av buurt - lör 12 okt 2019, 16:46
- lör 12 okt 2019, 16:46
#1341863
Jag har blivit med V70, på något vis.
Det är en 2016 (tillverkad -15), med D4 2.0, motorkod D4204T5, som jag förstått det.
Motorlampan lyste när jag köpte den och fick berättat att det var EGR ventil-relaterat.
Jag räknade med att få byta den då och köpte bilen.
Efter att ha läst på om detta, så inser jag att jag inte hittat någon tråd om hur man tar loss och rengör komponenterna.
Bara mest att Volvo byter ut dem, på garanti och lite annat, med i mitt tycke oklart resultat.
Jag är av gamla skolan, så jag gillar att veta varför komponenter havererar, inte bara byta ut och köra på.
Går de laga? Om inte varför? Osv.
Nu är detta en bil som passerat sina garantier, den har gått lite drygt 55000mil, som taxi.
Men eftersom EGR problem verkar komma lite på olika mil, kanske det gynnar någon annan som har en som gått en bit eller som i framtiden passerar sina garantier. De flesta av denna årsmodell är väl inte ens uppe i 6000 mil än och jag vet inte hur länge Volvo byter på garanti/goodwill.
Denna vagn är av den nyare generationen, som inte går att läsa med Vida, tyvärr.
Jag fick avläst koderna hos en lokal bilmekaniker, som hade en ganska avancerad läsare (MECA-kedjan).
Jag vet inte vad Volvo tar för detta.
Efter att ha haft bilen ett par veckor så tändes även "försämrad motorprestanda" som jag antar är följden av att avgasvärdena blir "för" felaktiga.
Kan inte säga att det känns särskilt annorlunda att köra bilen, så det läget verkar inte påverka hur bra bilen går, nämnvärt.
Så nu tänkte jag titta till EGR och hans kompisar och fota samtidigt.
Man skymtar ovan nämnda på höger sida, framifrån sett, delvis under kåpan.
Man kan se vacuumklockan som drar i ett av spjällen och lite annat. (pilen).
Det går också att komma åt armen som klockan drar i här, för att se om spjället fastnat.
(I mitt fall rörde sig detta spjäll helt ok).
Motorkåpan sitter med fyra plast-torx.
Bort med den, bara.
Under detta börjar man se motorn och är man här lite novis, så är det lätt att lägga sig i fosterställning och suga på tummen av hur rörigt det ser ut.
Strunt nu i det och kom ihåg att det sitter en Ottomotor under allt bös, som det gjort i en herrans massa år nu.
Om du är osäker på vart saker satt, använd en kamera.
En sak som kommer med år och mil är smuts och sunk.
Jag väljer därför att motortvätta först. Inga medel, bara hetvattentvätt med bred stråle.
Man kan undvika att spruta rakt på boxar, om man vill. Jag kör på bara och blåser med tryckluft efter.
Finns säkert folk som kippar efter andan nu...
Det blir liksom ett snäpp lättare att faktiskt se skruvarna som ska bort, istället för smuts.
Med ens blir området vi ska in i lite trevligare att se på. Det kommer vara tillräckligt med smuts kvar ändå, för att alla ska bli nöjda. Tvätten kommer inte åt överallt.
Man kan säkert göra detta i olika ordning, jag skruvade loss en del skruvar i onödan, bland annat skruvar som höll kylet mot EGR huset, innan jag begrep att det inte behövdes.
Jag började i alla fall med att lossa batteripolen, efter att ha fått kolla i den elektroniska manualen, för jag begrep inte var det satt.
I efterhand så kunde jag sett symbolen på plasten, för batteri...
Luftburken är en god idé att lossa för åtkomligheten.
I samma anda ville jag lossa luftröret som går ovanpå motorn, i bakkant:
Detta rör sitter med en skruv uppifrån motorn. Lossar man den och den lilla slangen som går till ventilkåpan, så ökas åtkomligheten.
Om man gör som jag och bryter loss röranslutningen, så får man mer jobb. Tror det utarmats av milen, för det var inte så svårt att bryta loss alls.
Min gamla vän; Gorilla Glue, fick komma till hjälp, som så många gånger förr.
Om du är klar med att förstöra saker, kan du i alla fall nu lossa plåtbygeln som sitter på EGR huset.
Sitter med två muttrar.
Röret som sitter innanför plåten och går till insuget ska sedan loss.
En viss sunkighet upplevs här.
Röränden, som sticker in i insuget:
Hålet i insuget:
Inkommande rör ska också loss. Sitter med två torx. Flikarna är för att hålla metallpackningen på plats.
De är för att det inte går att sticka in packningen efter att man skruvat dit hela enheten igen, märkte jag.
Kontaktstycke som ska loss. Är till en elektrisk spjällmotor, eller vad det kallas. Styr ett annat spjäll i huset.
Här är det pilar och cirklar!
Röda pilar är till skruvar man kan lossa, om man vill göra det lite mer utmanande.
De håller ihop huset med kylet. Lossar man dem får man ändå inte loss kylet, för de sitter med två skruvar till, från andra sidan huset. Grön cirkel är till luftröret, det på ovansidan, baksida motor, det med Gorilla Glue, om du minns.
Grön pil är en skruv som är vettig att lossa. Ett kylrör sitter fäst med den.
Vacuumtanken som sitter vid insuget, behöver lossas. Sitter med tre torx i insuget.
Den går att trassla ur uppåt, utan att lossa några vacuumslangar.
Slut på del ett, det går inte att lägga fler bilder i ett inlägg, verkar det.
