Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1361562
Åfan, blörök alltså hmm

Ja de ska gå att känna men är trångt att komma åt, tror starkt att man måste flytta motororn för att kunna byta /lossa turbo :( de hänger ihop som ett paket båda turboaggen och grenrör osv, kan posta en bild från de lösa paketet jag har från min renoveringsmotor så får man en uppskattning av hur det ser ut
#1361583
Så gjorde min när jag hade hål i intercollern visserligen på en gammal d5 03. Vid jämn gas kom det rökpuffar 2 till 3 ggr/min vid gaspådrag massivt rökmoln, men det var svartrök. Höll man sig under 1600varv funkade det normalt dvs innan turbon började ladda, var litte svårt hade husvagn 1600 kg på när det hände .
#1361596
dieselkenneth skrev:Så gjorde min när jag hade hål i intercollern visserligen på en gammal d5 03. Vid jämn gas kom det rökpuffar 2 till 3 ggr/min vid gaspådrag massivt rökmoln, men det var svartrök. Höll man sig under 1600varv funkade det normalt dvs innan turbon började ladda, var litte svårt hade husvagn 1600 kg på när det hände .
Ja, så kan det väl bli om man inte har rätt tryck i systemet. Då får den fel bränsleblandning.

sirmiky skrev:Här har du en bild
Tack!

Och jag tror jag börjar gråta samtidigt.
Varför göra något enkelt....




Nu djäklar!
20200130_141047.jpg
20200130_141047.jpg (353 KiB) Visad 587 gånger
#1361625
VEAn har ju en fullt variabel oljepump som arbetar mot ett börvärde på oljetrycket, exempelvis 250 kPa vid tomgång varm som kall. Bra att ha koll på för andra innan man tar beslutet att slå "sirap" i motorn, tänker jag. Gjorde ett "trycktest" i denna tråden: viewtopic.php?p=1279962#p1279962
Jag har inte kollat var tryckgivaren sitter, men sitter den nära oljepumpen så nås ju börvärdet tidigt och det -kan- antagligen resultera i att trycket blir lägre än förväntat längre ut i systemet, som kamaxellagring mm.
#1361636
buurt skrev: tor 30 jan 2020, 11:19 Det svar jag fått från Volvo (vilket inte innebär att det är så) var att ombyggnationen skulle göra så avgaserna som passerar EGR-kylet, inte blir så kylda.
Så har jag också läst det. Anledningen att man höjer tempen på kylaren (med det "nya" slangpaketet") är att de varma avgaserna kondenseras mot kylarens celler, fälls ut och bildar den geggan som sätter igen EGR-kylaren.
Genom att höja tempen lite så förhindras väl en del av kondensationen ... tror man(?).
#1361760
Cotag skrev:givaren sitter, men sitter den nära oljepumpen så nås ju börvärdet tidigt och det -kan- antagligen resultera i att trycket blir lägre än förväntat längre ut i systemet, som kamaxellagring mm.
Helt riktigt, "Don´t try this at home", som det sägs.

Jag tro också att de 3 deciliter som var sirapsliknande, blandas ut med den andra "vattenoljan" så det går bra ändå.

En del säger att problemet med oljeförbrukning blivit bättre av "BMW´s" 5-W60 olja.
Undrar hur den är, bär inte den vara ganska tjock?
Cotag skrev:
buurt skrev: tor 30 jan 2020, 11:19 Det svar jag fått från Volvo (vilket inte innebär att det är så) var att ombyggnationen skulle göra så avgaserna som passerar EGR-kylet, inte blir så kylda.
Så har jag också läst det. Anledningen att man höjer tempen på kylaren (med det "nya" slangpaketet") är att de varma avgaserna kondenseras mot kylarens celler, fälls ut och bildar den geggan som sätter igen EGR-kylaren.
Genom att höja tempen lite så förhindras väl en del av kondensationen ... tror man(?).
De är lite religiösa av sig, Volvo...
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 20
Bruten fjäder framvagn

Hadde igår min nyköpta V90 CC på […]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]