Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1363468
Larslars skrev: lör 08 feb 2020, 18:18 hej
dpf tempen ser bra ut ( min verkar ligga på 250 ° c:a vid vanlig körning ) verkar nästan som om den regenererar just nu
tycker difftrycket är högt ( min på fullgas 3-4000 rpm max 12 kpa / 4g sot) med tanke på att du endast använder 135nm av 400 o växel 5.
till sotet finns egentligen ingen "riktig" givare utan det är beräknat från ecm.
ecm använder bla difftrycket som referens i den beräkningen samt även som felkälla för full/fel på dpf.
så det verkar som om dpf är full eller på annat sätt igensatt ( kan även vara längre bak i avgassystemet som felar).
kolla så att slangarna till dpf är hela o inte läcker samt att det går o blåsa i dem.
en ide kan kanske vara att lossa skarven bakom dpf o blåsa lite med tryckluft eller nåt så att sotet kanske lossar och du kan få igång en riktig regen .
sett en del på tuben som spolat dpf med vatten bakifrån.

Tack!
#1364050
Jag har haft en d4. Fick bytt er-ventil och topplock pga sot på ventilerna. Allt inom 3000 mil från ny. Byttes till en t3 som nu gått 3500 mil och inga problem alls. En del balansaxlar har ju behövts bytas men jag har klarat mig (ännu). Tycker det verkar som om de flesta problem härrör d4. Sällan d3 eller d5 och bensinarna . Om de beror på att d4 är vanligast eller något tekniskt kan man fundera på.
#1364469
Hej alla!

Jag brukar försöka avsluta mina trådar med eventuella lösningar.

I detta fallet blir det inte löst, tyvärr.
Jag gav helt enkelt upp, det var inte hållbart längre.
Oljekostnaden blev till slut ca 50% av driftskostnaden, per mil, för bilen...
Då räknat med rätt olja jag köpt i 20-liters dunk, på förmånligt vis.

Detta ihop med att partikelfiltret troligen skulle behöva bytas/åtgärdas (det går att snitta upp det och få iordning på det), gjorde att jag tog farväl av denna vagn.

Min första och enda D4 maskin jag kommer äga

Jag råder ogärna folk att göra olika saker i livet.
Ska jag ändå göra så, är mitt råd att hålla sig så långt ifrån de här motorerna det går.
Detta baserat på tusen och åter tusentals lästa inlägg om D4-problem, både här i Sverige och i andra delar av världen.
Det finns liksom ingen hejd.


En tyngd har lyfts från mig.
Eller som det sägs i Harry Potter: "Dobby´s freeeee!!!"

En sista bild på bilen, som förutom motorn (jo, det var ju den lilla biten), var en mycket trevlig vagn.
IMG_0446.JPG
IMG_0446.JPG (842.33 KiB) Visad 941 gånger



Ha en fin dag!
#1364474
Nä, det skall vara en 5-cylindrig istället. Då kan man lugna sig med att den inte dricker nämnvärt mycket olja men man kan köra runt och fundera på när AC-remmen eller drivremmen går av och trasslar in sig i kamremmen. :P

Nä, jag var från starten skeptisk till VEA och det känns ju som att det var befogat. Vilken skit det där med VEA är..
#1375523
Hej.

Jag har exakt samma problem med min v70d4 my15 långmilare, efter volvos uppdatering har mitt dpf börjat strula på samma sätt som din.
Fick även felkod på tryckgivaren efter detta.

Fick in bilen i "akutkö" men dom gjorde inget åt saken, tyckte att det berodde på tryckgivaren.

Jag har lyckats göra 2 st serviceregenereringar men felet återkommer ändå, när jag kör med bevakning på sotpartiklar, tryckgivaren och diverse egr data så beter sig all väldigt skumt.

Igår var jag ut och körde en stund efter dessa serviceregenereringar först var allt frid och fröjd, sen kom sotfilter fullt igen. I med Vida och då gick sotpartiklarna ner från ca 60gram till 0 gram för att sedan börja om på ca 60gram återigen, tryckgivaren visade inga konstigeter utan ökade i takt med gaspådraget från ca 4,5 och uppåt. egrvärdena däremot, börvärde och ärvärde gick upp och ner syncat med gas som sig bör, men när sotet i dpf gick ner till 0 så tappades alla egrvärden och stod på 0 tills att dpfsotet började om från ca60gram igen och strax efteråt så hoppade även egrvärdena igång igen?? felkoden sotfilter fullt kom vid 47gram.


//Mikael
#1375680
sirmiky skrev: tis 28 jan 2020, 21:18 jodå de går att optimera bort den, man raderar den ur mjukvara och sedan kan ventilen sitta kvar försyns skull. och inga problem visas vid besiktning. jag har optimerat bort massor av Egr ventiler på bilar som haft problem med kärvande ventiler. oftast gör jag en optimering i samma moment om kunden vill ha de.
Hej, fixar du även dpf delete?
Pm mig isf. 😊
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 20

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]