Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353033
Idag dök det upp ett felmeddelande i den nyinköpta XC70 -15 och utläsning med Vida ger info enligt nedan.
Jag tolkar det som att det är BCM-C003401 som är grundorsaken. Skall tilläggas att den var helt ren på felkoder igår så alla har kommit till idag.
Är vanligaste orsaken att själva sensorn vid hjulnavet är trasig eller är det ngt annat generellt fel som "brukar" inträffa?
01.JPG
01.JPG (55.09 KiB) Visad 3400 gånger
02.JPG
02.JPG (97.86 KiB) Visad 3400 gånger
04.JPG
04.JPG (38.38 KiB) Visad 3400 gånger
Senast redigerad av 2 berrabus, redigerad totalt 0 gång.
#1353170
För bilar som har ett fysiskt tandhjul brukar "karies", antingen i form av försvunna tänder, eller bestående av att ringen spricker, så avståndet mellan några tänder blir fel, orsaka det här problemet.
Det finns även släta ringar med magneter i. Du har förstås inga tänder som kan trilla bort, men kan kanske rosta sönder ändå. Jag vet inte riktigt vilken sort din bil har?
#1353215
apersson850 skrev:För bilar som har ett fysiskt tandhjul brukar "karies", antingen i form av försvunna tänder, eller bestående av att ringen spricker, så avståndet mellan några tänder blir fel, orsaka det här problemet.
Det finns även släta ringar med magneter i. Du har förstås inga tänder som kan trilla bort, men kan kanske rosta sönder ändå. Jag vet inte riktigt vilken sort din bil har?
Ingen aning än om hur det ser ut på min men om det vore försvunna tänder eller sprucken ring, borde det inte vara permanent fel?
Det har kommit och gått ett par ggr under dagen så ngn form av glapp borde det vara.
#1353442
JockeGbg skrev:Jag hade samma felkod på min V70-11 som kom och försvann ibland. Bytte givaren och sedan dess inga problem.
Tack. Skall kika på anslutningarna i helgen och rengöra. Räcker inte det blir det byte.
Såg på Mekonomen att det finns två olika beroende på om bilen har kollisionsvarning eller ej. Tror min har det men vad är det för fysisk skillnad på de olika sensorerna?

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]