det kan ju fortfarande vara så att de är igensatta, men hela wd40 testet var väl mest att ringarna sätter sig?

Det är alltmer uppenbart vilka enorma problem de här motorerna verkar ha.
Mer så på utländska forum.
Min vagn har ju gått över 55000 mil, så inköpet på just denna bil var ju relativt lågt.
Mer synd är de om de som köper en sådan här som kanske gått under 10000, för ganska mycket pengar, i tron att de ska ha ett problemfritt bilägande.

Jag kommer dubbelkolla det här med balansaxlarna, för jag trodde det skulle låta mer.

Vilken sörja av Volvo.
#1356788
Hej igen!

Nja, jag får backa lite från mitt förra inlägg.

Det verkar som jag hade fel angående genomrinningen av WD 40.
Jag tittade bara lite lätt i tråget jag ställt under och där var det ju ganska lite.
Nu när jag drog ur det, märkte jag att det läckte, så allt hade åkt ur under bilen...
IMG_8904.JPG
IMG_8904.JPG (578.72 KiB) Visad 913 gånger



Jag tittade ändå i cylindrarna och där såg jag vätska.
Nu i efterhand, efter att ha funderat lite, kom jag på att kolvarna kanske är skålade?
Om det är så kan det ju vara det som stod i den fördjupningen, jag såg.

Suck.

Detta har jag ju funderat på, efter jag satt ihop hela bilen, naturligtvis


Jaja, den stod i alla fall i två och ett halvt dygn, så om WD40-metoden fungerar, kanske det blir någon skillnad.

Nästa steg är att köra den en bit, byta olja igen och ta ett kompressionsprov.

Ventilkåpepackningen är bytt, samt att jag kontrollerade att inte ventilkåpan läcker, den är ju limmad i två delar:
IMG_8794.JPG
IMG_8794.JPG (697.26 KiB) Visad 913 gånger


Att Volvo hade tre stycken på hyllan, i lilla Borås, tyder ju på att de byts ofta.
429kr, var bra betalt. Fint att den fanns hemma.



Detta test blev inte lika tydligt som jag fantiserat om, tyvärr...


Ha en fin dag!
Senast redigerad av 1 buurt, redigerad totalt 0 gånger.
#1356813
citat
"jag tittade ändå i cylindrarna och där såg jag vätska.
Nu i efterhand, efter att ha funderat lite, kom jag på att kolvarna kanske är skålade?
Om det är så kan det ju vara det som stod i den fördjupningen, jag såg.
slut citat

jo kolvarna är allt skålade, ser man lite i filmen tidigare i denna tråd, inlägg
viewtopic.php?p=1353673#p1353673

dieselkolvar är ännu mer skålade upplysningsvis, nästan hela förbränningsrummet är i kolven på nyare dieslar.
#1356817
Hej!

Larslars skrev:citat
"jag tittade ändå i cylindrarna och där såg jag vätska.
Nu i efterhand, efter att ha funderat lite, kom jag på att kolvarna kanske är skålade?
Om det är så kan det ju vara det som stod i den fördjupningen, jag såg.
slut citat

jo kolvarna är allt skålade, ser man lite i filmen tidigare i denna tråd, inlägg
viewtopic.php?p=1353673#p1353673

dieselkolvar är ännu mer skålade upplysningsvis, nästan hela förbränningsrummet är i kolven på nyare dieslar.

Ja, då blev det nog bara halvresultat, på det här.
Ett problem blir ju att WD40 kommer rinna ur i antingen insug eller avgasventilen (som det gjorde på min), vilket gör det svårt att veta om det försvinner wd genom ringarna eller ut i avgassystemet


Nu har jag i alla fall kört bilen, för att få ur all WD.
Man skulle kunna påstå att nejden i utanför Bredared numer har en doft av förångad WD40 :-)
De som tog en promenad i det fina vädret, blev nog överraskade av plötslig dimma.
20200103_132902.jpg
20200103_132902.jpg (1.27 MiB) Visad 862 gånger
20200103_132853.jpg
20200103_132853.jpg (591.44 KiB) Visad 862 gånger


Bilderna och filmen gör inte omfattningen av rökmaskinen rättvisa...


Efter att ha kört den riktigt varm och fått den ur-rökt, tog jag hem den igen och gjorde om kompressionsprovet.
Nu med varm motor var det i stort sett 17kg, rakt över.
IMG_8906.JPG
IMG_8906.JPG (438.48 KiB) Visad 862 gånger


Ett oljebyte till, så var den klar.

Värt att notera är att vid fyllning av 5 liter olja (det ska vara 5.2 liter, jag bedömde att det kanske var ca 2 dl kvar i filter och motor), ger detta ca 25.7 mm på "stickan".
Detta innebär att mitt tidigare referensmått på 39 mm, varit fel.
Screenshot_20200103-150051.jpg
Screenshot_20200103-150051.jpg (55.63 KiB) Visad 862 gånger


Eftersom det var oljesöl "lite varsom", gjorde jag en motortvätt både på och under, så gott det gick.
IMG_8910.JPG
IMG_8910.JPG (450.04 KiB) Visad 862 gånger
IMG_8917.JPG
IMG_8917.JPG (700.28 KiB) Visad 862 gånger


Nu återstår att fortsätta kolla med mil kontra olja och se om det blivit skillnad.
Nu är ju den inte stabil, som jag skrivit om förut. Från 1.21l till 0,52l/ 100 mil, vilket gör hela testet konstigt.

Jag tänker ändå fortsätta rapportera här, kanske någon stackare hittar tröst i att inte vara ensam om att äga en sådan vagn.

