Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353658
Hej!

Jag har nu läst "en miljon" inlägg om D4 VEA motorers oljeförbrukning och min uppfattning är att problemet finns hos många:
Inte all dock och att det är en hel del gissningar och pajkastning i andra trådar.

Jag tyckte inte mitt inlägg passade att haka på i någon befintlig tråd, så jag gjorde en egen.

Vi har en V70 2016 (tillverkad 2015) D4 VEA motor som drar exakt 1.21l olja per 100mil, vid sista påfyllningen.
(Jag har skrivit om hur man gör rent EGR på denna, i en annan tråd)

Eftersom Volvo valt bort en manuell sticka i förmån för, i mina ögon, en mycket opålitligt digital historia, så köpte jag en lite OBD läsare, som kollar till telefonen.
På det viset får jag millimetrar på "stickan" i realtid:
Oljenivå 561826km 191128.jpg
Oljenivå 561826km 191128.jpg (48.94 KiB) Visad 9785 gånger
Mätarställning 561826km.

Den här avmätningen är gjord på plan mark med motorn avstängd, naturligtvis. Jag har också observerat att nivån stabiliserat sig, att inte mer olja sjunker ner i tråget alltså.
Millimetertalet, ca 39mm, är taget som en referens.
Då visar oljemätaren i bilen full, alltså fältet under rött, fyllt.

Efter 136,6 mils körning ville bilen ha en halvliter igen, enligt display.

Då var nivån på "stickan" nere på 3.57mm.
Screenshot_20191213-155122.jpg
Screenshot_20191213-155122.jpg (48.17 KiB) Visad 9785 gånger
Mätarställning 563192km.

För att komma åter till 39mm, behövdes det 1.65 liter olja.
Jag mätte med decilitermått, så exakt jag kunde.
Screenshot_20191213-160136.jpg
Screenshot_20191213-160136.jpg (49.83 KiB) Visad 9785 gånger
Jag menar att detta är det mest exakta sätt att mäta oljeförbrukningen.
Bilen står på samma ställe vid båda tillfällen och allt görs lika.
Kanske slår det på någon centiliter, men inte mer, tycker jag.

Jag kör med 10-40 olja, tror inte på vattenoljan.

Bilen har ju gått drygt 55000mil, så det är väl ett extremexempel.
En förare under hela taxiperioden, vilket bör vara snarlikt körmönster under hela den tiden.
Bilen är också fullservad på Volvo, enligt deras intervaller.

Frågorna jag har är flera:
För det första så har jag inte hittat någon som verkligen mätt oljeförbrukningen, utan bara "fick fylla xx deciliter på xx mil", vilket i mina ögon inte säger något alls, på grund av mätarsystemet i bilen.
Är det någon som kollat på samma vis som jag?

Fråga två är om någon vet hur många millimetrar på stickan oljenivån ska vara på när det är 5.2 liter olja, som specarna säger?

Fråga tre är om någon faktiskt VET var oljan tar vägen. Inte gissningar typ "motor slut, skrot, skit" eller annat liknande.
Jag förstår ju vart oljan KAN ta vägen; kolvringar, ventilstyrningar, externt läckage, turboaxel, mm, mm.
Vad jag söker är fall där någon fått konstaterat att oljeförbrukningen berodde på något?

"Volvo bytte motorn åt mig", ger ju inget om vart oljan tog vägen.

Så om det går så skulle jag vilja att denna tråd var faktabaserad.


I en annan tråd om detta så fanns ett inlägg som förkortat lydde:
"Jag hade ett snack om detta med en volvotekniker, han menade att han hade kunder med taxibilar som drog 1L till varje tank, typ. Taxibolagets lösning blev till slut att hälla på 0w-60 olja istället, den BMW kör med, vilket gjorde att bilarna helt slutade ta olja"

Är det någon som testat det här?
Åsikter om lämpligheten behövs inte, bara faktiska tester.
Naturligtvis kommer jag testa, ville bara se om någon varit före.

Min intention är att hålla tråden levande, jag lämnar inte utan fortsättning.
Det skulle vara om bilen rasar då, men då skriver jag detta.

Ha en fin dag!

Mvh Alex
#1353660
Svarar mig själv på en fråga, för jag hittade ett inlägg om oljenivån:

"Engine oil level (mm)

The value regards the current oil level. The signal comes from the directly connected engine oil level sensor which provides information about the oil level in the engine's oil pan.
Measurement range: 0 – 65 mm.
Normal value: 27 - 49 mm, which corresponds to a total oil volume of 4.4 - 5.2 litres (+ 0.4 litre in the filter).

