Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1354275
buurt skrev: mån 16 dec 2019, 18:13 Herregud!

Jag har tydligen missat en hel värld med folk som gjort WD40 metoden på sina oljeslukare!

Allt från Saabar till BMW och de flesta verkar få effekt.
Enda skillnaden jag ser direkt, är att det är bensinmotorer.

Kan ju knappast tro att det skulle ha betydelse.

Detta behöver testas.

Plan:

Vänta tills den vill ha olja igen, dubbelkolla att oljeförbrukningen ligger på ca 1.2l per 100 mil, som innan.
Om så, ta in och ur med spridarna, sedan kompressionsprov.
Efter det WD40 tills det inte rinner igenom cylindrarna längre.
Ta ur oljepluggen, så det kan rinna igenom.
När WD stannar kvar, suga ur cylindrarna.
Tillbaka med plugg och i med olja.
Köra på starten, för att få ur det mesta WD ur cylindrar.
I med spridare.
Köra bil varm och en bit till.
Ur med spridare, kompprov.
Oljebyte.

Känns som en plan, kanske.
I planen hade jag lagt till att köra ner en dorn (av mässing eller liknande) genom spridarhålen och juxa runt kolvarna radiellt i cylindrarna när de är fyllda med WD40. Även dra vevaxeln fram/tillbaka/fram... några grader, allt för att göra det möjligt för oljan att träcka in överallt.
Är det inte allt för mycket jobb att stoppa i spridarna så är det kanske ide att göra det, varmköra och upprepa proceduren?

Efter operationen hade jag kört bilen varm och faktiskt bytat till den 0W-20 VCC RBS0-2AE maskinen ska ha enligt spec, Biltema har den nu sen nyligen för 300sek/4L om vi ska prata budget.
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000042440
Tänker då att tunnare 0W-20 borde ha bättre förutsättningar att hålla dräneringshålen i kolven öppna än tjockare olja.
Men jag kan såklart ha fel. :-)
#1354333
William85 skrev:1 liter per 100 mil går väl att acceptera på 55 000 milare? Brorsan har så i sin 960 som gått hälften av milen, han köper billig 5W-40 och tuffar på in i kaklet.
För mig personligen hade 1 liter per 100 mil inte varit ok. Möjligtvis 1liter per 500 mil om bilen har gått långt men absolut inte på en "normalmilare".
#1354339
@sirmiky,
Du som håller på och plocka isär en sån här oljeslukande motor i en annan tråd, har du hunnit plocka ut kolvarna och sett om oljeringarna är "slut" eller satta ur funktion av igenkoksning?
#1354361
Cox skrev:Byt motor drar den så pass med olja är den slut......

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Tack för din åsikt, även om den kanske inte tillför önskat material i denna tråd.

Cotag skrev:
buurt skrev: mån 16 dec 2019, 18:13 Herregud!

Jag har tydligen missat en hel värld med folk som gjort WD40 metoden på sina oljeslukare!

Allt från Saabar till BMW och de flesta verkar få effekt.
Enda skillnaden jag ser direkt, är att det är bensinmotorer.

Kan ju knappast tro att det skulle ha betydelse.

Detta behöver testas.

Plan:

Vänta tills den vill ha olja igen, dubbelkolla att oljeförbrukningen ligger på ca 1.2l per 100 mil, som innan.
Om så, ta in och ur med spridarna, sedan kompressionsprov.
Efter det WD40 tills det inte rinner igenom cylindrarna längre.
Ta ur oljepluggen, så det kan rinna igenom.
När WD stannar kvar, suga ur cylindrarna.
Tillbaka med plugg och i med olja.
Köra på starten, för att få ur det mesta WD ur cylindrar.
I med spridare.
Köra bil varm och en bit till.
Ur med spridare, kompprov.
Oljebyte.

Känns som en plan, kanske.
I planen hade jag lagt till att köra ner en dorn (av mässing eller liknande) genom spridarhålen och juxa runt kolvarna radiellt i cylindrarna när de är fyllda med WD40. Även dra vevaxeln fram/tillbaka/fram... några grader, allt för att göra det möjligt för oljan att träcka in överallt.
Är det inte allt för mycket jobb att stoppa i spridarna så är det kanske ide att göra det, varmköra och upprepa proceduren?

Efter operationen hade jag kört bilen varm och faktiskt bytat till den 0W-20 VCC RBS0-2AE maskinen ska ha enligt spec, Biltema har den nu sen nyligen för 300sek/4L om vi ska prata budget.
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000042440
Tänker då att tunnare 0W-20 borde ha bättre förutsättningar att hålla dräneringshålen i kolven öppna än tjockare olja.
Men jag kan såklart ha fel. :-)
Mycket vettiga åsikter, jag lägger till detta i planen.
Jo, jag hade tänkt att byta till rätt olja.
Nackdelen är att då ändrar jag en parameter, för att se om WD gjort skillnad.
Fast det är klart att om oljeförbrukningen minskar med tunnare olja, är saken biff.

William85 skrev:1 liter per 100 mil går väl att acceptera på 55 000 milare? Brorsan har så i sin 960 som gått hälften av milen, han köper billig 5W-40 och tuffar på in i kaklet.
Jo, kanske. I denna ställer ju oljeförbrukningen till det på andra ställen i motorn också, EGR, insug, givare, mm.
Så ett försök är det absolut värt.
Om inte annat för att veta om det skulle gå att lösa på detta vis.


Återkommer i fallet. Ska försöka pricka in när detta kan bli gjort också.
#1354946
Har du handlat medikamenter inför julhelgen? :-D

55k mil med både hög oljekonsumtion och igenklistrad EGR så tänkte jag höra om du även har balansaxelvin i bilen? Skulle nästan vara konstigt om motorn inte har det ...
viewtopic.php?p=1264849#p1264849
#1354971
Pilla med en dorn genom spridarhålet hade jag hoppat över, då hade jag dragit runt motorn med startmotorn istället med WD40 i cylindrarna . Borde vara mycket effektivare och helt riskfritt då vevaxeln pressar kolven i sidled när den roterar..
#1355363
Cotag skrev: fre 20 dec 2019, 21:42 Har du handlat medikamenter inför julhelgen? :-D

55k mil med både hög oljekonsumtion och igenklistrad EGR så tänkte jag höra om du även har balansaxelvin i bilen? Skulle nästan vara konstigt om motorn inte har det ...
viewtopic.php?p=1264849#p1264849
Hej!

Nej, något vinande hör jag inte. Eller är det svårt att höra? Går så fint så.
VolvoB20 skrev:Pilla med en dorn genom spridarhålet hade jag hoppat över, då hade jag dragit runt motorn med startmotorn istället med WD40 i cylindrarna . Borde vara mycket effektivare och helt riskfritt då vevaxeln pressar kolven i sidled när den roterar..
Ja, det kan man i och för sig göra.
Är inte så förtjust i idén, då det går att kröka en vevstake om man försöker komprimera vätska.
Oftast hinner den ur, men jag är tveksam.
Strålen ur spridarhålet med WD40, lär ju bli rätt grisig också:-)

För övrigt har jag inte fått beställd WD 40 än, tyvärr.
DUAB-huset var inte så snabba att leverera, som jag önskat.

God Jul!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]