- tis 22 okt 2019, 22:30
#1343673
Jag blev en smula förbluffad idag när jag hämtade ut min bil efter årliga servicen som den tjatade sig till.
Kollade vad som verkligen gjorts, enbart oljebyte och filter till en materialkostnad av 1078 kr (oljan) + drygt 200 kr för filtret. Arbetskostnad... hör och häpna 1035 kr.
Litet koll av ditt och datt var ikryssat... typ kardanaxel, stödlager (?), batteristatus, nivå (underhållsfritt batteri... och bilen säger ifrån om batteriet har låg laddningsnivå... plus att batteriet är nytt samt fulladdat), fylla på spolarvätska (inte bett om, kör med BT spolarvätska till halva deras literpris...), kontroll vätskenivåer motorrum (gör jag regelbundet så givetvis inget att göra där heller).
En skum punkt var "mjukvara nedladdning" påstås det men inget nytt detekterades av min BSR PPC som har koll på mjukvaruversionerna - har något ändrats begär den avläsning som ska skickas in till BSR och man får ny mjukvara som ska laddas i. Inget dylikt skedde så troligen har ingen ny mjukvara laddats ner till denna bil anno 2007...
Kollades även sådant som just kollats på årliga besiktningen typ att tutan fungerar, belysning funkar, avgassystemet sitter som det ska, draganordning ok, bromsledningar/slangar ok, däck ok osv.
Summa för detta kalas: 2.482 SEK.
Ser detta som ren jäkla ripoff så nu får jag nog ta mig en funderare på om jag ska betala dylika summor framöver för att få ytterligare en stämpel i serviceboken. Det handlar om ca 20 min arbete vilket ger ett timpris typ specialistläkare eller datakonsult av högre rang. Dvs 20 minuter om jag som amatör skulle bytt olja och filter på macken med lyft, kolla över det övriga som jag redan visste funkade efter att besiktningen konstaterat att det funkade. Olja av korrekt spec av god klass och filter i OEM-klass kostar ca hälften om jag köper på rätt ställe.
Vad säger den samlade expertisen? Vid vilken punkt i en bils livscykel måste man säga adjö till stämplar i serviceboken och ta över servicen själv? Känns som att jag nått gränsen här när det känns direkt löjeväckande för utfört arbete varav bara en del kan sägas ha med verkligheten och aktuell bil att göra.
Kollade vad som verkligen gjorts, enbart oljebyte och filter till en materialkostnad av 1078 kr (oljan) + drygt 200 kr för filtret. Arbetskostnad... hör och häpna 1035 kr.
Litet koll av ditt och datt var ikryssat... typ kardanaxel, stödlager (?), batteristatus, nivå (underhållsfritt batteri... och bilen säger ifrån om batteriet har låg laddningsnivå... plus att batteriet är nytt samt fulladdat), fylla på spolarvätska (inte bett om, kör med BT spolarvätska till halva deras literpris...), kontroll vätskenivåer motorrum (gör jag regelbundet så givetvis inget att göra där heller).
En skum punkt var "mjukvara nedladdning" påstås det men inget nytt detekterades av min BSR PPC som har koll på mjukvaruversionerna - har något ändrats begär den avläsning som ska skickas in till BSR och man får ny mjukvara som ska laddas i. Inget dylikt skedde så troligen har ingen ny mjukvara laddats ner till denna bil anno 2007...
Kollades även sådant som just kollats på årliga besiktningen typ att tutan fungerar, belysning funkar, avgassystemet sitter som det ska, draganordning ok, bromsledningar/slangar ok, däck ok osv.
Summa för detta kalas: 2.482 SEK.
Ser detta som ren jäkla ripoff så nu får jag nog ta mig en funderare på om jag ska betala dylika summor framöver för att få ytterligare en stämpel i serviceboken. Det handlar om ca 20 min arbete vilket ger ett timpris typ specialistläkare eller datakonsult av högre rang. Dvs 20 minuter om jag som amatör skulle bytt olja och filter på macken med lyft, kolla över det övriga som jag redan visste funkade efter att besiktningen konstaterat att det funkade. Olja av korrekt spec av god klass och filter i OEM-klass kostar ca hälften om jag köper på rätt ställe.
Vad säger den samlade expertisen? Vid vilken punkt i en bils livscykel måste man säga adjö till stämplar i serviceboken och ta över servicen själv? Känns som att jag nått gränsen här när det känns direkt löjeväckande för utfört arbete varav bara en del kan sägas ha med verkligheten och aktuell bil att göra.