Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341863
Jag har blivit med V70, på något vis.

Det är en 2016 (tillverkad -15), med D4 2.0, motorkod D4204T5, som jag förstått det.

Motorlampan lyste när jag köpte den och fick berättat att det var EGR ventil-relaterat.
Jag räknade med att få byta den då och köpte bilen.

Efter att ha läst på om detta, så inser jag att jag inte hittat någon tråd om hur man tar loss och rengör komponenterna.
Bara mest att Volvo byter ut dem, på garanti och lite annat, med i mitt tycke oklart resultat.

Jag är av gamla skolan, så jag gillar att veta varför komponenter havererar, inte bara byta ut och köra på.
Går de laga? Om inte varför? Osv.

Nu är detta en bil som passerat sina garantier, den har gått lite drygt 55000mil, som taxi.

Men eftersom EGR problem verkar komma lite på olika mil, kanske det gynnar någon annan som har en som gått en bit eller som i framtiden passerar sina garantier. De flesta av denna årsmodell är väl inte ens uppe i 6000 mil än och jag vet inte hur länge Volvo byter på garanti/goodwill.

Denna vagn är av den nyare generationen, som inte går att läsa med Vida, tyvärr.
Jag fick avläst koderna hos en lokal bilmekaniker, som hade en ganska avancerad läsare (MECA-kedjan).
Jag vet inte vad Volvo tar för detta.

Efter att ha haft bilen ett par veckor så tändes även "försämrad motorprestanda" som jag antar är följden av att avgasvärdena blir "för" felaktiga.
IMG_5563.JPG
IMG_5563.JPG (298.33 KiB) Visad 14004 gånger


Kan inte säga att det känns särskilt annorlunda att köra bilen, så det läget verkar inte påverka hur bra bilen går, nämnvärt.

Så nu tänkte jag titta till EGR och hans kompisar och fota samtidigt.

Man skymtar ovan nämnda på höger sida, framifrån sett, delvis under kåpan.
Man kan se vacuumklockan som drar i ett av spjällen och lite annat. (pilen).
Det går också att komma åt armen som klockan drar i här, för att se om spjället fastnat.
(I mitt fall rörde sig detta spjäll helt ok).
IMG_5565.JPG
IMG_5565.JPG (599.49 KiB) Visad 14004 gånger


Motorkåpan sitter med fyra plast-torx.
IMG_5564.JPG
IMG_5564.JPG (514.82 KiB) Visad 14004 gånger


Bort med den, bara.
Under detta börjar man se motorn och är man här lite novis, så är det lätt att lägga sig i fosterställning och suga på tummen av hur rörigt det ser ut.
IMG_5566.JPG
IMG_5566.JPG (490.48 KiB) Visad 14004 gånger


Strunt nu i det och kom ihåg att det sitter en Ottomotor under allt bös, som det gjort i en herrans massa år nu.
Om du är osäker på vart saker satt, använd en kamera.

En sak som kommer med år och mil är smuts och sunk.
Jag väljer därför att motortvätta först. Inga medel, bara hetvattentvätt med bred stråle.
Man kan undvika att spruta rakt på boxar, om man vill. Jag kör på bara och blåser med tryckluft efter.
Finns säkert folk som kippar efter andan nu...
IMG_5569.JPG
IMG_5569.JPG (696.18 KiB) Visad 14004 gånger


Det blir liksom ett snäpp lättare att faktiskt se skruvarna som ska bort, istället för smuts.
Med ens blir området vi ska in i lite trevligare att se på. Det kommer vara tillräckligt med smuts kvar ändå, för att alla ska bli nöjda. Tvätten kommer inte åt överallt.




Man kan säkert göra detta i olika ordning, jag skruvade loss en del skruvar i onödan, bland annat skruvar som höll kylet mot EGR huset, innan jag begrep att det inte behövdes.

Jag började i alla fall med att lossa batteripolen, efter att ha fått kolla i den elektroniska manualen, för jag begrep inte var det satt.
I efterhand så kunde jag sett symbolen på plasten, för batteri...
IMG_5577.JPG
IMG_5577.JPG (798.92 KiB) Visad 14004 gånger
IMG_5583.JPG
IMG_5583.JPG (683.59 KiB) Visad 14004 gånger

Luftburken är en god idé att lossa för åtkomligheten.
IMG_5579.JPG
IMG_5579.JPG (722.54 KiB) Visad 14004 gånger

I samma anda ville jag lossa luftröret som går ovanpå motorn, i bakkant:
IMG_5572.JPG
IMG_5572.JPG (786.01 KiB) Visad 14004 gånger


Detta rör sitter med en skruv uppifrån motorn. Lossar man den och den lilla slangen som går till ventilkåpan, så ökas åtkomligheten.
Om man gör som jag och bryter loss röranslutningen, så får man mer jobb. Tror det utarmats av milen, för det var inte så svårt att bryta loss alls.
Min gamla vän; Gorilla Glue, fick komma till hjälp, som så många gånger förr.
IMG_5580.JPG
IMG_5580.JPG (470.96 KiB) Visad 14004 gånger
IMG_5581.JPG
IMG_5581.JPG (241.52 KiB) Visad 14004 gånger
IMG_5582.JPG
IMG_5582.JPG (467.32 KiB) Visad 14004 gånger


Om du är klar med att förstöra saker, kan du i alla fall nu lossa plåtbygeln som sitter på EGR huset.
Sitter med två muttrar.
IMG_5584.JPG
IMG_5584.JPG (583.97 KiB) Visad 14004 gånger


Röret som sitter innanför plåten och går till insuget ska sedan loss.
IMG_5573.JPG
IMG_5573.JPG (623.96 KiB) Visad 14004 gånger


En viss sunkighet upplevs här.