Det är en 2016 (tillverkad -15), med D4 2.0, motorkod D4204T5, som jag förstått det.
Motorlampan lyste när jag köpte den och fick berättat att det var EGR ventil-relaterat.
Jag räknade med att få byta den då och köpte bilen.
Efter att ha läst på om detta, så inser jag att jag inte hittat någon tråd om hur man tar loss och rengör komponenterna.
Bara mest att Volvo byter ut dem, på garanti och lite annat, med i mitt tycke oklart resultat.
Jag är av gamla skolan, så jag gillar att veta varför komponenter havererar, inte bara byta ut och köra på.
Går de laga? Om inte varför? Osv.
Nu är detta en bil som passerat sina garantier, den har gått lite drygt 55000mil, som taxi.
Men eftersom EGR problem verkar komma lite på olika mil, kanske det gynnar någon annan som har en som gått en bit eller som i framtiden passerar sina garantier. De flesta av denna årsmodell är väl inte ens uppe i 6000 mil än och jag vet inte hur länge Volvo byter på garanti/goodwill.
Denna vagn är av den nyare generationen, som inte går att läsa med Vida, tyvärr.
Jag fick avläst koderna hos en lokal bilmekaniker, som hade en ganska avancerad läsare (MECA-kedjan).
Jag vet inte vad Volvo tar för detta.
Efter att ha haft bilen ett par veckor så tändes även "försämrad motorprestanda" som jag antar är följden av att avgasvärdena blir "för" felaktiga.
Kan inte säga att det känns särskilt annorlunda att köra bilen, så det läget verkar inte påverka hur bra bilen går, nämnvärt.
Så nu tänkte jag titta till EGR och hans kompisar och fota samtidigt.
Man skymtar ovan nämnda på höger sida, framifrån sett, delvis under kåpan.
Man kan se vacuumklockan som drar i ett av spjällen och lite annat. (pilen).
Det går också att komma åt armen som klockan drar i här, för att se om spjället fastnat.
(I mitt fall rörde sig detta spjäll helt ok).
Motorkåpan sitter med fyra plast-torx.
Bort med den, bara.
Under detta börjar man se motorn och är man här lite novis, så är det lätt att lägga sig i fosterställning och suga på tummen av hur rörigt det ser ut.
Strunt nu i det och kom ihåg att det sitter en Ottomotor under allt bös, som det gjort i en herrans massa år nu.
Om du är osäker på vart saker satt, använd en kamera.
En sak som kommer med år och mil är smuts och sunk.
Jag väljer därför att motortvätta först. Inga medel, bara hetvattentvätt med bred stråle.
Man kan undvika att spruta rakt på boxar, om man vill. Jag kör på bara och blåser med tryckluft efter.
Finns säkert folk som kippar efter andan nu...
Det blir liksom ett snäpp lättare att faktiskt se skruvarna som ska bort, istället för smuts.
Med ens blir området vi ska in i lite trevligare att se på. Det kommer vara tillräckligt med smuts kvar ändå, för att alla ska bli nöjda. Tvätten kommer inte åt överallt.
Man kan säkert göra detta i olika ordning, jag skruvade loss en del skruvar i onödan, bland annat skruvar som höll kylet mot EGR huset, innan jag begrep att det inte behövdes.
Jag började i alla fall med att lossa batteripolen, efter att ha fått kolla i den elektroniska manualen, för jag begrep inte var det satt.
I efterhand så kunde jag sett symbolen på plasten, för batteri...
Luftburken är en god idé att lossa för åtkomligheten.
I samma anda ville jag lossa luftröret som går ovanpå motorn, i bakkant:
Detta rör sitter med en skruv uppifrån motorn. Lossar man den och den lilla slangen som går till ventilkåpan, så ökas åtkomligheten.
Om man gör som jag och bryter loss röranslutningen, så får man mer jobb. Tror det utarmats av milen, för det var inte så svårt att bryta loss alls.
Min gamla vän; Gorilla Glue, fick komma till hjälp, som så många gånger förr.
Om du är klar med att förstöra saker, kan du i alla fall nu lossa plåtbygeln som sitter på EGR huset.
Sitter med två muttrar.
Röret som sitter innanför plåten och går till insuget ska sedan loss.
En viss sunkighet upplevs här.
Röränden, som sticker in i insuget:
Hålet i insuget:
Inkommande rör ska också loss. Sitter med två torx. Flikarna är för att hålla metallpackningen på plats.
De är för att det inte går att sticka in packningen efter att man skruvat dit hela enheten igen, märkte jag.
Kontaktstycke som ska loss. Är till en elektrisk spjällmotor, eller vad det kallas. Styr ett annat spjäll i huset.
Här är det pilar och cirklar!
Röda pilar är till skruvar man kan lossa, om man vill göra det lite mer utmanande.
De håller ihop huset med kylet. Lossar man dem får man ändå inte loss kylet, för de sitter med två skruvar till, från andra sidan huset. Grön cirkel är till luftröret, det på ovansidan, baksida motor, det med Gorilla Glue, om du minns.
Grön pil är en skruv som är vettig att lossa. Ett kylrör sitter fäst med den.
Vacuumtanken som sitter vid insuget, behöver lossas. Sitter med tre torx i insuget.
Den går att trassla ur uppåt, utan att lossa några vacuumslangar.
Slut på del ett, det går inte att lägga fler bilder i ett inlägg, verkar det.
Senast redigerad av 2 buurt, redigerad totalt 0 gång.