Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1357154
buurt skrev:
frippe64 skrev: sön 05 jan 2020, 16:15
buurt skrev: sön 05 jan 2020, 14:39
Personligen tror jag inte på idén. Det finns så mycket kylreserver i kylsystemet på de moderna lågfriktionsdieslarna, så termostaten kommer kompensera upp värmen, utan problem alls, oavsett last.

Blocket spricker nog inte heller, utan min åsikt är att motorn klarar det du gör med den, om du håller dig inom tillåtna varvtal.
Fast sprickor i VEA-block har inträffat tidigare:
viewtopic.php?f=56&t=130509
Jösses.
Verkar inte finnas någon hejd på olika fel på de här maskinerna.
Trodde de var mer skottsäkra, faktiskt.

Forumet har lika många inlägg om spruckna 5 cyl, de ligger såklart längre bak i tiden bara. Oljeförbrukningen för vissa däremot, är nog vanligare på tidigare vea än vad det var i femmorna.
#1357269
Forumet har lika många inlägg om spruckna 5 cyl, de ligger såklart längre bak i tiden bara. Oljeförbrukningen för vissa däremot, är nog vanligare på tidigare vea än vad det var i femmorna.
Jag vill minnas att det byttes en del på garantin på grund av oljeförbrukning då femman kom i 850. Fel honing och oljeringar tror jag det var..

/Thomas
#1358619
buurt skrev: sön 05 jan 2020, 14:37 Bilen går hur fint som helst, ryker inget och klarar besiktningens avgastest, utan några problem.
Att byta motor i denna bil, är inte alls ekonomiskt lönsamt, det är uteslutet.
Oljeförbrukningen varierar också mellan 1.21 och 0,53/100 mil. En motor som är "körd" skulle inte variera
En fråga. Jag hade en gång en bil dom drog olja som din, jag köpte 10 litersdunkar på Biltema för 350 kr, det räcker ju i 1000 mil och då har ju dieseln kostat 12.000 kr på samma mil, vad hindrar dig att göra likadant när din bil går fin-fint och klarar besiktningen med bravur? Billigaste oljan funkar ju perfekt för några 3000 longlifemil behöver den ju inte klara då den byts automatiskt hela tiden.

Man behöver ju inte byta olja 1 ggr per år heller då det sköts automatisk, bara stoppa i ett nytt oljefilter en gång per år är det enda som behövs.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1358631
Jodå, visst är det så.
Jag gör ju just så, fast med lite bättre olja.
Det är bara nyfikenheten om det går att göra något åt det, som drar.

Bilen fungerar ju alldeles utmärkt.
Experimentlustan är stor och en tanke är att sprida lite info om motorn.
Jag kan tycka att folk som har bilar som de gett ganska mycket pengar för, som inte alls gått 56000mil, som ändå drar massa olja, de är de mer synd om.
Nu vet jag inte vad Volvos olja kostar, när jag kollade lite snabbt på liknande, inte Biltema, har jag för mig att det var nära 300kr litern.
Då blir ju driftskostnaden 3kr extra per mil.
Lite tråkigt för folk, menar jag.

Min hurv är ju inte värd många korvören, jag håller gladeligen i annan olja, för mycket mindre pengar.

Ha en fin dag!
#1358633
Ok, experimentlustan förklarar ju det hela :-D . Ja köra på original olja från Volvo kan ju bli dyrt, typ 10 ggr så mycket. Eftersom inte bodde i Norrland med -40 grader och oljan förbrukades i snabb takt så fick det bli mineralolja på 10 litersdunk. Motorn blir ju ändå bortskämd med att åka på nästan ny olja hela tiden. :-)

Men man ska väl i alla fall välja en olja för bilar med kat så den inte blir för mycket aska av den.

Lycka till med experimenterandet.
#1358733
Läser man om Omega 917 så står det - "Fluorbaserade packningar som t.ex viton återställs ej"
Ventiltätningarna på motorn i tråden är av FPM (fluor-gummi), iallafall om man kan tro på Autodoc.

Tråkigt att blötläggningen av cylindrarna inte gav något resultat, där hade jag hopp om förbättring.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 20

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]