Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kristopher
#1352683
Hej!

Jag behöver få igång min V70. Köpte en NOCO GB40 startbooster. Någon som har startat igång en likadan bil som min med hjälp av booster?

Det är en sak som förbryllar mig lite grann. I Volvos manual står det att man ska koppla svarta till chassit. I startbooster manualen står det att man ska ansluta direkt på minuspolen?

Jag gjorde enligt Volvo manualen men det gick inte. Boostern verkade inte ”hitta” batteriet.

Någon som har erfarenhet av startbooster på en nyare v70?
Användarvisningsbild
av Derank
#1352692
booster direkt på batteriet, jag använder själv NOCO booster
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1352717
NOCO måste ju vara det värsat skämt man kan tänka sig. Kikat lite på deras modeller som tex denna.

Den uppges vara på 400 A. Vore ju kul om dessa sytrådstunna kablar och flimsiga små krokodilklämmor skulle klara att föra över 400A.

Bild

Eller denna på 20.000 A :-o :-o :-o Även om nu de små lithiumbatterierna i burken skulle klämma ur sig 20 kA vilket de nu kanske gör så borde klämmor och kablar ge spännignsfall och brinna upp. 20.000 Amp genom krokodilklämmor är en utmaing.

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1352774
Ingen aning. Jag har startat grymt många ggr med startkablar och kör alltid batteri + och chassie. aldrig några problem överhuvudtaget.

Har den där NOCOn någon slags skum övervakning inbyggd så den tror att den inte är ansluten till något batteri och därför vägrar lämna någon startström.

Är din bil totaldöd med 0,0 volt i det batteri som sitter i bilen och NOCO tror att den inte är ansluten ??? Kan det vara därför, en hel del "inteligenta" laddare brukar ju funka så och då får man köre ett tag med en gammal "ointilligent" laddare ett tag först tills den "intelligenta" behagar starta upp.. De brukar tycka att det befintliga batteriet i bilen ska ha minst 10-11 volt för att behaga vakna.
Användarvisningsbild
av Derank
#1352827
B20, har nog aldrig testat en noco ska du se...



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1352848
Derank skrev: mån 09 dec 2019, 18:48 B20, har nog aldrig testat en noco ska du se...



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Helt rätt. Men du som är expert på dem kan väl berätta varför trådskapaten inte kan starta sin bil med NOCOn.

Och du får också gärna berätta varför man inte kan koppla in den på Batteri+ och Jord. Vi har flera bilar här som har Batteri+ och Jord framme i motorutrymmet så man enkelt kan starta med kablar utan att behöva gräva fram batteriet i skuffen eller ta bort skydd över batteri fram.
av Malmstroem
#1352851
Eftersom det går en tjock kabel mellan minuspolen och chassit så spelar det ingen roll var du kopplar det så länge du får bra kontakt.

Får du knallgas från batteriet är det betydligt bättre att koppla till chassi än att riskera gnistbildning vid batteriet.

Vill du prova så koppla du enligt NOCOs förslag. Risken för gasexplosion är trots allt rätt låg. Sannolikheten att det fungerar är ungefär lika låg. Enda möjligheten att det fungerar är att du får bättre kontakt mot polen än mot den jordpunkt du valde.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1352891
kebabpizza skrev: mån 09 dec 2019, 20:29 Enligt manualen kan inte boostern detektera batteriet om spänningen är under 2V.
Så är batteriet fullständigt tömt funkar det inte.
Det var ju det jag skrev ovan, att batteriet inte får vara för urladdat, då måste du köra med en gammal dum laddare laddare först ett tag, innan du kan använda din smarta booster.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]