Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1343673
Jag blev en smula förbluffad idag när jag hämtade ut min bil efter årliga servicen som den tjatade sig till.

Kollade vad som verkligen gjorts, enbart oljebyte och filter till en materialkostnad av 1078 kr (oljan) + drygt 200 kr för filtret. Arbetskostnad... hör och häpna 1035 kr.

Litet koll av ditt och datt var ikryssat... typ kardanaxel, stödlager (?), batteristatus, nivå (underhållsfritt batteri... och bilen säger ifrån om batteriet har låg laddningsnivå... plus att batteriet är nytt samt fulladdat), fylla på spolarvätska (inte bett om, kör med BT spolarvätska till halva deras literpris...), kontroll vätskenivåer motorrum (gör jag regelbundet så givetvis inget att göra där heller).

En skum punkt var "mjukvara nedladdning" påstås det men inget nytt detekterades av min BSR PPC som har koll på mjukvaruversionerna - har något ändrats begär den avläsning som ska skickas in till BSR och man får ny mjukvara som ska laddas i. Inget dylikt skedde så troligen har ingen ny mjukvara laddats ner till denna bil anno 2007...

Kollades även sådant som just kollats på årliga besiktningen typ att tutan fungerar, belysning funkar, avgassystemet sitter som det ska, draganordning ok, bromsledningar/slangar ok, däck ok osv.

Summa för detta kalas: 2.482 SEK.

Ser detta som ren jäkla ripoff så nu får jag nog ta mig en funderare på om jag ska betala dylika summor framöver för att få ytterligare en stämpel i serviceboken. Det handlar om ca 20 min arbete vilket ger ett timpris typ specialistläkare eller datakonsult av högre rang. Dvs 20 minuter om jag som amatör skulle bytt olja och filter på macken med lyft, kolla över det övriga som jag redan visste funkade efter att besiktningen konstaterat att det funkade. Olja av korrekt spec av god klass och filter i OEM-klass kostar ca hälften om jag köper på rätt ställe.

Vad säger den samlade expertisen? Vid vilken punkt i en bils livscykel måste man säga adjö till stämplar i serviceboken och ta över servicen själv? Känns som att jag nått gränsen här när det känns direkt löjeväckande för utfört arbete varav bara en del kan sägas ha med verkligheten och aktuell bil att göra.
#1343676
Jag tycker inte det är värt pengarna för att få stämpel i boken. Man gör ju en " egen" dokumentation vad man gjort och vid vilket miltal. Dessutom vet man att det blir ordentligt gjort.. till under halva priset.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

#1343682
Jag har en V70 2008. Gör service själv. Skriver in i boken vad jag gör och sparar kvitton på oljor mm.

Åk till din volvoverkstad och be om ett papper vad som görs vid service. Det är många punkter men få vettiga.

Kontroll att batteriet sitter fast. Torkarblad. Lufttryck däck mm. Det står där för att det ska se mycket ut. Men kolla sånt är ju lätt. Se bara till att byta olja och filter. Kamrem och multirem när det behövs. Remmar lejer jag bort. Oljebyte och luftfilterbyte mm är lätt fixat. Osäker så kolla på Youtube.

Hur man återställer service indikatorn finns även den på Youtube.

Uppdateringar som Volvo pratar om vid sevice.. Inte så troligt att det finns till min 11 år gamla bil.

Jag köper delar från Tyskland. Superbilligt trotts frakt. Olja enligt rätt spec på BT

Bilen mer än 10 år och många mil. Så ingen masinskadeförsäkring/garanti. Varför betala dyr service då??
#1343685
Vi kan ju skänka en tanke till alla verktyg, programvaror, lagerhållning, lokal och personal som dom faktiskt ska dra runt med pengarna.

Jag servar också det mesta själv, anser att jag aldrig får tillbaka pengarna som kanske blir 5-10.000:- per vända.
#1343686
Ja då är jag inte ensam om att känna att det är dags att ta saken i egna händer framöver :)

Lyckades få bort ett helt onödigt byte av luftfiler till motorn som de först ville ha drygt 500 kr ytterligare för... eftersom jag bytte detta själv strax innan servicen förra året för ca halva priset, tog ca 2 minuter bestyckad med en lämplig skruvmejsel.

Helt klart beredd att leja bort litet jobbigare grejer typ byta kamrem etc men för sånt här busenkelt som oljeservice... nej fan heller att jag betalar dessa pengar.

