Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1353344
Hur definierar du en resplan som inte fungerar?
Det finns två olika GPS för Sensus. Den som fanns 2012-2013 och den som fanns 2014-2016. De fungerar inte identiskt. Bland annat så kan den första ha en resplan med upp till åtta mål, medan den andra klarar fyra.
Det är den första jag använder ofta, så den kan jag beskriva ur minnet. Vill du ha en resplan med flera delmål så börjar du med att lägga in slutmålet. När du sökt upp platsen lägger du in den som ett delmål. Sen jobbar du dig bakåt, så att det sista målet du lägger in är det första du vill köra till. När du gjort det startar du vägledningen, och en rutt förbi de olika delmålen beräknas.
Om du använder röstkommando lägger du in den sista destinationen som ett slutmål, de andra som delmål. Men ordningen är densamma.

Sen kan man redigera resplanen och ta bort eller byta plats på resmålen i efterhand också.
av Panchis
#1353704
Jag har den andra versionen där man kan bara kan ha fyra delmål.
Jag börjar med att från Navigationsmenyn välja en destination som jag sparar.
Sedan väljer jag Resplan och lägger in ett delmål, det som ligger närmast slutdestinationen.
Sedan ytterligare ett delmål som ligger närmare.
Därefter startar jag vägledning och så långt fungerar det.

Men när jag kommer till det första delmålet föreslår GPSen att jag vänder.
Någon gång har jag kommit till det andra delmålet, och där tar resan slut. Destinationen är bortglömd.

Har provat 5-6 gånger, men det har strulat varje gång, så jag tillfälligt kastat in handduken.

Misstänker att jag gör något fel när jag väljer och sparar en destination (slutmål).

Jag brukar oftast använda koordinater, Lat/Lon med decimalvärden. Det har funkat bra varje gång jag kör från A till B utan delmål.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1354100
Jaha. Nu är det kära damen som oftast kör den vi har med max fyra delmål. Jag är inte säker på att hon någonsin använder den funktionen. Tror inte hon använder koordinater heller. Hon brukar leta upp en adress i telefonen och skicka den till bilen. Men jag har vid något tillfälle kört med mer än ett mål med den bilen, och då fungerade det i alla fall.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1354491
Att jag inte använt koordinater ofta, och förmodligen aldrig i den bilen, beror förstås på att jag oftast kör på vägarna. Då har målen jag ska till i regel en adress, så det behöver inte pillas med några koordinater.
av Panchis
#1355813
Jag bor i Stockholm, där använder jag adresser när jag inte hittar.
Resplan vill jag använda vid långkörningar, om jag vill ta en eller annan omväg, av olika anledningar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1355830
Jag menar att jag komponerar oftast en resplan så att den består av några olika adresser, som läggs upp som resmål i resplanen.
Men jag har provat vår XC70 2016 häromdagen, med en resplan som innehöll fyra olika adresser, inklusive slutmålet. Den gick bra att lägga upp, men efter några körningar där jag inte exakt följde den tänkta resplanen, lyckades den förhandla bort det tredje delmålet. Den tyckte istället att vi kunde åka direkt från andra målet till slutmålet (det fjärde). Det var bara någon kilometer mellan mål två och tre, men vi var inte alls så nära mål tre att den kunde anta att vi redan uppsökt det.
Så lite buggigt är det allt.
Det här har jag inte varit med om i den äldre varianten som jag har i min 2012:a. Däremot har den ibland problem att bli övertygad om att jag verkligen passerat ett delmål. Då måste jag gå in och manuellt ta bort nästa delmål, för att undvika att den hela tiden fortsätter insistera på att jag ska köra tillbaka till det delmål jag själv tycker jag redan har besökt. Ganska lätt att göra med röstkommando, dock.
av Panchis
#1355946
Kanske är det problemet, dvs att de delmål jag valt för att prova, ligger för nära varandra? Men några km är det allt. Det borde funka tycker jag.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1355998
Visst borde det fungera. Om det hade varit några meter mellan dem kunde jag förstå om den tycker du besökt två av dem på en gång.
Det här verkar vara något fel som drabbar den nyare modellen på navigator. Jag har aldrig sett att min äldre version tappar bort delmål. Den bara håller kvar vid dem när de borde tappats bort, men det är lättare att åtgärda.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]