Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1361240
jodå de går att optimera bort den, man raderar den ur mjukvara och sedan kan ventilen sitta kvar försyns skull. och inga problem visas vid besiktning. jag har optimerat bort massor av Egr ventiler på bilar som haft problem med kärvande ventiler. oftast gör jag en optimering i samma moment om kunden vill ha de.
#1361315
sirmiky skrev:regenereringen utfördes och efter datorn var klar (ca 20 min) så hade den samma symptom "sotfilterfullt" senare på eftermiddagen så körde jag en sträcka på ca 8 mil enkelväg Grästorp-Uddevalla på manuellt läge och lät aldrig motorn komma under 2500varv
samma på hemvägn utan uppnått resultat.

Att jag kom in i min volvo beror faktiskt på att jag använder en äkta vida dice med abonnemang.

Tillfrågan på om min motor dricker olja så är svarat ja, den dricker ganska mycket olja faktiskt , Där av anledningen till att jag håller på att renovera en motor till att byta ut senare.
Jag har haft isär en heldel på motorn för att få ordning på diverse problem som vart, men inget lyckats avjälpa problemet.
EGR huset ( ventil och kylare ) har jag gjort rent i omgångar i tron på att de skulle bli bättre ang sotningen men den är bara ett elände som aldrig tycks ge sig. nu har jag ju en liggandes från min motor som jag renoverar så jag ska prova att byta ut den helt och hållet.

jag har idag vart i kontakt med volvo igen och fiskat efter info kring detta med de stora oljeförbrukningen, jag konstaterade till dom att jag har en stark misstanke om att oljeringen är en stor bov till att så mycket olja konsumeras av motorn. och konstaterade även då att detta problem kan ju inte komma som en shock för er, så vad har NI gjort när det kommer in liknande bilar med just d4204t5 med detta problemet ?
Fick då till svar att de ända vi gjort har vart att lossa toppen slipa in ventilerna och sedan tillbaka med den, antagligen med nya tätningar får man hoppas !
Detta är ju ett relativt lätt ingrepp egentligen om de är där den stora boven skulle vara ( för mig lite långsökt men vad skulle verkstaden vinna på att ljuga ?! )
Nöjde mig inte riktigt där utan ringde och sökte upp lite högre instanser och ställde frågan även där för att få lite mer svart på vitt vad den riktiga lösningen skulle vara för att få bukt med iaf 90 % av oljeförbrukningen.

Svaret var då...
Enligt volvos specar för att avhjälpa detta problemet så ska ventiler slipas in, ev insugsventiler bytas ut om nödvändigt. fördelsaktigt är även att byta kolvar och ringar för att få den nya uppdateringen som kom på 16 modellerna.

Men som ja då tänker så tror jag inte riktigt längre på att kolv/ringar är den största boven till detta utan snarare att de på något vis att problemet kan ligga i toppen och dess ventiler b.la tack vare den där jävla EGR-ventilen som dels är onödig och har haft en felaktig programvara som sotar ner hela förbannade motorn!

Min teori om att de kanske inte är kolvarna/ ringarna som är det stora problemet här är för att i dag när jag pratade med volvo så kollade han upp min bil och motorkod och fick då fram att min motor har minsann de nya kolvarna redan.. och den drar ju olja hela tiden så därför faller min tanke ganska mycket om att de skulle vara kolvarna.

Förlåt om mitt inlägg blev ganska rörigt här men ni benar nog ut de efter att ha läst igenom de två gånger =)
För er som inte hänger med så kan jag säga att jag har alltså en v70 d4 2016 som jag brukar nu och jag har även en motor på stativ som är nedplockad för renovering.
Mycket intressant!

Det raderar ju kolvarna som boven i ditt fall!
Men vad jag inte hänger med i är varför den skulle dra olja av otäta ventiler?
Ventilstyrningar förstår jag, men inte otäta.

Sicken sörja.




daekol skrev:Då verkar ju inte det vara en jättedum grej att göra kanske om man nu upplever problem. Sen är ju frågan om detta är en räddning för oljeförbrukningen. buurt dags att testa?! :P

Ja, helt klart.

Jag har varit inne på detta sedan tidigare, det säljs ju till och med "blankningsbrickor".

Eftersom jag är såpass enveten, har jag alltid velat ordna befintligt. Att mappa bort är en "genväg", liksom.
Inte alls fel, det är inte det jag menar, bara en ickelösning på hur det "ska vara".

Nu när ombyggnationen gjorts på min vagn, vill jag se om den hjälper till att hålla borta kokset.
Jag hade ju fått för mig att mitt kyl redan bar tätt, men det var ju spjällaxeln som kärvade.

Kanske räcker den ökade värmen att hålla kylet rent, i alla fall.
#1361336
Jag har nu läst på ett par ställen att EGR och ev. uppdatering av den påverkar oljeförbrukningen. Hur är det möjligt?
Att den på lång sikt kan påverka p.g.a. att skitiga avgaser återförs och orsakar beläggningar köper jag, men på kort sikt?

Hur är det med vevhusventilationen på dessa motorer? Jag har inte pysslat mycket med diesel, men min erfarenhet från bensinmotorer med turbo är att det i första hand är problem med vhv när den drar olja. Det räcker med en trasig backventil och laddtrycket går ner i vevhuset och trycker olja åt alla möjliga ställen.

Ang. otäta ventiler så kan kanske kompressions och förbränningstryck då trycka bakåt i insuget, och orsaka något?
#1361360
Nej de verkar ju inte som de vore kolvarna i mitt fall, men ändå osäker på om jag ska köpa nya kolvar och ringar, eller nöja mig med nya ringar..

De låter långsökt precis som ni säger när det gäller att de skulle vara otäta ventiler. Han måste menat ventiltätningar.

Jag har idag varit i kontakt med ytterligare en volvo verkstad för att på info från olika håll, idag blev det volvo sisjön i Göteborg!
Han var övertygad om att de var oljeringarna som var boven till allt oljedrickandet.

Jag kommer inte ge mig i frågan, jag ska ringa till flera verkstäder idag och ställa samma fråga!!
#1361364
sirmiky skrev: ons 29 jan 2020, 12:18 Nej de verkar ju inte som de vore kolvarna i mitt fall, men ändå osäker på om jag ska köpa nya kolvar och ringar, eller nöja mig med nya ringar..

De låter långsökt precis som ni säger när det gäller att de skulle vara otäta ventiler. Han måste menat ventiltätningar.

Jag har idag varit i kontakt med ytterligare en volvo verkstad för att på info från olika håll, idag blev det volvo sisjön i Göteborg!
Han var övertygad om att de var oljeringarna som var boven till allt oljedrickandet.

Jag kommer inte ge mig i frågan, jag ska ringa till flera verkstäder idag och ställa samma fråga!!
Gött att det finns fler som har driv och inte bara jag.
#1361557
För att gör livet med Volvo roligare ändå, puffar nu min vagn ut blårök, lite då och då.

Om jag kör lugnt en stund och sedan drar på, ger den ett litet moln.
Jag kan inte provocera fram det, utan det verkar komma då och då.
Testade motorbromsa ganska hårt.
Jag har för mig att om det ryker då, drar den olja genom ventilstyrningar/tätningar.
Fast detta kanske är mer bensinmotorer?

Den ryker i alla fall inte när jag gör så.

Funderar på om turbon kan dra olja?
Om axeln där är glapp så tar den ju olja den vägen.

Är det någon som tagit bort turbon på en D4 VEA?
Den sitter ju inte direkt lättåtkomlig.

Eller går det att känna på axeln på något bra sätt?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 20
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]