Köper något fint till frugan istället på vägen hem från macken med lyften för de 2000 kronorna jag slipper betala till Volvos serviceorganisation... :-)

Sedan inte att förglömma: bilen ska lämnas till servicen tidigt på morgonen och den ska hämtas framåt eftermiddag/kväll när det är klart = ett helt jäkla företag jfr att bara svänga inom en mack med lyft och fixa på 20 min.
#1343695
Det första jag gjorde när jag köpte min V70 för snart 3 år sedan var att serva den själv. Bilhandlaren påstod att en service gjordes innan jag hämtade den och visst fanns en stämpel i boken men den talade inte om vad som gjorts så för att vara på säkra sidan bytte jag olja + filter, luftfilter, bränslefilter och kupéfilter (kupéfiltret var f.ö monterat åt fel håll). Sen när det var dags för service igen hade jag tecknat ett serviceavtal på bilen varpå jag lämnade in den på Volvo åf för då var det ändå dags för kamremsbyte vilket jag helst inte gör själv. När det sen var dags för 21k service så gjorde jag denna själv då avtalet löpt ut och upptäcker då att det är samma kupéfilter som sitter där sen jag monterade det, dvs Volvoverkstan hade ej bytt detta (kollade dock aldrig upp om dom påstod att dom gjort det). Oavsett så skall tydligen just kupéfiltret bytas vid varje service (enligt serviceprogrammet i VIDA).

Så jag litar inte på verkstäder generellt och tycker också att priserna är väldigt dyra för enklare saker. Servar och reparerar alltid själv i den mån av kunskap jag har. Behövde byta servopumpen för ett tag sedan och det var inget jag kände att jag ville göra själv så då fick jag punga ut med 11 000:- till volvoverkstan. :-( Priset på pumpen var ca 5000:-
#1343706
Det är ju naturligtvis valfritt att köpa tjänster och man bör ju köpa de tjänster man behöver och känner är värda sitt pris. Om man servar och kontrollerar allting själv behöver man naturligtvis inte låta någon annan göra samma sak, men de flesta lämnar bilen på service för att de vill att verkstaden skall se till så bilen är i bra skick, för något eget intresse eller kunskap inom det området har man inte.

Själv tycker jag det är humant pris, på gränsen till billigt, vad är 1000kr i arbetskostnad för något som kanske tar uppemot 60 minuter om man gör det som skall göras inkl. inkörning/utkörning, betalning etc. etc.? Det är ju en hel del saker som dom pengarna skall täcka och att dom inte behöver kontrollera några saker på just din bil betyder ju inte att man inte kontrollerar det eller att de inte behöver kontrolleras på andra bilar.

Nedladdning mjukvaror görs ju oavsett om bilen behöver dom eller ej, den måste ju ändå kontrollera om det behövs, vilket är ett arbetsmoment och kostar utrustning/abonnemang för verkstaden. Din PPC noterar för övrigt mest troligt bara ECM programvaran om den ändrats, vilket är en av ett tjugotal styrenheter i bilen. Sen är det ju inte så troligt att det finns uppdateringar som behöver göras på en så gammal bil, men om det behövs så ingår det.
#1344178
Absolut. Jag kommer att utöva min möjlighet att göra välinformerade val i ev framtida anlitande av Volvo för "Essential service" typ byta olja vilket är en sak som ska ske en ggr per år oavsett. Man kan köra många tusen mil under året - hur många beror på motormodell - men det är åtminstone byte av olja & filter en ggr per år.

Jag har i alla fall blivit på det klara med att det enda påtagliga som sker är just detta att byta olja och filter på en -07 modell. Det där med att uppgradera mjukvara etc är bara något som står på pappret och inget som sker i verkligheten vad gäller äldre bilmodeller. Ingen avläsning av felkoder sker heller (enligt serviceteknikern själv), övriga servicepunkter/kontrollpunkter enligt protokollet kan man som sagt undra litet över tex vad gäller kontroll av stödlager på kardan vad gäller aktuell framhjulsdriven bil... väldigt många BS-punkter i protokollet och övriga saker får man ändå kollat vid årliga besiktningen.

Så för min del är det ett stort Nej i fortsättningen på denna typ av service. Det är helt orimligt att betala 2500 kr för att byta olja och filter på min bil, Volvo S80N --07. Total ripoff. Bara att inse vad det handlar om och inrätta sig därefter.

Som sagt: jag byter detta själv på ca 20 minuter på en mack med lyft. Behöver inte boka tid, jag gör det när det passar.

Och sitter inte utan bil en hel dag och ska behöva leverera bilen på morgonen och hämta framåt kvällen, med logistiken kring det.

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]