Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1359284
Det verkar inte finnas någon info lättillgängligt om hur man ställer in balansaxelpaketet, nytt eller begagnat, mot veven mer än att det behövs en indikatorklocka.
En tanke kan kanske vara att försöka mäta kuggflankspelet innan du skruvar loss det, om det ens är möjligt, ser trångt ut.
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1359286
Tack för bilderna, jag har funderat på de jag med, hur den ska "nollas" . Har du lite skisser på de med ?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1359311
Finns inga sprängningar på balansaxelpaketet , om det är det du menar, vad jag sett i VIDA-14. När den versionen släpptes var väl VEA ganska färsk på marknaden.
Inga vettiga instruktioner för montering iheller. Det står t.o.m att motorblocket (!) behöver bytas om axelpaketet ska bytas, vilket vi ju vet är ändrats eftersom dessa frekvent bytas utan motorbyte.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1359370
I detta inlägget finns en bild där man håller på att ratta dit en ny axelmodul, även oljepumpen är borttagen utan att kedjan är demonterad. viewtopic.php?p=1302434#p1302434
Vad man kan få för mått med indikatorklockan där övergår mitt förstånd. Berätta gärna när du listat ut det.
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1361237
Jag ska lista ut de,bara jag kommer så långt . mycket märkligt att mäta med en sån hmm
Användarvisningsbild
av Cotag
#1368467
I en annan tråd viewtopic.php?p=1363449#p1363449 så påstår en firma att man bytat vevstakslager och oljeringer på en D4204T5 -utan- att ha demonterat/monterat balansaxelpaketet. Jag anser det helt osannolikt enligt bilder man sett.
Du som har rivit den här motorn, är det möjligt att byta oljeringa/vevstakslager utan att demontera balansaxelpaketet?
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1368487
Skulle inte vilja säga att de skulle fungera att göra utan demontera balanspaketet. Låter helt galet 🙄
Användarvisningsbild
av Cotag
#1377803
Autodoc har kolvringssats i lager just nu för under femhundringen, vet inte om det är för en kolv eller fyra.
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1377866
Åfan, ska kolla upp detta, jag ber om ursäkt för att mitt projekt går ybersegt just nu. Mycket nu under våren att ta hand om i trädgården.

Jag funderar fortfarande på om jag ska köpa nya kolvset el eller bara ringar, skillnaden är ca 4-4500 kr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]