Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1349990
buurt skrev: lör 23 nov 2019, 15:09 Jag tankar på Q-star.

Nej, du har rätt, det är inte hållbart att göra det jobbet var 500-mil, eller så.
Jag kommer undvika de här motorerna i framtiden.

Ska ta ett snack med Volvo och se vad de säger, tänkte jag.
De bör ju ge dig någon rabatt "goodwill" nu när de gått ut med åtgärds kampanjer för egr problemen.

Annars är det 20k vad jag hört, angående dieseln när min lampa lyste under en lång period så märkte jag att den slocknade när jag bytte från Tanka till Ingo eller st1. Inte för att det löste problemet men det ger ändå en signal att det kan ha med saken att göra,så jag kör på det nu.

Tanka och okQ8 är samma vad jag hört vilket som Q-star tillhör vet jag inte men det går ju att googla kanske.
#1350637
Hej!

Pratade med Volvo idag och blev like klokare.
Eller kanske inte.

Volvo har återkallat bilar för EGR-åtgärd.
Vilka det gäller, visste de inte exakt, hittills har de som ska åtgärdats blivit tillsända brev.

Min var inte med i listan, i alla fall inte än.
Det spelar ingen roll hur långt bilen gått, ska den åtgärdas görs detta utan hänsyn till miltal.

En del gånger gör de rent givare i insuget och bakom, i ett rör någonstans. På en dela andra byts hela kylsystemet ut till EGR.
Han hade inte koll på vilka som gjordes vad med.

Det gäller VEA motorer från 2014, med vissa ändelser i motortypnumret.

Jag gissar (och han lite också) att de tar det i omgångar för att det inte ska bli kaos.

Givaren i insuget byts tydligen på löpande band...

Det finns alltså inget sätt att få reda på om min bil kommer täckas och i så fall vad de gör med den, i nuläget.
#1350879
buurt skrev: tis 26 nov 2019, 19:15 Hej!

Pratade med Volvo idag och blev like klokare.
Eller kanske inte.

Volvo har återkallat bilar för EGR-åtgärd.
Vilka det gäller, visste de inte exakt, hittills har de som ska åtgärdats blivit tillsända brev.

Min var inte med i listan, i alla fall inte än.
Det spelar ingen roll hur långt bilen gått, ska den åtgärdas görs detta utan hänsyn till miltal.

En del gånger gör de rent givare i insuget och bakom, i ett rör någonstans. På en dela andra byts hela kylsystemet ut till EGR.
Han hade inte koll på vilka som gjordes vad med.

Det gäller VEA motorer från 2014, med vissa ändelser i motortypnumret.

Jag gissar (och han lite också) att de tar det i omgångar för att det inte ska bli kaos.

Givaren i insuget byts tydligen på löpande band...

Det finns alltså inget sätt att få reda på om min bil kommer täckas och i så fall vad de gör med den, i nuläget.
Ja det var inget tydligt svar från volvo kan man säga,är bilen inte körbar så måste man ju göra något direkt. :-(
#1350887
buurt skrev: tor 28 nov 2019, 09:16
PalleH skrev: tor 28 nov 2019, 08:52
buurt skrev: tis 26 nov 2019, 19:15
Ja det var inget tydligt svar från volvo kan man säga,är bilen inte körbar så måste man ju göra något direkt. :-(

Bilen är absolut körbar, bara att motorlampan lyser.
Nej men det kunde varit så och det kommer bli så till slut, och man vill ju veta om man själv måste punga ut med pengarna eller de tar det.
När det väl är dags.🙂
#1354928
buurt skrev: fre 20 dec 2019, 16:36 Som en tidig julklapp från Volvo, liksom!

Ska bli otroligt intressant att se vad de byter och hur den kommer bete sig efter.
Namnlös.png


God Jul på er alla!
Inte illa att de fixar detta trots att den har rullat så pass långt som över 55' mil.. :-)
#1354936
fjohan82 skrev: fre 20 dec 2019, 19:46
buurt skrev: fre 20 dec 2019, 16:36 Som en tidig julklapp från Volvo, liksom!

Ska bli otroligt intressant att se vad de byter och hur den kommer bete sig efter.
Namnlös.png


God Jul på er alla!
Inte illa att de fixar detta trots att den har rullat så pass långt som över 55' mil.. :-)
Hej!

Nej, det är inte illa.
Felet har ju varit från tillverkningsdagen, därför åker alla med.
Just detta exemplar har troligen kostat ganska mycket pengar extra i åtgärder och bränsle, samt miljöpåverkan, på grund av ett konstruktionsfel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]