En sak som också kanske kommer påverka är att bilen ska in för EGR åtgärd, på återkallning, den 10:e januari.

En del forum påstår bestämt att tidigare EGR-åtgärder resulterat i förbrukning av olja.
Jag vet inte om det gjorts något med den här, med EGR, sedan innan.



Ha en fin dag!
#1356880
buurt skrev: fre 03 jan 2020, 10:15
Cotag skrev:
buurt skrev: mån 23 dec 2019, 18:28

Hej!

Nej, något vinande hör jag inte. Eller är det svårt att höra? Går så fint så.
Du som haft nere EGR-systemet vet ju hur eländigt klistrigt och jäkligt det kan se ut.
Vad tror du om att ett -riktigt- ilsket industrirengöringsmedel i cylindrarna skulle ytterligare kunna hjälpa till att lösa upp igenkoksade oljeringar? Finns en del såna ideer att läsa om i "WD 40-trådarna". Ingen som realiserat tankegångarna vad jag sett, kanske finns någon anledning ... :-D

Angående balansaxlarna så finns det några exempel hur det kan låta, bl.a. min bil, när de ger upp i den här tråden: viewtopic.php?p=1264849#p1264849
Tack för ditt inlägg!

Det verkar som problemet med min bil inte är oljeringsrelaterat.
Bilen har nu stått i två och ett halvt dygn och wd40 rinner inte igenom alls.
Det tyder på att kolvringarna tätar fint, att de inte fastnat.
Det kan ju fortfarande vara så att de är igensatta, men hela wd40 testet var väl mest att ringarna sätter sig?

Det är alltmer uppenbart vilka enorma problem de här motorerna verkar ha.
Mer så på utländska forum.
Min vagn har ju gått över 55000 mil, så inköpet på just denna bil var ju relativt lågt.
Mer synd är de om de som köper en sådan här som kanske gått under 10000, för ganska mycket pengar, i tron att de ska ha ett problemfritt bilägande.

Jag kommer dubbelkolla det här med balansaxlarna, för jag trodde det skulle låta mer.

Vilken sörja av Volvo.
Jag kommer nog fortsätta tänka att det är igenkloggade oljeringar/spår och dräneringshål, som ställer till det med oljekonsumtionen, tills motsatsen bevisats.

Väljer man att se missödet på garagegolvet som positivt så är det ju snart nog påsk och du har wd40 över ... :P

Vad blev det för olja på maskinen?

Bild på kolvtoppar från sirmikys tråd:
Kolvar.JPG
Kolvar.JPG (136.38 KiB) Visad 817 gånger
#1356908
Cotag skrev:
buurt skrev: fre 03 jan 2020, 10:15
Cotag skrev: Du som haft nere EGR-systemet vet ju hur eländigt klistrigt och jäkligt det kan se ut.
Vad tror du om att ett -riktigt- ilsket industrirengöringsmedel i cylindrarna skulle ytterligare kunna hjälpa till att lösa upp igenkoksade oljeringar? Finns en del såna ideer att läsa om i "WD 40-trådarna". Ingen som realiserat tankegångarna vad jag sett, kanske finns någon anledning ... :-D

Angående balansaxlarna så finns det några exempel hur det kan låta, bl.a. min bil, när de ger upp i den här tråden: viewtopic.php?p=1264849#p1264849
Tack för ditt inlägg!

Det verkar som problemet med min bil inte är oljeringsrelaterat.
Bilen har nu stått i två och ett halvt dygn och wd40 rinner inte igenom alls.
Det tyder på att kolvringarna tätar fint, att de inte fastnat.
Det kan ju fortfarande vara så att de är igensatta, men hela wd40 testet var väl mest att ringarna sätter sig?

Det är alltmer uppenbart vilka enorma problem de här motorerna verkar ha.
Mer så på utländska forum.
Min vagn har ju gått över 55000 mil, så inköpet på just denna bil var ju relativt lågt.
Mer synd är de om de som köper en sådan här som kanske gått under 10000, för ganska mycket pengar, i tron att de ska ha ett problemfritt bilägande.

Jag kommer dubbelkolla det här med balansaxlarna, för jag trodde det skulle låta mer.

Vilken sörja av Volvo.
Jag kommer nog fortsätta tänka att det är igenkloggade oljeringar/spår och dräneringshål, som ställer till det med oljekonsumtionen, tills motsatsen bevisats.

Väljer man att se missödet på garagegolvet som positivt så är det ju snart nog påsk och du har wd40 över ... :P

Vad blev det för olja på maskinen?

Bild på kolvtoppar från sirmikys tråd:
Kolvar.JPG


Skit också.

Här är ju det helt tydligt att jag bara sett vätska i kolvarnas fördjupning.

Vad jag missade var att jag skulle använt någon slags mätpinne, för att se om nivån sjunkit.
Nåja, till nästa gång kanske.


Jag tog nu Formula Vx Ll 5W-30.
Denna olja är för utökade serviceintervaller och har låg sotning, gjord för bilar med DPF.
Tänker att den fungerar fint.

Jag återkommer med oljeförbrukning, vid nästa fyllning.
#1357104
osla skrev:hade jag varit dig så hade jag krokat på ett stort tungt släp, och åkt ut och plågat "livet" ur den, höga varv med tung belastning (ja, det ska plågas ordentligt) för att kanske om man har riktigt tur att ringarna släpper av trycket och hög värme
Hej!

Ja, det är ju en variant.
Nu tror jag inte längre på idén att ringarna sitter,
Jag menar att kompressionen skulle vara sämre då.
Oavsett kan jag inte genomföra detta, då det saknas drag på bilen.

Mvh Alex
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 20
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]