Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1355490
FSandstrom skrev: tis 24 dec 2019, 21:34 Mmm, den här tråden är ju som en tvserie som kommer en gång i veckan, där man inte vill vänta till nästa vecka för att se fortsättningen! "Lite" OT-inlägg kanske men glöm inte posta hur det går Bild

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Nejdå, jag postar.

Väntar på WD40 fortfarande. Kommer väl i mellandagarna.
Ska få till en lucka att ha den ståendes också.

God Jul!
#1356443
Att bli lite tokig, så här på slutet av 2019....

Nu har jag äntligen fått hem 4-liters dunken med WD40, så idag var det dags att testa mer i detta äventyr.

Och jag tror jag blir knäpp på riktigt, liksom.

När jag mätte med lilla OBD så har bilen gått 385.4 mil på exakt 2 liter olja. Min dotter har fått fylla en gång mellan, utan att kunna läsa av ordentligt. Då köpte hon en liter och fyllde i hela. (Bilen varnar bara på "fyll en liter annars dör jag!", inte på "slanka i en halvliter, när du känner för det". Maken till oprecist system, känner jag inte till.

Men detta innebär efter noga räknande med Kalkylatorn att bilen dragit 0,52 liter per 100 mil. Vilket är knäppt mot de 1.2, förra mätningen.

Bilen har gått längre sträckor i taget, en del av denna körcykel.
Kan det verkligen påverka så mycket?



Sak samma, fortsatte med WD40- äventyret.

Det började så mysigt med enkel placering av spridare samt lättlossade rör och kontaktstycken.
IMG_8771.JPG
IMG_8771.JPG (698.76 KiB) Visad 845 gånger


Sedan var det trögare. De första tre spridarna, från vänster, lossade med handkraft, hur lätt som helst.
Den fjärde däremot var det ett äventyr att få loss. Den satt verkligen som berget. Till slut, efter att ha slipat en öppen nyckel att få grepp samt använt "gaffeln" som håller spridaren original, lyckades jag få den att vrida sig en millimeter.
När jag gjort denna manöver meddelst knack och vrid ett femtiotal gånger, satte jag en liten kofot under och vred samtidigt som jag bände försiktigt uppåt. Då kom den någon millimeter.
Sedan var det bara jobba på så var den ur också.
Många tankar om hur tråkigt det är att ha en skadad eller avbruten spridare sittande i toppen, for genom mitt huvud.

I all svett och tårar (nåja) glömde jag att fota just den. Det verkar som det läckt lite, så den koksat fast i sin bana.

Märkte också att den läcker lite olja, troligen från ventilkåpepackningen. Det är otroligt svårt att veta, då det klabbar överallt. Nu sitter det ju ingen packning där, bara tätningsmedel. Inte är den särskilt lätt att få loss heller.
Kommer ändå göra detta, då jag vill utesluta en oljeförbrukare.

Nästa steg var kompressionsprov.
Efter att ha fått modifiera min kompressionstestare lite, spridarrören var så trånga, fick jag till ett test.
Jag hittar inte vad det ska vara för värde, tyvärr.
I bilen är det från kamremmens sida räknat: 18, 18,5, 17 samt 16kg.
16 kilo var den som spridaren satt i.
IMG_8776.JPG
IMG_8776.JPG (452.04 KiB) Visad 845 gånger


Nästa steg var att ställa kolvarna rakt. Med ståltråd och tumstock fick jag fram att slaglängden var ca 90mm.
Backade 45mm, för att hamna på mitten och det blev helt ok.
IMG_8777.JPG
IMG_8777.JPG (420.25 KiB) Visad 845 gånger


Fyllde därefter WD 40 med tratt och glömde lyfta upp bakänden så motorn blev rakare. En del läckte nog ut ur tvåans avgas eller insugsventil, vilken nu var öppen. Det går att få vätska upp i ett spridarrör, på de andra hamnar nivån ca 5-10mm under spridarspetshålet.
Svårt att fota.
IMG_8778.JPG
IMG_8778.JPG (482.64 KiB) Visad 845 gånger



Det rann i alla fall inte rakt igenom.

