Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tv80
#1342365
Hej,
Har fått bekräftat av Volvo verkstad genom felsökning att det troligtvis är T-map givaren som är kass på min bil då motorlampan lyser. Dem vill byta den men tar 3500 kr för detta. :-o

Själva givaren verkar inte kosta mer än ca 500 kr på nätet så jag undrar om den är krånglig att byta själv. Har kollat lite på forumet men hittar inget jättebra.

Jag har en VOLVO V70 III (BW, 135) D3 Diesel (163 hk, år från 2010) Den är automatväxlad.

Är det någon som vet hur man byter den och om det går att göra det själv utan att ta ner fronten som Volvo vill göra?
Är det denna givare som jag ska ha https://www.bildelarexpert.se/bosch-679600#
Någon som har koll på om det är Bosch givare som Volvo använder som original?

Är det någon som testat att rengöra den med elektronik rengöringsspray eller är det lika bra att byta med en gång?

Mvh TV
av Desmodue
#1342366
I bland kan det ju vara så att de behöver riva halva motorn för att komma åt en givare som sitter långt ner vid torpedväggen, som tex. tempgivare vilket skulle kosta 4 500:- att byta har jag för mig.
av Tv80
#1342384
På filmen såg det ju lätt ut. Hoppas det är lika lätt i verkligheten. Är det någon som vet volvos art nummer på Tmapen? Eller borde det funka att söka på regnummer på dem olika näthandlarna.
av Millea
#1342447
Hej! Volvo original är en bosch givare . Du ska ha en boschgivare som heter 0261 230 295 till din bil . Den passar motorkod D5204T2. Från årsmodell 2012 så är motorkoden D5204T3 och då ska man ha 0261 230 293. Den är lätt att byta, sitter med en torx 25 skruv.
av Tv80
#1343465
Tänkte bara uppdatera hur det gick med Tmap bytet. Inte alls lika smidigt som på filmen ovan. Vet inte om det är dieselvärmaren eller något annat men det satt invägen för att föra ner handen ovanifrån. Inte ens en barnhand kunde nått ner där. Jag fick lokalisera TMapen med ficklampa och sedan iblindo känna mig fram nerifrån under bilen. Det finns en liten glipa där man kan trycka in handen men den med större nävar löser inte detta utan större demontering. Jag lyckades iaf få torxen på plats och få loss den efter ett jäkla pillande och sedan i blindo igen försöka få ner den nya tmapen i hålet.
Det gick iaf tillslut mendet var fasen inte lätt. Men jag sparade 3000 kr och känner mig nöjd. Nollade felkoden och hoppas nu att det löste problemet. :-)
av Tv80
#1343478
Ganska säker på att det inte var dieselvärmaren som var i vägen iaf nu när jag kollat var den sitter. Men något var det som satt där och gjorde det oerhört trångt.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]