Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1343690
Vad betyder denna felkod? .: Rattlås - service erfordras (Volvo V70 2013)
Upplever inga "problem" - Bilen går att köra med.

Bilen har en nyckel-klump som stoppas in i ett hål (vet inte om alla V70 av den årsmodellen har det)
Sedan trycker man på startknappen - först tändning och sedan startar bilen som vanligt.

Hur nollställs detta fel?
(tar upp problem med mätarställningen i annan länk) Vägmätare stannat / farthållare ur funktion

Ser att vissa bilar måste uppgradera sin programvara med jämna mellanrum - Något man kan göra själv?
#1343902
Låses ratten när du stannat, då? Du måste öppna dörren också, annars ska det inte hända, om jag inte minns fel.
Alla har nyckel som kan stoppas i ett hål. En del har nyckel med sex knappar, som inte behöver stoppas i ett hål, även om man fortfarande kan göra det.
Uppdateringar kräver abonnemang på Volvos mjukvaruserver.
#1343907
apersson850 skrev:Låses ratten när du stannat, då? Du måste öppna dörren också, annars ska det inte hända, om jag inte minns fel.
Ska kolla om ratten låser med nyckel utdragen. Men vad har dörren med ratten att göra? (förardörren var öppen när jag såg meddelandet)
Kan jag förvänta mig att få några andra felkoder genom att avläsa dessa med en iCarsoft CR Plus?
Ägaren är lite "irriterad" över all information som flödar.. han säger att det kan även bli 6-7 felkoder ibland.
#1344093
I alla fall på min bil, som har keyless, och där nyckeln alltså inte behöver stoppas in i hålet, går inte rattlåset i bara för att jag stannar motorn. Jag måste dra ut nyckeln först, men då det inte finns någonting att dra ut nyckeln ur, innebär det att i mitt fall ersätts "dra ut nyckeln" med "öppna dörren".
Hur det fungerar på bilar som måste ha nyckeln i låset vet jag inte riktigt. Står nog i manualen.
#1344187
2ägaren skrev:Ratt låset styres via kombiinstrument. Kopplar du ur det så låser sig inte rattlåset...
Hur kan rattlåset kopplas ur?
apersson850 skrev:I alla fall på min bil, som har keyless, och där nyckeln alltså inte behöver stoppas in i hålet, går inte rattlåset i bara för att jag stannar motorn. Jag måste dra ut nyckeln först, men då det inte finns någonting att dra ut nyckeln ur, innebär det att i mitt fall ersätts "dra ut nyckeln" med "öppna dörren".
Hur det fungerar på bilar som måste ha nyckeln i låset vet jag inte riktigt. Står nog i manualen.
Ingen aning om det kan vara "keyless" men jag har alltid stoppat i nyckeln.
(Måste nog läsa manualen - Ägaren gör det förmodligen inte ;-) )
#1344212
Rattlåset är elektriskt styrt. Om man har felkod så bör man kolla upp vad det är.

Inte kul om rattlåset skulle låsa ratten när man ligger på motorväg.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]