Röränden, som sticker in i insuget:
IMG_5591.JPG
IMG_5591.JPG (306.61 KiB) Visad 14004 gånger


Hålet i insuget:
IMG_5593.JPG
IMG_5593.JPG (573.69 KiB) Visad 14004 gånger


Inkommande rör ska också loss. Sitter med två torx. Flikarna är för att hålla metallpackningen på plats.
De är för att det inte går att sticka in packningen efter att man skruvat dit hela enheten igen, märkte jag.
IMG_5594.JPG
IMG_5594.JPG (378.53 KiB) Visad 14004 gånger


Kontaktstycke som ska loss. Är till en elektrisk spjällmotor, eller vad det kallas. Styr ett annat spjäll i huset.
IMG_5595.JPG
IMG_5595.JPG (514.19 KiB) Visad 14004 gånger


Här är det pilar och cirklar!
Röda pilar är till skruvar man kan lossa, om man vill göra det lite mer utmanande.
De håller ihop huset med kylet. Lossar man dem får man ändå inte loss kylet, för de sitter med två skruvar till, från andra sidan huset. Grön cirkel är till luftröret, det på ovansidan, baksida motor, det med Gorilla Glue, om du minns.
Grön pil är en skruv som är vettig att lossa. Ett kylrör sitter fäst med den.
IMG_5596.JPG
IMG_5596.JPG (500.99 KiB) Visad 14004 gånger


Vacuumtanken som sitter vid insuget, behöver lossas. Sitter med tre torx i insuget.
Den går att trassla ur uppåt, utan att lossa några vacuumslangar.
IMG_5569.JPG
IMG_5569.JPG (224.46 KiB) Visad 14004 gånger



Slut på del ett, det går inte att lägga fler bilder i ett inlägg, verkar det.
Senast redigerad av 2 buurt, redigerad totalt 0 gång.
#1341876
Man får innan dess lossa kontaktstycket som sitter i givaren i insuget samt lite kabelhållare.
IMG_5597.JPG
IMG_5597.JPG (523.17 KiB) Visad 13983 gånger


Ligger här upp och ner, med slangar fortfarande på.
IMG_5598.JPG
IMG_5598.JPG (466.7 KiB) Visad 13983 gånger


Hela EGR-enheten sitter skruvad i toppen på motorn, med tre skruvar. För att komma åt den nedre, behöver man troligen lossa vacuumklockan. Det gjorde i alla fall jag. Klockan sitter i två torx, "örat" och vacuumslangen. "Örat" är påtryck på axeln som drar i det "stora" EGR spjället.
IMG_5599.JPG
IMG_5599.JPG (466.78 KiB) Visad 13983 gånger


Tydligen var det svårt att få till en bild på detta. Pilarna visar var skruvarna sitter, på ett ungefär.
IMG_5600.JPG
IMG_5600.JPG (473.05 KiB) Visad 13983 gånger


Nu när de är loss, hänger enheten kvar i slangarna till kylningen. Jag satte två skruvklammor för att inte all kylarvätska skulle tappas ut. Det kom nästan inget kylarvatten alls, kanalen i kylet är inte lång.
IMG_5601.JPG
IMG_5601.JPG (466.17 KiB) Visad 13983 gånger


Så här är det utan EGR-enheten på plats. Man ser här var den nedre skruven ska sitta.
IMG_5602.JPG
IMG_5602.JPG (556.78 KiB) Visad 13983 gånger


Hela enheten före & efter utvändig tvätt:
IMG_5605.JPG
IMG_5605.JPG (389.96 KiB) Visad 13983 gånger
IMG_5609.JPG
IMG_5609.JPG (302.43 KiB) Visad 13983 gånger


Nu är det bänkjobb.


De två sista skruvarna (om man jobbat sig och lossat de andra på plats), lossas.
Då får man isär kylet från huset:
IMG_5615.JPG
IMG_5615.JPG (265.87 KiB) Visad 13983 gånger
IMG_5616.JPG
IMG_5616.JPG (397.22 KiB) Visad 13983 gånger


Kylet är uppdelat i två sidor, där avgaserna går in och ut. Jag vet inte varför man vill kyla ner dem på detta vis, kanske har med att insuget är i plast, att göra? Många andra komponenter kanske tar skada av för varma återförda avgaser.