Nu får det stå till imorgon, så får vi se om det runnit igenom eller inte.


Gott Nytt År!
#1356452
inte ovanligt på modernare motorer där spridaren inte är gängad i toppen att tätningsbrickan under spridaren börjar läka, med resultat att spridarna fastnar ordentligt. skulle ur med spridarna på en 220 cdi en gång, men vi fick ge oss, eller rättare sagt så gav sig spridaren, den blev krokig av allt våld, men kvar satt den
#1356474
buurt skrev: tis 31 dec 2019, 15:48
Bilen har gått längre sträckor i taget, en del av denna körcykel.
Kan det verkligen påverka så mycket?

Gott Nytt År!
Långa körcykler borde väl tvärtom göra det möjligt för ansamlat bränsle i oljan att dunsta och därmed sänka oljenivån? Skumt.

Gick det att få ner någon dorn och juxa runt kolvarna radiellt?

Kom till att fundera på att jag byttade ventiltätningar på en Ford för länge sen, utan att ta av toppen. Ska du ta av ventilkåpan för att täta den så är det kanske läge att kolla hur mycket jobb det skulle vara att lyfta kammarna för att byta ventiltätningarna (med tryckluft i cylindrarna).

På det här fotot viewtopic.php?p=1348565#p1348565 ser man att ventilstyrningar/fjädrar sitter ganska djupt ner i toppen, gäller antagligen då att dräneringshål är fria så att oljan kan rinna undan och inte stå ”över” tätningarna. Bara en tanke och rimligt lätt att kolla om du har kåpan av.

Gott nytt år!
#1356562
Cotag skrev: tis 31 dec 2019, 20:58
buurt skrev: tis 31 dec 2019, 15:48
Bilen har gått längre sträckor i taget, en del av denna körcykel.
Kan det verkligen påverka så mycket?

Gott Nytt År!
Långa körcykler borde väl tvärtom göra det möjligt för ansamlat bränsle i oljan att dunsta och därmed sänka oljenivån? Skumt.

Gick det att få ner någon dorn och juxa runt kolvarna radiellt?

Kom till att fundera på att jag byttade ventiltätningar på en Ford för länge sen, utan att ta av toppen. Ska du ta av ventilkåpan för att täta den så är det kanske läge att kolla hur mycket jobb det skulle vara att lyfta kammarna för att byta ventiltätningarna (med tryckluft i cylindrarna).

På det här fotot viewtopic.php?p=1348565#p1348565 ser man att ventilstyrningar/fjädrar sitter ganska djupt ner i toppen, gäller antagligen då att dräneringshål är fria så att oljan kan rinna undan och inte stå ”över” tätningarna. Bara en tanke och rimligt lätt att kolla om du har kåpan av.

Gott nytt år!

Tack!

Det hinner nog inte ansamlas så mycket oförbränt bränsle i oljan, den förbrukas ju ganska fort.
Jag förstår inte heller varför förbrukningen varierar.

Det går inte att få ner något vettigt i cylindrarna, för litet hål.

För mig är det alldeles för mycket jobb att byta ventiltätningar. Idén är god.




För övrigt kollade jag till bilen idag.
Efter ca 20 timmar hade det kanske kommit en deciliter eller max två, i behållaren under oljetråget.
Detta ihop med eventuellt efterdropp, gör att det inte verkar vara någon särskilt stor risk att kolvringarna sitter i alla fall.
Vickade motorn lite, fram och tillbaka, för att motionera kolvarna.
Jag låter det stå ett tag till.


