Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AxelNord
#1448168
Tjena! Tjejen köpte nyligen en v70 med en d4204t5 i sig som dricker väldigt mycket olja och ryker blåvitt. Befarar att det är kolvringar då det inte verkar vara ett helt ovanligt fel på långmilade d4or. Vet ni vad det ungefär skulle kosta att byta kolvringar på volvo? byter dom hela motorn eller renoverar dom oftast? Samt om det är nått mer man ska passa på att byta/renovera när man ändå håller på? Bilen i fråga har gått 30k mil och har en 8stegad automat låda. MVH
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1448180
@AxelNord, Vill minnas att jag sett pris här på runt 50 000kr vilket jag vill minnas innehåller bland annat kamrem med mera som olja och filter, det är ju lite jobb med det men finns säkert mekaniker som kan fixa det för mindre. Min drog vid bytet 2.27l/1000 mil och efter oljeförbrukningstest så tog det en arbetsvecka att fixa det, men misstänket att de kanske inte jobbade heltid med den. Även här bytte de remmarna, olja, filter mm. så man kan ju slå ihop detta med en service vilket jag gjorde så kostade mig den 0kr, men så betalade jag ju heller inte för bytet alls vilket var skönt.

På kolvsidan står det
98736 Kolvar byte enl. TJ 34943
samt
31460046 Kolvsats

även ventiler förefaller det som att de bytt mm. Motorn är d4204t5 och rullat 13000 mil nu
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1448379
Hej, efter som toppen måste loss så hade jag även bytt ventiltätningar iaf, ev slipat in ventiler om de är en långmilare.

Priset sticker så klart iväg direkt när motorn skall öppnas tyvärr. Volvo borde kunna ta en del av kostnaden själv kan man tycka då dom har sådan usel kvalite på oljeringarna.
av joli001
#1494681
Hej

Helt underbar tråd.

Har samma motor själv och plockade ned egrkylare + insug i helgen. Och det var nästan värre ingenkoksat än dina bilder (23400 mil). Efter byte av olja och filter samt återmontering fick jag problem med att "oljetrycket försvinner" under körning vid kraftig accelaration. Man kan kvittera bort det direkt med "OK". Kontaktade volvo som tyckte att jag skulle byta Oljetrycksgivare, är det den som sitter under insuget bakom tryckslangen på motorblocket. Tycket att jag såg den på dina bilder.
Eller kan det vara så simpelt att det har kommit "koks" i givaren under rengöringen. det räcker med oljebyte ?

Hoppas att du förstår något av dessa svamlingar

//Johan
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1494688
Hej, japp den sitter under insuget långt ner på motorn nästan ända nere vid tråget, den är gulaktig i färgen. Börja med att ta loss den och kolla hur den ser ut, rengör med bromsrengörning. Den kan vara lite jävlig att komma åt, men de går :)
av joli001
#1494731
tack för svaret

Hänger denna oljetrycksgivare något ihop med Oljenivå givaren ?
Troligtvis har mina givare dränkts i olja när oljefiltret inte var riktigt dragit efter bytet. (hela motorn var nedkletad)

Båda gav upp samtidigt, låter lite otroligt att båda skall gå sönder samtidigt.

Får börja med att rengöra allt
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1494802
Oljenivågivaren sitter rakt underifrån i tråget, tryckgivaren sitter där jag beskrev.

Om filterskålen läckte olja så har troligtvis den läckt så mycket så nivån minskat därav dåligt tryck, och bilen varnar även för låg nivå. Alltså har båda givarna gjort sitt jobb ;)
av joli001
#1495093
Hej

Nu har jag fått ordning på min oljetrycksgivare samt oljenivån allt med lite rengöring.

Eftersom du verkar vara en kunnig person på VEA motorerna så har jag ytterligare en fråga om det går bra.

Jag har problem med min EGR (P2413) alltså att det är för dålig cirkulation i systemet. EGR har varit nedplockad (delat på egr ventilen och egr kylaren) fullständigt rengjort.
EGR röret in i insuget borttaget samt rengjort, insuget borttaget och rengjort (det var verkligen skitigt)

Allt återmonterat och kört ca 5 mil så tänds "Check Engine" lampan ingen fel kod P2413. Pratade med Volvo vad en nytt EGR paket kostar = 10 .000 sek.

Vad har jag missat att rengöra ? Något måste jag självklart ha missat Det känns ganska hopplöst nu. Skall in på besiktning nu i slutet av april.
Bilagor
egr delad.jpg
egr delad.jpg (4.68 MiB) Visad 770 gånger
insugsrör.jpg
insugsrör.jpg (3.68 MiB) Visad 770 gånger
egr rör.jpg
egr rör.jpg (3.65 MiB) Visad 770 gånger
egr ventil hel.jpg
egr ventil hel.jpg (4.09 MiB) Visad 770 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1495102
Har du smort/motionerat ingående axel och kurvan som styr den?
Haft av tmap-sensorn och rengjort den?
egr.JPG
egr.JPG (29.14 KiB) Visad 750 gånger
av joli001
#1495106
Axeln är rengjord och smord. Tittar men på din under tomgång och gasning så rör den sig.
Samt att "vacum"ventilen som sköter spjället på EGR rör sig också.

Men sjäva axel känns lte trög, vet inte hur trögt det skall gå ?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]