Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sirmiky
#1346957
Hej ! Har fått tag på en d4 Motor till vettig peng.

Just d4204t5 är ju en motor som krånglat en del med Egr ventil, topplockspackning,sprickor i block, samt att en stor del dricker väldigt mycket olja..

Motorn jag köpt även den är törstig på olja, motorn har gått 20.000 Mil och tanken är att renovera den .

Är det någon annan här inne på forumet som renoverat en likadan motor ? och är det av intresse att få bilder osv under min renovering av den motorn ? Renoveringen kommer dock inte att ske allt på löpande band då även jag har jobb och familj att ta hänsyn till :wacky:
Användarvisningsbild
av Cotag
#1347088
Bajsar en björn i skogen? Klart det skulle vara intressant. :-D Har inte heller sett någon som renoverat en VEA på forumet.
I en av "min VEA tar mycket olja"-trådarna så finns info om att det är oljeskrapringarna som verkar ge upp i de flesta fall, även att man kan handla uppdaterade kolvar/ringar av Volvo som avhjälper problemet. Nu räcker det kanske med rengöring av kolvar + nya ringar i ditt fall, men jag skriver det utifallatt ...
En genomgången D4204T5 lär inte bli svårsåld iheller.
Finns möjligheten att provköra maskinen innan demontering så kan ett tips vara att lyssna efter balansaxelvinande så du kan bestämma redan innan om paketet ska bytas eller inte.
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1347743
Idag kom motorn hem som är tanken ska rivas isär, har börjat kolla efter delar, men verkar svårt att hitta till en såpass ny motor. Är det bara volvo som gäller ?

Kollat lite efter kolvringar, vevlager, ramlager ventiltätningar div packboxar, utan några större framgångar, någon som har tips ?
Bilagor
Resized_20191112_133312.jpeg
Resized_20191112_133312.jpeg (253.8 KiB) Visad 9645 gånger
Resized_20191112_133345.jpg
Resized_20191112_133345.jpg (194.24 KiB) Visad 9645 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1347755
Ventiltätningar ser iallafall ut att ingå i packningssatserna från Autodoc.
Rimligen även de flesta packboxar?
vea.JPG
vea.JPG (88.64 KiB) Visad 9624 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1347762
Länk till sevärt tubeklipp om uppdaterade kolvar/ringar som Volvo släppt till VEA (i detta fallet T6 om jag såg rätt). :

Diskuterades i denna tråd där klippet postades av @Henkan, viewtopic.php?p=1344209#p1344209
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1347934
Tack för videon ! Ska ringa i morgon och prata med volvo.

Hängde inte riktigt med på filmen om de var nödvändigt att byta kolvar vi ringbyte ? Vad den nya oljeringen bredare ?

Autodock var jag inne och spana på men hitta ingen packningsats som du gjorde, men de var bra, då blir det en sådan. Frågan är vilket fabrikat som är att lite på, toppackningen jag bytte på den andra motorn var av märket Victor reinz, något dyrare men kvalitén vad fin.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1347971
Ja han förklarar det väl som att spåret för oljeringen är högre, "nya" konstruktionen ser ju ut som lösningen på en gammal B20 ungefär.
Nu är som sagt videon på en annan VEA, att det finns uppdatering till just D4204T5 är ju inte helt säkert.
Har du tillgång till grejor för att mäta upp lopp o vev? Tänker vändkant måste väl vara nära noll för att sätta i nya ringar.
Någon form av sprickindikeringstest hade kanske också varit på sin plats.

Angående bra fabrikat på packningar har jag dålig koll, kolla med Volvo när du ändå ringer? Ibland kan man bli förvånad på priserna.

Få priset på balansaxelpaketet med tillhörande (sträck?)flänsbultar med när du är igång och snackar med Volvo.

Kamremssatsen förresten, den är ju "slutsåld" på de flesta ställen inkl. Autodoc. Lös rem går att få tag på men själv vill jag gärna ha nya brytrullar o spännare. Få pris av V på det med?
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1348114
Pratade med volvo idag, de finns en uppdatering om man köper kolvsats (kolv o ringar) till priset 1500:- styck. Att köpa enbart ringar så finns bara Original och priset på dessa var 532 :- / kolv

Packningssats hade dom ingen, utan de var att köpa del för del av dom.. balans paketet glömde jag hel av att fråga om. Tänkte ringa dom i morgon igen.

Tänkte även se om de gick få tag på volvo i tex England då dom är billigare på originaldelar än va sverige är. Finns de efftermakrnadskolvar att få tag på till dessa maskiner ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]