Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1343693
För en tid sedan bytte jag hjullager på denna bil. (gick inte helt smärtfritt) Sjungande hjullager fram
Demonteringen var besvärlig, men monteringen gick betydligt bättre med nya bromsskivor mm.
Dock tändes ABS-lampan - ... - hade nog sönder en givare med alla slag och värme mm.
Bytte båda givarna, men det hjälpte inte - kanske...
(När jag åkte förbi så var ABS-lampan släckt - men vi rörde inte på bilen - ABS-lampan kanske tänds igen vid nästa tur...?)

Måste något nollställas efter byte av givare?
Om ABS-fel uppstått släcks alltid lampan när bilen står stilla?
Jag såg ingen ABS-krans på framhjuls lagren från Biltema, (tänkte inte om ringen fanns på drivaxeln..)
Är avståndet mellan krans (var den nu finns) och givare väldigt känsligt? (kanske fick fel givare - för kort?)
Finns någon annan felkälla att söka på?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1343744
ABS-diagnos görs både när motorn startas och sen igen när man kommer över en viss fart, typ 30 km/h eller så. Lampan kan alltså vara släckt när du startar och står still, för att ändå tändas när bilen börjar rulla.
Jag minns inte nu om det är tandhjul eller magnetring på de här bilarna. Magnetringarna är helt släta på ytan.
av Albireo
#1343840
Tack! - Då är det nog en magnetring - förmodligen i drivaxeln. Kan avståndet vara känsligt? (erättningsgivaren kanske är någon mm kortare? - inte "original" givare)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1343901
Avståndet är säkert känsligt. Även typen av givare. Det är inte säkert fel sorts givare ger signal som styrenheten tolkar som rätt.
av Millea
#1344003
Det är en magnetring inbyggd i hjullagret som ABS-sensorn får signal från. Magnetringen är känslig och kan bli förstörd om man är ovarsam med lagret.

Använde du rätt typ av pressverktyg när du monterade lagret? Jag har sett två fall på mitt jobb där lagret inte var pressat helt ibotten på lagerhuset . Det gjorde att det var ca 1 mm större spel mellan magnetringen och sensorn vilket resulterade i att ABS:en inte fungerade. Efter att jag pressat i nytt lager med de små distanserna man ska ha på pressverktyget så bottnade lagret som det är tänkt och allt fungerade igen.
av Albireo
#1344006
Tack för alla svar / idéer!
Det hela började här .: Sjungande hjullager fram
"Rätt pressverktyg?" Förmodligen - men ändå inte... (tror det var detta jag hade tillgång till Pressverktyg Biltema Problemen började när det gamla lagret skulle tas ut.
Halvorna rymdes inte mellan "lagerhuset" och "hjulnavet" men efter att de små "piggarna" på halvorna hade slipats bort gick halvorna precis ned och kunde skruvas ihop.
När lagret skulle pressas tillbaka, gick det bättre (men väldigt tungt även denna gång.)
Rengjorde kanten i lagerhuset, så bra som möjligt med kniv, (för att lagret verkligen inte skulle stoppas av något skit eller oxid)
Pressade till jag var helt viss om att ytterringen av lagret tog mot godset i lagerhuset. Men det kanske hade gått någon 1/100 del mm till, om piggarna på avdragaren hade varit kvar?
(Just nu tänker jag - Var det detta som piggarna var till för? förstod det aldrig till nu - tillsynes låg lagret jäms med huset på utsidan - men det kanske inte ändå gjorde det?)
Ingen aning!

Magnetringen är inget jag lade märke till. (vad kan hända med den?)
"ovarsam"? Lagret tappades inte i golvet, men fick bruka mycket kraft med 3/4" mutterdragaren för att få in lagret i lagerhuset - det gick nästan lika tungt som att dra ut gamla lagret. Även hjullagret tror jag kommer från Biltema.

När bilen rullades ut från garaget tändes ABS-lampan...
Spontant tänkte jag att det är nog en av givarna som gett upp... (mycket våld och värme användes för att få isär alla delar)
Den ena givaren gick att ta ut utan större problem - Den andra fick sitta kvar - den rörde sig bara inte ur fläcken..
Ägaren till bilen skaffade två nya givare (just nu okänt varifrån). Dessa monterade han själv, samtidigt som vinterdäcken åkte på.

Nästa steg för mig blir att se om felkodsläsaren iCarsoft CR Plus (med uppdaterad mjukvara) har något mer att säga om status.
Kan det vara så att det finns "skit" där givaren monterades? - (Den kom inte fullt ned i hålet? - 1/2 mm kvar?)
av Millea
#1344074
Det låter inte helt okej det. När lagret är rätt monterat så ska lagret sitta ca 1-1,5 mm innanför kanten på lagerhuset . Det är det som distanserna är till för.

Sitter kanten på lagret jäms med kanten på lagerhuset så funkar det inte som det är tänkt.
av Albireo
#1344086
Jag är säker på att lagret inte går att trycka in 0,5 mm (möjligen någon 10/del?) Det gick inte se något avstånd (glepa) mellan bakkant på lagerhuset och lagret.
Rengjorde så bra som möjligt innan nya lagret sattes in, för att det inte skulle ta stopp mot något "skräp".
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]