Note! The levels above apply if the oil temperature is approximately 20°C. At 50°C corresponding volumes are 4.3 – 5.1 litres. At 80°C corresponding volumes are 4.2 – 5.0 litres. After oil service/oil change the level must be 38 mm. After filling the engine must first be started, to fill the oil filter with oil, then the oil must be allowed to run back down into the oil pan. See specifications - Lubricant, engine for exact volumes for oil service.

Note! The vehicle must be located on a level surface and with the engine off for a while so that the read out value is reliable. The time depends on the current oil temperature as hot oil runs down into the trough quicker than cold oil. The longer the engine is off, the more reliable the value from the sensor is. If the oil temperature is below 80°C read off after 5 minutes minimum.

Hint:
The oil level 25 mm (4.2 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for low oil (yellow information lamp) and 18 mm (3.9 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for critical low oil level (red information lamp). The oil level 51 mm (5.4 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for high oil level (red warning lamp). The limits apply at an oil temperature of 20°C."



Detta gör mig bara mer skeptisk till hela systemet.

Om 18mm är "kritisk" och ska tända den röda "fyll på 1 liter olja"-lampan, undrar jag ju vad 3.57mm, ska göra...
Observera att vår bil inte hade larmat om 1l, utan bara o.5l, när "stickan" visade 3,57mm...

Nu är ju inte oljan slut på 0 millimeter, skulle jag tro. Det är väl bara mätvärdet.
Hoppas jag.
#1353673
Antar att du sett detta tubeklipp om uppdaterade kolvar/ringar som Volvo släppt till VEA (i detta fallet T6 om jag såg rätt). :

Diskuterades i denna tråd där klippet postades av @Henkan, viewtopic.php?p=1344209#p1344209

I denna tråd där Sirmiky håller på att plocka isär/renovera en D4204T5 så har han haft kontakt med Volvo om det finns någon uppdatering av kolvar/ringar till denna maskin, vad jag förstår så var svaret nej. viewtopic.php?p=1346957#p1346957

Om det nu handlar om igenkloggade oljeringar och dräneringshål o nedre kolvringsspåret/n, så kan kanske möjligen himpajimpalösningen med att fylla cylindrarna med fotogen/WD40 några dygn, dämpa symptomen?

1.21l olja per 100mil låter väldigt mycket ...
#1353733
Nu ville du ju ha exakta milimetrar vilket ja inte kan ge dig men för min VEA med 16.000 mil så kom varningen "fyll på o.5l olja" upp efter 1400 mil varje gång. Det är iallafall bra mkt mindre än för dig.

Sedan undrar jag hur någon skall kunna svara på att de VET var oljan tar vägen? Finns ju som du nämner olika vägar men för att veta så måste man ju plocka isär motorn och undersöka vilket jag tror det är få som gjort.
#1353846
Cotag skrev: lör 14 dec 2019, 11:34 Antar att du sett detta tubeklipp om uppdaterade kolvar/ringar som Volvo släppt till VEA (i detta fallet T6 om jag såg rätt). :

Diskuterades i denna tråd där klippet postades av @Henkan, viewtopic.php?p=1344209#p1344209

I denna tråd där Sirmiky håller på att plocka isär/renovera en D4204T5 så har han haft kontakt med Volvo om det finns någon uppdatering av kolvar/ringar till denna maskin, vad jag förstår så var svaret nej. viewtopic.php?p=1346957#p1346957

Om det nu handlar om igenkloggade oljeringar och dräneringshål o nedre kolvringsspåret/n, så kan kanske möjligen himpajimpalösningen med att fylla cylindrarna med fotogen/WD40 några dygn, dämpa symptomen?

1.21l olja per 100mil låter väldigt mycket ...

Tack!

Nej, jag hade inte sett den filmen, ska ta en titt.

berrabus skrev:Nu ville du ju ha exakta milimetrar vilket ja inte kan ge dig men för min VEA med 16.000 mil så kom varningen "fyll på o.5l olja" upp efter 1400 mil varje gång. Det är iallafall bra mkt mindre än för dig.

Sedan undrar jag hur någon skall kunna svara på att de VET var oljan tar vägen? Finns ju som du nämner olika vägar men för att veta så måste man ju plocka isär motorn och undersöka vilket jag tror det är få som gjort.
Jag menar att man vet om man rivit motorn, åtgärdat något och fått bukt med problemet, precis som du skriver.