Gav mig istället på ventilkåpan, för det verkar kunna läcka från den.
Hyfsat avancerad kåpa, liksom och många skruvar.
IMG_8782.JPG
IMG_8782.JPG (792.24 KiB) Visad 746 gånger
IMG_8784.JPG
IMG_8784.JPG (860.39 KiB) Visad 746 gånger


Jag skrev innan att den sitter bara med packningsmassa eller liknande. Detta var helt fel.
Jag hade missförstått detta för att en leverantör skrev packning på tub, när jag ville ha en packning.
Detta var för att de inte hade någon i sortimentet och ville ersätta med flytande packning.
Vilket troligen skulle haft en ganska usel funktion.
IMG_8785.JPG
IMG_8785.JPG (780.03 KiB) Visad 746 gånger



Vad jag såg när jag lossade kåpan var att någon använt ett svart medel vid monteringen. Frågan är om det är från ny eller om någon velat täta lite extra, någon gång.
Bör vara Volvo i så fall, då den servats där hela tiden.
Kände mig lite skeptisk då den svarta massan stelnat ganska hårt och de bitar som lossade, var ganska stora.
Nja, det får nog bli en ny packning och ett bättre tätningsmedel.
IMG_8789.JPG
IMG_8789.JPG (394.91 KiB) Visad 746 gånger

Redo att bli tät:
IMG_8791.JPG
IMG_8791.JPG (447.05 KiB) Visad 746 gånger



Ska också se över själva kåpan. Den är av plast och består av två ihoplimmade delar. Tyckte det var en lite sisådär skarv mellan dem, så det ska jag undersöka närmre, innan montering.



God fortsättning!
#1356571
hej
tycker motorn ser hyfsat ren ut inunder ventilkåpan för att ha gått 55kmil+ ( om jag fattat rätt )

jag hade nog lagt på lite sån volvo tätningsmedel (( nån typ av oljebeständig silicone ) som de har mellan sump och mellandel, tror det finns en mindre tub på volvo o köpa) där som det är rödmarkerat på bilden
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (97.55 KiB) Visad 726 gånger
#1356576
Larslars skrev: ons 01 jan 2020, 17:46 hej
tycker motorn ser hyfsat ren ut inunder ventilkåpan för att ha gått 55kmil+ ( om jag fattat rätt )

jag hade nog lagt på lite sån volvo tätningsmedel (( nån typ av oljebeständig silicone ) som de har mellan sump och mellandel, tror det finns en mindre tub på volvo o köpa) där som det är rödmarkerat på bildenSkärmklipp.JPG
Ja, jag tänker att jag lägger bra medel, runt om.

Tack!
#1356627
buurt skrev: tis 31 dec 2019, 15:48
Nästa steg var kompressionsprov.
Efter att ha fått modifiera min kompressionstestare lite, spridarrören var så trånga, fick jag till ett test.
Jag hittar inte vad det ska vara för värde, tyvärr.
I bilen är det från kamremmens sida räknat: 18, 18,5, 17 samt 16kg.
16 kilo var den som spridaren satt i.
Försökte hitta något på nätet vad man kan förvänta sig i kompressionstryck i en sån här motor men kammade också noll.
Med ett ganska lågt kompressionsförhållande på 15.8:1 så är kanske inte värdena så illa, speciellt inte med tanke på milen.
10% variation verkar vara ett gångbart gränsvärde på variation mellan cylindrarna, där är du väl ungefär om man avrundar lite generöst. :-)

I letandet så snubblade jag över en text som kanske kan vara intressant, handlar om någon som gör kopplingen mellan olika åtgärdspaket på EGR-kylare och igensotade kolvringar.
https://www.honestjohn.co.uk/forum/post ... m?t=107708
EGR.JPG
EGR.JPG (62.45 KiB) Visad 666 gånger
#1356640
Herregud!!!!!

Det var folk i den tråden som fått sin EGR utbytt 4 gånger på 13000mil, om jag förstod det rätt.
Detta problem verkar ju varit känt sedan 2015 och om jag förstår det verkar en del av "fixen" dragit med sig oljeförbrukning, och andra katastrofer.

Suck.

Jag lägger denna länk i mitt inlägg om EGR också, tack Cotag!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]

Lös motorlampan och visade det nån felk[…]