Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snudify
#1351819
Hejsan forumet!

Jag har en V70 2.4d 2010 (köpt för ca 2månader sedan)
Min första diesel... och känns som sista...

Så mycket som strular med värmen i bilen nu när det har börjat bli kallare!

Min parkeringsvärmare har slutat fungera som den ska... vet inte felet...
fått dessa felkoder
B1D2993
B1D3468 (låst värmare pga många startförsök)
Vet inte i vilken ände jag ska börja...

När jag startar värmaren och har nollat koden så går den igång en kort stund, låter två olika elektriskaljud vid start, sen efter kanske 5-8sec stängde den av sig, ibland har det bolmat rök ibland inte (kanske beroende på temp ute?). När jag kör bilen går den på direktstart(vid kallstart) i ca 1min-1:10min sen slocknar den.

Haft bubbla i kylsystemet, så fått hälla på då o då glykol, efter det funkade värmen i bilen hyfsat i början sen slutade värmaren att värma eller ens gå sina nästan 30-50min när kylans började komma

Även fått att 4/5 glödstift i bilen bråkar, så nya 5st kommer nog i veckan och tänkte byta!
P0671
P0672
P0674
P0675

Och sen den gnällde på glödstiften har den sagt massa fel på många sensorer:
P009600 - intake air temp sensor
B102E09 - air quality sensor
P011600 - engine coolant temp circuit range/preform
P034000 - camshaft sensor pos A circuit (BANK 1 or singel sensor)
P033600 - camshaft pos sensor A circuit range/preform

Jag behöver hjälp främst med värmaren tror jag, har inbillat mig att sensorernas gnäll är mest pga glödstiften är sura.

Så kan någon försök hjälpa mig att förstå vad
felen kan vara på parkeringsvärmaren? :-(

Mvh
Användarvisningsbild
av ER
#1351835
För mig var det bara att byta brännarinsatsen när dessa felkoder på värmaren kom. Kostnad för insatsen ca 3885kr inkl. eget arbete att utföra jobbet jag aldrig kommer göra igen då det var grönjäkligt att lossa vattenkopplingarna/snabbkopplingarna på slangarna i hjulhuset efter man tagit bort innerskärmen.
Orkade inte med att riva två ggr pga att webastocenter inte vet vilken av dom tre möjliga insatserna som sitter i just det aktuella fordonet utan att man fysiskt kan avläsa ett nummer på dom. Då var Volvo billigare, nu är webastocenter 285kr billigare pga "säsongspris" på 3600kr.

Först trodde jag det var insuget eller avgaset det var fel på men hittade en liten spricka i porslinet samt brännmärke på detsamma som inte är normalt.
Bara byta brännröret lönar sig inte då resten ändå är begagnat som glödstift och att riva insatsen för att komma åt är inte roligt pga hur den sitter ihop.
av Cox
#1351889
Vattenslangarna lossar man ju enklast vid brännaren, sitter med en torx så gjorde jag. Gick mycket smidigt

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av ER
#1351892
Möjligt, men man måste ju kunna komma åt skruven också vilket inte var lätt då brännaren sitter i anpassat hålrum exakt efter brännaren och inte ett finger mera så inget vingelrum finns. Var enklare att lossa kopplingarna som avsett även om det var ett skitgöra gick det fortare.
av Snudify
#1351910
ER skrev: tis 03 dec 2019, 17:54 För mig var det bara att byta brännarinsatsen när dessa felkoder på värmaren kom. Kostnad för insatsen ca 3885kr inkl. eget arbete att utföra jobbet jag aldrig kommer göra igen då det var grönjäkligt att lossa vattenkopplingarna/snabbkopplingarna på slangarna i hjulhuset efter man tagit bort innerskärmen.
Orkade inte med att riva två ggr pga att webastocenter inte vet vilken av dom tre möjliga insatserna som sitter i just det aktuella fordonet utan att man fysiskt kan avläsa ett nummer på dom. Då var Volvo billigare, nu är webastocenter 285kr billigare pga "säsongspris" på 3600kr.

Först trodde jag det var insuget eller avgaset det var fel på men hittade en liten spricka i porslinet samt brännmärke på detsamma som inte är normalt.
Bara byta brännröret lönar sig inte då resten ändå är begagnat som glödstift och att riva insatsen för att komma åt är inte roligt pga hur den sitter ihop.
Coolt! Läst om det där porslinet i brännaren förr, men fattar inte vart den sitter (har ej fysiskt öppnat en webasto) tydligen vanligt fel..
är det den vita biten i brännaren som är rund och ca som en snusdosa?

Ang insastsernas kod man ska läsa ut för veta att det är rätt, är det inte samma som är under huven i ”taket”? På vänstersidan. Där står det ju lite om ens webasto såg jag idag.

Vad händer om man tar fel? Behöver man koda om mjukvaran?

Har tänkt köpa en bättre beg som suttit i en v70 d5 -13 som har gått ca 400mil.. men visste inte att det fanns tre olika modeller :x
Trodde de hade samma modell till de samma årsmodellerna på tex V70 osv ....

Märkliga idag... det var +2grader när jag nollade koden, fyllde på ännu mer glykol(ca ett finger under min. Sträcket låg det på när kag lättade på trycket)...och körde direktvärmaren med bilen igång och höll ca 2000varv och när värmen kom punktgasade jag upp mot 4-5000 ... funkade idealt enligt läsaren och det blev varm o fin på kort tid.. har kollat om kylaren o allt läcker, men ser inget som skulle vara ”uppenbart”

Och kollade vad som gick på och av osv hur allt funkade o ström... det jag kom fram till var att den funkade felfritt idag efter mina experiment...
av LASSELL
#1352749
Kul att det funkar. Jag har en S80 D5 2010 där värmaren dog. Fick rådet av en expert att byta hela värmaren till en bättre begagnad av årsmodell 2012 eller senare, och gjorde så. De producerade innan lär ha ett antal barnskjukdommar. Den nya från 2015 verkar funka betydligt bättre, inte dessa stora rökmoln som kunde komma ur den gamla.
av Snudify
#1353093
Ah ska undersöka detta! Behöver man bry sig om modellen osv? Räcker det plocka en webasto thermo top v?

Iaf har fått problem igen! Och känner mig dum som inte tittat innan.. men när jag nollar koden och startar den och tittar på brännaren, så droppar det diesel fort... något i brännaren som är sönder?

Har inte lokaliserat exat vart läckaget kommer ifrån. På bilden ser ni vad jag vet :p

Blir att plocka ner och se över.
Några tips hur jag går till vägar ?
Nyttiga länkar uppskattas
Bilagor
A795886A-2587-4280-88BF-948563FC483B.png
A795886A-2587-4280-88BF-948563FC483B.png (371.17 KiB) Visad 1278 gånger
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]