"In"-sidan är klabbigare än "Ut"
IMG_5619.JPG
IMG_5619.JPG (979.85 KiB) Visad 13983 gånger


Jag satte det att bada i lite kallavfettning, så länge.
IMG_5620.JPG
IMG_5620.JPG (517.73 KiB) Visad 13983 gånger


Spjällhuset var också sotigt, dock kärvade inte det stora spjället, utan rörde sig fint. Precis som jag trodde då det gick att röra armen utifrån, den vid vacuumklockan, om du minns?

Däremot var det lite mer oklart med det elektriska spjället, tycker jag.
Lossade plastkåpan som satt över mekanismen och även här är det nersunkat:
IMG_5622.JPG
IMG_5622.JPG (434.41 KiB) Visad 13983 gånger


"Bågen" ska ju dra i en axel med ett litet hjul, som rullar inuti bågen. Sedan ska fjädern dra tillbaka, som jag förstår det.
I mina ögon en ganska ömtålig konstruktion, om den lilla fjädren ska dra tillbaka, det vill säga.
Detta var det enda jag hittade som kanske ställde till det med spjällhuset.

Allt fick bada en stund medans jag återgick till bilen och demonterade tryckgivaren i insuget:
IMG_5624.JPG
IMG_5624.JPG (475.43 KiB) Visad 13983 gånger
IMG_5626.JPG
IMG_5626.JPG (537.47 KiB) Visad 13983 gånger


Inte heller givaren imponerade i renhet.
Detta kanske är en källa till felaktiga värden, tänker jag.
Jag gjorde rent ordentligt och kör på samma givare. De är inte så dyra, typ 450 spänn, så man kanske kan byta, för säkerhets skull, om man känner för det.
IMG_5629.JPG
IMG_5629.JPG (180.55 KiB) Visad 13983 gånger


Nu var det dags för tvätten att komma till användning igen.
Kylet tog jag med bredstrålen, efter att ha borstat loss det jag kom åt.
Jag var enveten och spolade länge och noga, i alla kanaler, från alla vinklar.
När det slutade komma svart vatten, bytte jag kanal.
Efter detta badade jag det i varmt vatten och knackade på det med en hammare lite lätt, lite överallt.
Så mycket sotkorn!

Detta moment får man nog vara enveten med.
Till slut var det nog, förutom något enstaka korn.
Flödet blev nog i alla fall tio gånger bättre efter:
IMG_5631.JPG
IMG_5631.JPG (414.96 KiB) Visad 13983 gånger


Spjällhuset fick också sin beskärda del av tvätten. Denna tog jag dock med roto-strålen, för det var inte lika känsligt, anser jag. (Roto-strålen kan böja lamellerna i kylet, tror jag).
Det räckte dock inte, utan tandborste och till slut skruvmejsel för att skrapa loss avlagringarna, krävdes.
IMG_5642.JPG
IMG_5642.JPG (421.74 KiB) Visad 13983 gånger


Den eldrivna mekanismen motionerade jag med avfettningsbad där axeln går in:
IMG_5634.JPG
IMG_5634.JPG (429.83 KiB) Visad 13983 gånger


Mellan hus och kyl ligger en plåtpackning med färg(?) på. Denna var lite flagig så jag tog loss det lösa med stålborste och lade på packningsmassa, tunt.
IMG_5646.JPG
IMG_5646.JPG (389.57 KiB) Visad 13983 gånger


Därefter är det dags att skruva ihop och tillbaka huset.

Fortsättning i del 3.
#1341877
Bilder på ihopsatt och återmonterat hus:
IMG_5647.JPG
IMG_5647.JPG (244.08 KiB) Visad 13981 gånger
IMG_5648.JPG
IMG_5648.JPG (373.96 KiB) Visad 13981 gånger
IMG_5649.JPG
IMG_5649.JPG (449.54 KiB) Visad 13981 gånger
IMG_5651.JPG
IMG_5651.JPG (657.11 KiB) Visad 13981 gånger

Vill man så kan man bryta loss "örat" på vacumklockans axeln, när man försöker sätta tillbaka den.
Detta testade jag. Inte heller här krävdes någon större insats för detta.
IMG_5650.JPG
IMG_5650.JPG (598.57 KiB) Visad 13981 gånger

Därmed stannade ihopsättningsprojektet här, för dagen.
Gorilla Glue får jobba över natten och jag återkommer med fortsättningen.
#1341894
Bra tips :)
#1341900
Detta var en riktigt utförlig och simpelt och följa-guide. Detta borde fästas och sparas för framtiden. Framförallt V70 med diesel-motorer(som finns uppsjö av på blocket och om någpn som köpt stompar in sig här och gillar och pilla/mecka så är det good-to-go. Funkar detta utförande på samtliga volvo-diesel-modeller eller är det enbart V70?
#1341922
Suveränt arbetet. Se till att få den klistrad under mekartips.

Kylaren är till för att få ned tempen på avgaserna som återförs till cylindern och på så sätt få det kallare i cylindern så det bildas mindre NOX.

Jag har sett på nätet att man rengör genom att blästra insidan av EGRen med valnötskal.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]