Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sebpetv70
#1348186
Hej!

Drabbats av ett märkligt elfel i min V70. Började på motorvägen i morse med att mediaenheten klippte av ett par millisekunder några gånger. Sedan blev det som korta avslag på tändningen i hela bilen där instrumentpanelen också klippte av och nollställde farthållare, DTSC etc med efterföljande kort tändning av samtliga varningslampor. Såg även att hela instrumentpanelen flimmrade diskret därimellan. Avbrotten var för korta för att påverka motorgången nämnvärt, ledde heller ej till fullständig omstart av mediaenheten. Ter sig mest som något glapp och kollade batterikabelskor och jordfläta snabbt på parkeringen men hittade inget.

Vet någon om något specifikt som är känt att glappa? Till historien hör att batteriet nog är i lite suboptimalt skick då dieselvärmaren slår av i förtid och start/stop ej fungerar, känns ej som batterifel men har begränsad erfarenhet av elsystem på lite nyare bilar.

Tack på förhand! /Sebastian
#1348191
Har du möjlighet att ladda batteriet så testa.

Annars kör någon vecka utan värmaren och se om start/stop kommer igång, kör då värmaren igen och händer det igen så hade jag bytt batteri eller sett om jag kan ladda det med jämna mellanrum
#1348199
Tack för svar! Jag har laddad batteriet tidigare och den varnar ändå ibland för låg spänning så det tar nog inte laddning fullt. Ändå tveksam till att dåligt batteri ger sånt typ av glapp. Men då det ändå behöver göras ska jag byta batteri och gnugga lite på kabelskorna i eftermiddag så får vi se.
#1348365
Om inte kabeln är av skulle jag bytt batteriet. Man kan inte laga ett trasigt batteri genom att ladda det.
Kolla vad batteriet ger vid belastning. Går det under 10 volt är det skrot.

Sätt på alla förbrukare du har och mät. (AC, Helljus , Radio, stolsvärme, bakruteuppvärmning osv)
av sebpetv70
#1348806
En liten uppdatering, om än ej särskilt hjälpsam om någon annan råkar ut för samma sak.

Jag inhandlade ett nytt batteri då det gamla är känt dåligt. Även med gamla batteriet gick dock bilen utan anmärkning de ca 4 milen hem i fredags. Inget flimmer eller glapp.

I lördags avlägsnade jag batterilådan med stor möda och lirkande (är det något practical joke att dra vajern till huven igenom batterilådan?) och fann att den beryktade kabelstammen var helt intakt. Gick igenom de jordpunkter jag kunde lokalisera och hittade inget uppenbart sönderkorroderat. Satte tillbaka allt och i med det nya batteriet.

Provkörningar i helgen och färden till jobbet fortsatt utan att problemet återkommit. Lever därav på hoppet att det ändå hade med batteriet att göra (dock fortfarande ej övertygad med tanke på felets karaktär). Återkommer ifall jag blir stående längs motorvägen i veckan hehe. Tack för hjälpsamma inlägg.

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]