Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1362910
Ni är ju helt fantastiska, följer tråden med spänning :-)
#1363270
"Sotfilter fullt"
Igen.

Första vändan, som jag skrev om, höll ett par dagar.


Nästa gång nollade jag koder, körde motorväg och allt var frid och fröjd, tills nästa dag.

Ger mig sjutton på att Volvo´s uppdatering av programvara påverkar detta, minst en till har samma problem ju.
Att den på något vis blir känslig och/eller inte regenererar som den ska.

En i detta forum, som har samma problem, har också lyst in i sitt sotfilter, genom första lamdasonden och sett sitt fina, inte täta sotfilter.
Trots detta markerar även denna bil "sotfilter fullt".

Ingen annan som har eller har hört om detta?

Jag har inte sökt igenom forumet efter just dpf på VEA D4, orkar helt enkelt inte bli mer frustrerad.

Trevlig helg!
#1363291
Bifogad tråd avser egr-åtgärden som ska/har gjorts, du kan ju ställa frågan där om någon fått samma fel. Bland de sista inläggen är det en bil som inte kunde lämna verkstaden för bilen började larma för annat (kass komp?) ... Slutade med ett topplocksbyte.
viewtopic.php?p=1327429#p1327429

Har någon av er lyckats få till en nollning på adapteringen av DPF? Sirmiky hade väl tillgång till Vida?

En annan grej, vid sök på Bildelsbasen så såg jag en beg D4204T5 som inte gått så långt, den hade 17 bars komp x4. Jag vet att du tidigare i tråden hade samma värde men hittade inga referensvärde.

Läste ur några värden på min häromdagen, 10 gr sot på 50 mil. Och några tryck som kanske går att jämföra med.
sot.JPG
sot.JPG (43.15 KiB) Visad 564 gånger
#1363375
Hej!

Detta är innan senaste regenereringen, den som varade en dag, här lyser alltså "Sotfilter fullt".
Avläst på tomgång.
Screenshot_20200205-172800.jpg
Screenshot_20200205-172800.jpg (68.47 KiB) Visad 492 gånger


Tyvärr läste jag inte av efter körningen, på tomgång, utan endast när jag körde.
Detta är alltså en dump under färd, ca 3000 varv.
Säger kanske inget.
Screenshot_20200205-180638.jpg
Screenshot_20200205-180638.jpg (71.67 KiB) Visad 492 gånger

Under färd vandrade gram sot från ca 35, ner till 1 eller tll och med 0, för att sedan börja om i en cykel, från ca 30.
Vet inte om det ska göra så eller om min givare är konstig.

Jag har inga referenser på vad det "ska vara".

Mvh Alex
#1363458
hej
dpf tempen ser bra ut ( min verkar ligga på 250 ° c:a vid vanlig körning ) verkar nästan som om den regenererar just nu
tycker difftrycket är högt ( min på fullgas 3-4000 rpm max 12 kpa / 4g sot) med tanke på att du endast använder 135nm av 400 o växel 5.
till sotet finns egentligen ingen "riktig" givare utan det är beräknat från ecm.
ecm använder bla difftrycket som referens i den beräkningen samt även som felkälla för full/fel på dpf.
så det verkar som om dpf är full eller på annat sätt igensatt ( kan även vara längre bak i avgassystemet som felar).
kolla så att slangarna till dpf är hela o inte läcker samt att det går o blåsa i dem.
en ide kan kanske vara att lossa skarven bakom dpf o blåsa lite med tryckluft eller nåt så att sotet kanske lossar och du kan få igång en riktig regen .
sett en del på tuben som spolat dpf med vatten bakifrån.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 20

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]