Jimmy Svensson skrev:Hej
Tråkigt fel du har på bilen.
Tyvärr har jag inget som mäter ”exakt”. Vilken modul har du köpt för att mäta detta?
Min D4 VEA har gått ca 17500 mil och jag körde ca 1900 mil då jag fick fylla på 0.5 liter
Jag köpte denna lilla manick: https://cdon.se/hem-tradgard/obd2-elm-3 ... -p48159094
Fungerar hur fint som helst.


Ha en fin dag!
#1353852
Nu har jag kollat film och tittat in i tråden för renovering, som inte kommit så långt än.
Tack för svar.

Det verkar ju vara kolvringarna som är boven.
Det enda jag undrar lite över är om det blir exakt samma problem med dieselmotorerna?
Jag försökte få fram på Volvoguys sida, men det verkar bara vara bensinmotorer han rivit. Eller så missade jag.

Om jag förstår detta rätt, så började Volvo med andra kolvringar och kolvar från mitten av 2016.
Om hela felet var ringar och kolvar, bör ju de motorerna inte dra olja.

Är det någon som har en VEA från sent 2016 eller nyare, som gått en bit och har problem med oljeförbrukning?
I så fall är det ju inte ringar som ställer till det ändå.

Jag tänker också att om det är ringar som är hela felet, lär det inte påverka med tjockare olja, den kommer ju fortfarande lägga sig på cylinderväggen och inte skrapas tillbaka ner i motorn.

Hmmm.


Ingen som hade testat "BMW´s" 10w-60 olja? (verkar inte vara 0w-60).


Mvh Alex
#1353926
Det där med "BMW" 10W-60 (rätt, inte 0W-60) kommer nog från mitt inlägg i denna tråd med en liknande bil och miltal som din: viewtopic.php?p=1291936#p1291936
Kan bara bekräfta vad Bilia-teknikern sa och att det inte är något råd från mig utan mer en sista utväg innan man river eller bytar maskinen. Har också följt en del (de flesta?) VEA-oljekonsumtionstrådarna på forumet och inte sett någon som provat 10W-60 eller liknande. Du är den första jag sett som provat 10W-40.

Har du googlat och uteslutit att prova på "wd40 metoden"? Bevisligen är det några som lyckats skrämma lite liv i fastkocksade ringar/dräneringshål på det sättet på andra fabrikat.
#1354170
Cotag skrev: sön 15 dec 2019, 16:13 Det där med "BMW" 10W-60 (rätt, inte 0W-60) kommer nog från mitt inlägg i denna tråd med en liknande bil och miltal som din: viewtopic.php?p=1291936#p1291936
Kan bara bekräfta vad Bilia-teknikern sa och att det inte är något råd från mig utan mer en sista utväg innan man river eller bytar maskinen. Har också följt en del (de flesta?) VEA-oljekonsumtionstrådarna på forumet och inte sett någon som provat 10W-60 eller liknande. Du är den första jag sett som provat 10W-40.

Har du googlat och uteslutit att prova på "wd40 metoden"? Bevisligen är det några som lyckats skrämma lite liv i fastkocksade ringar/dräneringshål på det sättet på andra fabrikat.

Tack!

Jag får forska med i "wd40" metoden, har inte haft så stor lycka med de här metoderna för snabbhjälp.
Nu tänker jag kanske mest på typ "diesel i cylindrarna för att lossa en motor som fastnat"-metoder.

10-40 olja, kan inte vara fel. Känns inte alls som jag tror på 0-20 oljan eller vad det nu ska vara.

Skulle heller inte tveka en sekund att hälla i 10-60.

Det finns säkert många bra resonemang emot mina tankar om olja.

"Prova inte det här hemma" får jag väl säga, så att ingen testar och tycker det var mitt fel :-)
#1354177
Herregud!

Jag har tydligen missat en hel värld med folk som gjort WD40 metoden på sina oljeslukare!

Allt från Saabar till BMW och de flesta verkar få effekt.
Enda skillnaden jag ser direkt, är att det är bensinmotorer.

Kan ju knappast tro att det skulle ha betydelse.

Detta behöver testas.

Plan:

Vänta tills den vill ha olja igen, dubbelkolla att oljeförbrukningen ligger på ca 1.2l per 100 mil, som innan.
Om så, ta in och ur med spridarna, sedan kompressionsprov.
Efter det WD40 tills det inte rinner igenom cylindrarna längre.
Ta ur oljepluggen, så det kan rinna igenom.
När WD stannar kvar, suga ur cylindrarna.
Tillbaka med plugg och i med olja.
Köra på starten, för att få ur det mesta WD ur cylindrar.
I med spridare.
Köra bil varm och en bit till.
Ur med spridare, kompprov.
Oljebyte.

Känns som en plan, kanske.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]