Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1342155
Kanon tråd,kommer att hjälpa många. Har gjort detta jobbet några gånger på min, men vart för lat för att fota, tur de finns sådana som du med energi och tålamod till att fota under jobb :laugh:

Hur gick det med din motorlampa ? Förblev den släckt ? Om ja, vad hade du för felkod ? :-)
#1342191
Cox skrev:Snyggt jobbat, den lagningen håller garanterat tack för underhållningen
Tack!
sirmiky skrev:Kanon tråd,kommer att hjälpa många. Har gjort detta jobbet några gånger på min, men vart för lat för att fota, tur de finns sådana som du med energi och tålamod till att fota under jobb :laugh:

Hur gick det med din motorlampa ? Förblev den släckt ? Om ja, vad hade du för felkod ? :-)
Detta arbete avslutades igår, 191014. Än så länge är den släckt.
Jag vet inte vilken felkod det var, tyvärr, glömde notera på verkstaden.
Jag antar att de ligger kvar, för jag har inte raderat dem. Kan återkomma med det, om jag får tillfälle.
Har för mig att det blev "EGR allmänt fel". Det kan bero på att den lästes av med en läsare som inte var Volvo´s egna.
#1342312
Mycket trevlig tråd. Jag har bytt egr-kyl pga att den läckte in avgaser till kylvattnet . Jag kör nu utan det lock som sitter under egr för att sot och kondens ska försvinna ut i luften istället för att kleta ner mekanismen. Min fastnade för ett par tusen mil sedan och då smorde jag mekanismen med lite krypsmörjfett och har sedan dess funkat perfekt.
#1349290
Gjorde även jag denna åtgärd på min D4 VEA XC70 2014 idag. Rullat ca 11 000 mil och hade de senaste dagarna börjat rycka mer och mer (såpass att jag ville göra något åt det)
Tidigare har jag gjort rent givaren på insuget då det kladdat igen, hade förmodligen aldrig blivit rengjord eller bytt. Men den var ej boven denna gång.
Monterade bort egr och kyl, var inte alls så farligt med gegga och sot som jag trodde det skulle vara. Däremot så fjädrade inte axeln som elmotorn styr, gjorde rent och smörjde ordentligt. Monterade ihop med ny packning mellan egr och kyl och sen tillbaka i bilen.
Efter provkörning är alla tendenser till ryck som bortblåsta.
Bilia Västerås skulle ha 4000:-+4000:- för egr samt kyl, jag köpte packning för 220:-

Det var denna guide som fick mig till att våga göra detta själv och på så vis spara 8000:- plus arbetskostnad.
Återstår bara att se hur lång tid det tar innan axeln börjar kärva igen.

Så ett stort TACK till dig som tog dig tid att fotografera och guida vad man bör och inte bör göra!!

/Niklas
#1349875
Normal skrev:Gjorde även jag denna åtgärd på min D4 VEA XC70 2014 idag. Rullat ca 11 000 mil och hade de senaste dagarna börjat rycka mer och mer (såpass att jag ville göra något åt det)
Tidigare har jag gjort rent givaren på insuget då det kladdat igen, hade förmodligen aldrig blivit rengjord eller bytt. Men den var ej boven denna gång.
Monterade bort egr och kyl, var inte alls så farligt med gegga och sot som jag trodde det skulle vara. Däremot så fjädrade inte axeln som elmotorn styr, gjorde rent och smörjde ordentligt. Monterade ihop med ny packning mellan egr och kyl och sen tillbaka i bilen.
Efter provkörning är alla tendenser till ryck som bortblåsta.
Bilia Västerås skulle ha 4000:-+4000:- för egr samt kyl, jag köpte packning för 220:-

Det var denna guide som fick mig till att våga göra detta själv och på så vis spara 8000:- plus arbetskostnad.
Återstår bara att se hur lång tid det tar innan axeln börjar kärva igen.

Så ett stort TACK till dig som tog dig tid att fotografera och guida vad man bör och inte bör göra!!

/Niklas
Hej!

Kul att det var till hjälp!
#1349880
Hej!

I en återblick till detta så gick vår bil i fråga 413.5 mil innan det idag var dags för den trevliga "check engine" symbolen lyste upp tillvaron igen.
20191122 engine check.jpg
20191122 engine check.jpg (625.4 KiB) Visad 829 gånger
Förra gången var jag på verkstad för att läsa av koderna och tog inte bild på vilka det var.
Denna gång har jag införskaffat mig en annan läsare, då Vida inte tar denna vagn.

För 119kr (etthundranitton!!), inklusive 20 kr i klimatkompenserad frakt, anlände en OBD2 ELM 327 felkodsläsare hem till brevlådan på under 24 timmar...

Kände naturligtvis en viss skepsism till denna mojäng och ville ändå testa.
Den kommunicerar med min mobil, med gratisprogram från Google Play, det fanns en hel drös.
Och hur den kommunicerar sedan då! Jösses, den kan allt, för sjutton!

Så jag läste av bilen och fick felkod-"of death"- P2413 (i lite olika versioner).
EGR Performance problem, eller liknande.
Screenshot_20191122-212514.jpg
Screenshot_20191122-212514.jpg (110.93 KiB) Visad 829 gånger
Denna kod kan mycket väl vara mer googlad än "big busted ladies".

