Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1343764
Tror jag sparade runt 6000:- på att byta bromsbelägg och skivor runt om själv i våras. Bytte till ATE från autodoc och det är lika bra prylar som de volvoverkstäderna sätter dit.
I min enfald lät jag dock de byta bromsvätska, visade sig vara 800:- mer än mekonomenverkstaden runt hörnet på jobbet i efterhand :/
#1343784
@Tompan60, det var synd, om det inte är för mycket begärt vore det smutt om du kunde mejla mig den listan?

@Micce1980 inser att det kommer bli dyrare för mig i längden att göra det själv, för då vill man byta oken till färgade och blinga till det hela, och så går allt i överstyr. :D
#1343805
Vantskruv skrev: ons 23 okt 2019, 16:40 för då vill man byta oken till färgade och blinga till det hela, och så går allt i överstyr. :D
När du ändå har oken loss för att byta skiva kan du ju passa på att måla dem i valfri färg. Kostar inte många ören i färg.
Användarvisningsbild
av fb35523
#1344344
Främre bromsskivorna sitter ju ganska idiotiskt på dessa modeller (V70 2012 åtminstone). Det är så tight mellan hjulnavet och skivans innerdiameter så minsta rost och beläggningar hindrar skivan från att komma loss. Jag fick också ta till vinkelslipen och trodde först att jag hade blivit smått oteknisk för att jag inte ens kunde lossa en bromsskiva (vilket jag gjort på alla mina bilar tidigare), men videon i det tidigare inlägget pekar ju på samma problematik. Jag lade två snitt med vinkelslipen som tillsammans gjorde att det bara var att slå ett par slag med en hammare för att få bort den uppdelade skivan. Jag var noga med att inte kapa för djupt så att jag skulle skada hjulnavet. Jag skar in så jag hade någon millimeter kvar och slog sedan med hammaren. De nya skivorna sprayade jag med zink på insidan för att eventuellt minska rostbenägenheten en aning, men zinklacken lär väl redan vara borta p.g.a. värmen från skivorna antar jag.

Att det börjar vibrera när man bromsar beror ofta på att "lamellerna" mellan de två (ventilerade) skivorna börjat rosta bort och avståndet mellan de två skivorna på sina ställen blivit lite mindre än det ska. Bromsarna tar ju då bättre där det är normal tjocklek mellan skivorna.

/Fredrik

PS Jag räknar med att jag sparade 3000 kr på att byta skivor och belägg fram själv.
#1346710
Fjulle skrev:Främre skivor är lätt att byta. Du sparar tusentals kronor!
Sant. Sjuka summor de drar in på detta jobb, visst ska de ha lokal, personal mm men det är sjukt bra timpenning för de...
#1346782
Jag har lärt mig att när man håller på med bilförsäljning idag, så är konkurrensen så hård att man nöjer sig med att låta den verksamheten generera en vinst på 1% av omsättningen. Bär den sig själv är man nöjd.
Lönsamheten som behövs för att man ska kunna vidareutveckla verksamheten etc. kommer istället från verkstaden.
av Yaniz
#1346880
apersson850 skrev:Jag har lärt mig att när man håller på med bilförsäljning idag, så är konkurrensen så hård att man nöjer sig med att låta den verksamheten generera en vinst på 1% av omsättningen. Bär den sig själv är man nöjd.
Lönsamheten som behövs för att man ska kunna vidareutveckla verksamheten etc. kommer istället från verkstaden.
Det som genererar mest pengar och utgör lönsamhet är servicebesöken. Tro det eller ej, men det finns folk som lämnar in 10-15 år gamla bilar för service på respektive märkesverkstad. Hur mycket har man kunnat mjölka sådana ägare? Ja, inte är det kaffepengar det handlar om.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]