Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beje
#1353566
V70 2009 med elektrisk handbroms. Bakre höger bromsskiva blir betydligt varmare än vänster sida, Jag har bytt oringar i oket och säkrat att klossarna går lätt. Har också bytt elmotorn i oket. Inet hjälpte vilket är konstigt tycker jag . Det är inte hjullagerfel då navet är kallt. Om vänster skiva är 40 grader så är höger 60 grader varm.
Finns det några backventiler i systemet som inte funkar eller har ni några idéer om vad felet är.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1353568
På min bil har det hänt några gånger att beläggen tenderat att fastna i oket. Beläggen ligger i en bockad plåt. Minsta rostbula i rännan som plåten ska sitta i böjer plåten, och sen kan inte belägget röra sig i plåten längre. Jag har fått slipa bort lite rostflagor där vid något tillfälle, för att belägget ska sitta lagom löst.
av Beje
#1353573
Ja, de glider lätt och klossarna glider även dom lätt. Verkar som om kolven inte går tillbaka som den ska. Det är nya packningar och kolven glider fint.
av Erik Å
#1353595
Beje skrev: fre 13 dec 2019, 16:48 ..Jag har bytt oringar i oket och säkrat att klossarna går lätt. ...
Det lär kunna bli fel i slangarna så de fungerar som backventiler enligt inlägg här plus hos Bosse Bildoktor. Märkligt! :-o Isåfall försvinner trycket i oket om man öppnar avluftningen en aning..
Sen är det inte många som listat ut hur bromsok (ska) fungera. Kolven ska gå lätt i loppet men trögt mot o-ringen. Det är nämligen o-ringen som ska "flexa" och följa med en bit när man trampar på bromsen och sen dra tillbaka kolven när trycket försvinner. Köper man tredjepartspackningar så kan de gå för lätt och inte orka dra tillbaka kolven, toleranserna är jättekänsliga. Sen händer det att billiga bromsok har fel form på spåret för o-ringen så att det inte fungerar. Spåret ska i genomskärning se ut som en tratt (kvadratiskt i botten och med 45 grader fasade kanter från ca 1/3 av djupet och uppåt, åtminstone mot utsidan) så att den fyrkantiga o-ringen tillåts "flexa" och följa med. Spåret i vissa Kina-ok är kvadratiskt hela vägen och då skjuts packningen tillbaka då kolven går ut och sen finns det inget som drar tillbaka kolven. :oops: Lyckades slipa om spåren med Dremel och diamantstift så nu funkar mina gamla BT-ok för första gången som de ska!! Sätter man snurr på bakhjulen för hand så fortsätter de att snurra 10 sekunder, har aldrig varit med om sånt tidigare! :-)
av Beje
#1353600
Har bytt oringar på båda bakre ok men fenomenet kvarstår, det är höger som ligger på ändå. Har köpt BUDWEG packningssats som är en av de större bromsoks renoverare.
av Erik Å
#1353603
Som sagt, det kan gå för lätt. Jag fick byta tillbaka till originalpackningen när jag renoverade mina framok i somras och ett ville ligga på..
Om man har oket löst och slangen bortkopplad så kan man prova lägga i en hyvlad träkloss i oket och lägga på tryckluft så att klossen nyps fast. När man tar bort tryckluften ska man kunna se med blotta ögat att kolven hoppar tillbaka ca en halv millimeter och klossen ska ramla ur av egen kraft.
Det testet gör jag numera när jag köper nya ok. Hoppar de inte tillbaka enligt ovan så lämnar jag tillbaka dem, är trött på anliggande broms :-D
av Beje
#1353619
Tack för en bra och givande förklaring som jag tror på. Men i mitt fall så renoverade jag original oket och byt packning till BUDWEG och problemet kvarstod. 0vavsett original oring eller pirat oring. Kan det vara så att det programvaran som finns kan justera bromskraften i respektive ok. Nu är jag ute på något som jag har noll koll på om VOLVO har i sitt datasystem i min bil.
av Erik Å
#1353622
Kolla om kärvningen försvinner om du lättar på luftningsnippeln, (lyft och snurra på hjulet) isåfall är det ju nåt fel i bromssystemet som gör att trycket ligger kvar..
Är det original Volvo bromsok?
Det är väl inte bara så att du inte hunnit nöta in beläggen så de har bra kontakt med skivan, kanske blir varmare på ena sidan för att bromsen faktiskt tar bättre.. :P Enklast är nog att lyfta hjulet och kolla om det snurrar lätt efter att du har trampat på bromsen
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]