Eftersom min nya vän även klarar att radera koderna, så gjorde jag detta.
Körde en sväng till stan på ett par mil och eftersom ECO instrumenteringen är igång, så blir jag omedelbart triggad att få fram "e" symbolen. Alltså ägg på gasen och planerad körning.

Åt surdegspizza och efterrätt, kollade flygstart från San Fransisco på YouTube, softade lite och åkte hemåt.
Då var lampan där igen.

Så det var alltså inget tillfälligt, utan den känner att något är fel.
Antingen axeln som elmotorn styr eller igensatt kyl, gissar jag.

Nu vill jag inte göra jobbet igen, nu direkt direkt, så jag har inget svar på vad som händer egentligen.

Bilen har mest gått korta sträckor, ca 1.3 mil, var väg, med en del längre körning emellanåt.

Jag antar att detta är priset för att tillverkarna jagar låga utsläppsnivåer, vilket jag helt anser att de ska också.
Synd bara att just denna lösning verkar vara en medioker sådan.

Det är ju lite läskande att programmera om bilen, så den inte känner av EGR längre och sedan plugga i ändarna.

Ps. Jag har, som gammal sur gubbe jag är, klagat på att det inte finns oljesticka på bilen (den drar naturligtvis olja också).
För den inbyggda mätaren litar jag nog inte riktigt på, när jag knappt ens lyckas få bilen att visa nivå på oljan, inte "oljenivå ej tillgänglig".

Herr ELM löser detta galant genom att visa millimeter på "stickan", om man väljer att ha detta som funktion.
Så ett oljebyte med rätt mängd olja, ger ju en millimeterangivelse som sedan går att ha som referens, vid fyllning.
Så fint, liksom!
Screenshot_20191122-193335.jpg
Screenshot_20191122-193335.jpg (68.61 KiB) Visad 829 gånger
Ha en fin helg!

Mvh Alex
#1349946
buurt skrev: fre 22 nov 2019, 22:36 Hej!

I en återblick till detta så gick vår bil i fråga 413.5 mil innan det idag var dags för den trevliga "check engine" symbolen lyste upp tillvaron igen.
20191122 engine check.jpg

Förra gången var jag på verkstad för att läsa av koderna och tog inte bild på vilka det var.
Denna gång har jag införskaffat mig en annan läsare, då Vida inte tar denna vagn.

För 119kr (etthundranitton!!), inklusive 20 kr i klimatkompenserad frakt, anlände en OBD2 ELM 327 felkodsläsare hem till brevlådan på under 24 timmar...

Kände naturligtvis en viss skepsism till denna mojäng och ville ändå testa.
Den kommunicerar med min mobil, med gratisprogram från Google Play, det fanns en hel drös.
Och hur den kommunicerar sedan då! Jösses, den kan allt, för sjutton!

Så jag läste av bilen och fick felkod-"of death"- P2413 (i lite olika versioner).
EGR Performance problem, eller liknande.
Screenshot_20191122-212514.jpg

Denna kod kan mycket väl vara mer googlad än "big busted ladies".

Eftersom min nya vän även klarar att radera koderna, så gjorde jag detta.
Körde en sväng till stan på ett par mil och eftersom ECO instrumenteringen är igång, så blir jag omedelbart triggad att få fram "e" symbolen. Alltså ägg på gasen och planerad körning.

Åt surdegspizza och efterrätt, kollade flygstart från San Fransisco på YouTube, softade lite och åkte hemåt.
Då var lampan där igen.

Så det var alltså inget tillfälligt, utan den känner att något är fel.
Antingen axeln som elmotorn styr eller igensatt kyl, gissar jag.

Nu vill jag inte göra jobbet igen, nu direkt direkt, så jag har inget svar på vad som händer egentligen.

Bilen har mest gått korta sträckor, ca 1.3 mil, var väg, med en del längre körning emellanåt.

Jag antar att detta är priset för att tillverkarna jagar låga utsläppsnivåer, vilket jag helt anser att de ska också.
Synd bara att just denna lösning verkar vara en medioker sådan.

Det är ju lite läskande att programmera om bilen, så den inte känner av EGR längre och sedan plugga i ändarna.

Ps. Jag har, som gammal sur gubbe jag är, klagat på att det inte finns oljesticka på bilen (den drar naturligtvis olja också).
För den inbyggda mätaren litar jag nog inte riktigt på, när jag knappt ens lyckas få bilen att visa nivå på oljan, inte "oljenivå ej tillgänglig".

Herr ELM löser detta galant genom att visa millimeter på "stickan", om man väljer att ha detta som funktion.
Så ett oljebyte med rätt mängd olja, ger ju en millimeterangivelse som sedan går att ha som referens, vid fyllning.
Så fint, liksom!
Screenshot_20191122-193335.jpg

Ha en fin helg!

Mvh Alex
Var brukar du tanka diesel? Jag hade gjort som du säger pluggat egr, eftersom som du antagligen inte kan få detta på garanti antar jag nu.Det blir ju också ohållbart att ha det så här i längden.
Själv hade jag tur och fick det på garanti,ombyggnad och nya grejer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]