Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352007
Har problem med ryck i automatlådan på min V70 D4/MY16. Rycken uppstår vanligtvis vid inbromsning när nedväxling sker mellan 3-2 och 2-1. Rycken uppstår ibland vid körning oavsett hastighet - med oförändrat gaspådrag kan det helt plötsligt rycka till i bilen.

Man får enkelt fram problemet genom att gasa upp till 20-30km/h och sedan bromsa med konstant tryck på bromsen. Då rycker det till 1-2 gånger innan bilen stannar.

Verkstaden började att uppdatera programvara i växellådan och göra om adaptionen => Ingen förbättring
Byte av ventilpaket i växellådan samt adaption => Ingen förbättring
Ytterligare adaption => Ingen förbättring

Någon som haft liknande problem och vet vad orsaken var eller har tips om vad det kan bero på?
Senast redigerad av 1 KarlAndersson, redigerad totalt 0 gånger.
#1352252
Finns ett skript i Vida för din låda, har dom kört det?
Service:


*I VIDA har ett nytt skript rekonditionering av växellådsolja på grund av hård och ryckig växling tagits fram. Det finns under Bilkommunikation/TCM/Avancerat.
Bromspedalen måste vara nedtryckt under hela operationen.
För att kunna använda det måste vissa saker utföras.

1, Börja med att ladda ned den senaste TCM-mjukvaran enligt VIDA.
2. En återställning av adaptionerna bör utföras innan rutinen startas.
3. Inga aktiva felkoder får finnas.
4. Parkeringsbromsen ska vara aktiverad.
5. Starta skriptet.
När rutinen är slutförd måste en styrenhetsadaption utföras.

En provkörning bör utföras efter adaptionen för att utvärdera växlingskvaliteten. Om kvaliteten inte har förbättrats tillräckligt kan rutinen utföras en gång till.
#1352260
Det där körde dom på min låda eftersom man kunde få ett slag mellan 2 och 3 i köer, ibland. Hjälpte absolut inte någonting (sensationellt överraskande )
Senare sköljde jag lådan, och efter det har det aldrig kommit tillbaka.
Men det låter inte som problemet för ts. Skulle säga nånting med lockupfunktionen. Var lite obs om du bestämmer dej för att köpa en låda, så du får med convertern.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]